kortvågsmottagare/transceiver

Christer5

Well-Known Member
kortvågsmottagare/transceiver (avslutad)

Hej !

AVSLUTAD

Har under en tid sökt en bra kortvågsmottagare typ IC R 75 eller liknande men inte hittat någon som passar.

IC R 75 är dyr som begagnad men det gör inte så mycket men dom svar jag har fått är på mottagare där ägarförhållande bak i tiden är tveksam och att man inte vet så mycket om ålder etc.

Kanske man får tänka om och köpa en transceiver istället.

Ni som har en bra kortvågstransceiver som kan passa bara för mottagning som ni kan tänka er sälja hör gärna av er.

Bäst är naturligtvis en ren mottagare så om ni har någon bra mottagare så hör av er.

Kan naturligtvis vara en mottagare/transceiver som har mer än kortvåg men den skall då vara bra på kortvåg.

//Christer

AVSLUTAD
 
Last edited:
Jag köpte en SDR-mottagare från elektor för 1500kr och kör G8JCF SDR. Dock har denna inte ens hälften av känsligheten som en 'riktig' mottagare har. Har inte testat några andra så jag vet inte hur dessa är men man kanske bör vara lite på sin vakt och kolla data noga innan man köper.

Har kopplat in en IC-R71E (som kostade 1500kr också begangnat) på samma antenn och hört ett tiotal stationer medan jag hört en eller ett par på SDR-mottagaren.
 
Last edited:
Att ingen försöker sälja SDR mottagare kommersiellt beror nog på att det nog inte finns någon som är CE märkt. Ja kanske någon har ett CE märke i alla fall. Därmed får den ju inte komma över EU muren. eller ens försäljas inom EU även om den tillverkas inom EU.
Och att det finns nog bara en mycket liten marknad.

Att de fortfarande har begränsade prestanda kan bero på att de trots dator stöd behöver en lokaloscillaotr.
Det är då ofta en DDS syntes, och den blir ju inte lika ren som en PLL.
Därmed får man oxo vara försiktig med för stor förstärkning före blandaren.

Kanske därav den låga känslighet som du upplever SM4WII.
Men "hälften i känslighet" vad är det? -3dB? Är ju väldigt lite.
Det är först när skillanden i känslighet mellan två mottagare blir 15 - 20 dB som folk börjar märka något.

Visst är SDR mottagare ett kul experiment som kanske i morgon blir våra mottagare, men då krävs kanske att datorn inte är större än radion. Enegriförbruket skall vi inte ens tala om.
Och att den kommer i närheten av en "riktig" mottagare.
Men det mesta har varit primitivt i början för att senare bli standard.

de
Roy SM4FPD
 
Ja, den var nog mycket sämre än -3dB :)

På många SDR-mottagare har man ju också ljudkortet att betänka.
Det kan vara skillnad från att inte höra något alls till att funka rätt så hyfsat.
Jag köpte ett externt USB-ljudkort till min mottagare för att få det att funka alls.
 
Jag köpte en SDR-mottagare från elektor för 1500kr och kör G8JCF SDR. Dock har denna inte ens hälften av känsligheten som en 'riktig' mottagare har. Har inte testat några andra så jag vet inte hur dessa är men man kanske bör vara lite på sin vakt och kolla data noga innan man köper.

Har kopplat in en IC-R71E (som kostade 1500kr också begangnat) på samma antenn och hört ett tiotal stationer medan jag hört en eller ett par på SDR-mottagaren.

Förutom ljudkortet, är Elektor SDR en primitiv sak med låg känslighet, inte att jämföra med dom SDR (eller med vilken kommunikationsmottagare som helst, te.x R71) som länkades till innan, dom har lite olika preselektor lösningar och gain.
 
Back
Top