Kristallproblem, X-tal.

Uppdaterar i tråden, tackar samtliga för infallsvinklar, och ide om vad som kan vara problem..
Har spenderat en del tid sen senast och kommit till att lokaloscillatorn är slö, det märks mest vid den lägre frekvensen. Radion täcker ju 144-148 MHz.
För dem som följt med i schema så kan jag säga att signalen är ok efter första buffertsteget och till Q2-bas(2SC372Y) men på collectorsidan där så är signalen klen..
Just det här att det funkat bäst då radion är kall och felsymptom ökat efter uppvärmning har inte underlättat, dessutom att jag haft svårt att mäta då jag saknar förlängningskort och att det är vid shift (från 145 till 144) mot den lägre frekvensen som unlock uppstår.
- I övrigt så har jag bytt regulatorer och lytar i radion och även lagt till +8v reg för lokaloscillatorn(separat). Vilket inte är fel att göra i en gammelradio.

Nu ska jag göra paus och midsommar, men lovar återkomma i ärendet. - Felsökning är intressant och lärorikt.

/Sven.
 
Lite snabbt, utan att hjälpa till med tips nu, vill jag bara säga:

Underbar apparat! Trots sin ålder är den en mycket värdig maskin som står sig bra
i jämförelse med nyare riggar. Vi använder med framgång en sådan vid klubben,
på 2 och som mf på 23.

Lite tung att släpa på, men det gör man gärna. Våran är moddad på flera punkter.
Reducerat fasbrus, bytt hf-trilla till BF981, separat rx-ingång (tråkigt antennrelä)
och väsentligt mindre splatter vid SSB än i orginal.

Första gången jag rattade en sådan här så trodde jag att den var paj, ty den hade så
lågt brus i mottagaren. Icke! Känslig och bra, tål skapligt starka lokala polares hf
utan att krokna.

En liten nackdel är att den inte har smalare kristallfilter för CW. Dessutom är inte
bandspridningen på VFO-ratten så bra. Man får vara lätt på handen när man letar
svaga signaler. Skall man kolla fyrar på 23 så är det måånga varv att snurra från
.200, eftersom det är en hel MHz per bandsegment.

Skall kolla i manul/schma och återkommer om jag kommer på nåt som kan hjälpa
dig i felsökningen.

Var rädd om den, ty den kommer att funka bra i många år till.
 
Last edited:
Tack för inlägg! Mitt exemplar är i mycket fint skick och även här är den ingångstrissan bytt till BF981. Men, tyvärr ett fel som gör att den går i unlock vid skifte av rpt-kristall samt vid bandbyte 145MHZ till 144MHZ . Just vid skifte mot lägre frekvens och värre då den blir uppvärmd. Fel är nu lokaliserat till en defekt i lokaloscillator och ska bli åtgärdat. Återkommer om detta..

- Just dess vikt och design gör att "Riggkänslan" ökar 30dB.

/Sven.
 
Nio kilo = +30 dB ... En riktig radjo. Det går tom att komma åt med lödkolven i den.

Kan vara att VCOn har åldrats
Det är många goa tips i tråden. Kanske är det följande onödigt. Du har förmodligen redan
kollat detta. Om inte, i manulen, om PLL-unit sid 34, står det:

"Turn the tranceiver to 144,0000 MHz. Connect a
VTVM DC probe to C1049 (feedthrough capacitor)
and adjust TC1001 for a reading of exactly 1.75
volts on the VTVM. Check to see that the PLL
circuit locks at all frequencies."

"... all frequencies." Om du inte tycker att det är skoj/värdefullt att den går på 146 och 147 MHz
så kan du ju nöja dig med att VCO'n låser snällt vid de två första delbanden. Kanske är det lättare att
få till det hela då.

Har du lite tur så är det, som KWB skrev, komponentåldring som gör att PLL'en har svårt att fånga VCO'n.
Ett litet försiktigt vrida på trim-C kan vara botemedlet då. Om reglerspänningen till varicapparna i VCO'n
går i taket eller botten när du skiftar till sändning med minusskift, så är du nära lösningen.
 
Värt att tänka på i sådana här mätsammanhang på äldre apparater är att det kan vara stor skillnad på att mäta med en VTVM, VOM eller DMM,
instrumentens ingångresistanser varierar stort från kanske bara några få 100kohm till flertalet Mohm.

Lastar man med en DMM med 1M och trimmar efter det när trimanvisningen avser bruk av en VTVM med kanske 10-20M så blir det lätt galet.
 
Hejsan o Du Hialöse.

Du har så rätt. Bör ej vara någon fara i detta fall. Om jag läser schma rätt, så är impedansen i fåtal kΩ-trakten, eller mindre.
Detta värde beror på om den välkända (nödvändiga!) modden för att minska sidbandsbruset är införd eller ej.

F.ö. en trevlig tråd detta. Bara glada tillrop. Mer sånt!
 
En annan sak att kolla är eventuellt läckande kondingar i PLL-kretsarna.
Jag har fixat några riggar med sådana problem. Exvis gamla dropp-tantaler.

Ett trist problem med äldre riggar är tyvärr att NB inte funkar för dagens
switchade nätagg. Det gör att jag exvis inte kan ha min Icom 275
till något annat än som IF för 23cm.

På Eskilstunaloppisen nöp jag ett reparationsobjekt, en gammal Kenwood TS770
(All-Mode Duo-bander 144/432 från 70-talet) som fixades på några kvällar. Känsligheten inget att klaga på men NB'n är oanvändbar idagens RFI-miljö.

Dessa äldre riggar låter sig ofta annars modifieras så att man kan fixa en separat RX-ingång vilket är trevligt om man använder dom som Transverterdrivare. Dagens "Allt-I-Ett" VHF/UHF-stationer med sina ALC-spikar och obefintliga systemtänk/cost save gör dom oattraktiva.
 
Last edited:
Absolut bra tips & hints från er. Jag har vid tidigare tillfälle trimmat 1,75 V och tips på nätet om 1,80V, detta vid 144,000.0 MHZ.
VCO'n låser då jag går från 147 till 146 till 145, men inte till läge 144. Jag har även testat att flytta kristallen för 144 till platsen för 146 och får samma problem. Slutledningsvis kan jag utesluta diodbrygga och omkopplare.. Eftersom x-tal för shiftet RPT är en lägre frekvens(-600KHZ) än x-tal 145, och därmed ett värde närmare x-tal för 144 så blir även där unlock vid shifte.. Alltså, åter igen, när jag går mot den lägre frekvensen så uppstår unlock. Varför detta vid shifte till den lägre frekvensen?

- Efter åtgärder i LO, se översta inlägget på sidan, så ska jag återkomma..

/Sven.
 
Sådär, äntligen åkte tummen ur och att jag kan återkoppla, utan rundgång dessutom - Hi.
Tiden har gått sedan senast men riggens symptom har legat och gnagt.

* Det blev som min misstanke, en slö LO, i stegen där tripplingen sker från grundfrekvens upp till rätt frekvens för PLL vid resp läge på bandomkopplare. Det är tre st (TC)trimmkondingar som behövde trimmning för att ge en stabil signal till PLL.
- Att det fungerade ok då riggen var kall gjorde inte felsökningen enklare, inte heller då LO-kortet sitter nedklämt i radion. Det blev med hjälp av lite pålödda tampar och mätning med oscilloscope, justering av TC och uthållighet.. - Man är glad att vara i hamn, för den här gången, :);)..

Än en gång, tack för tipps och problembollning.

/Sven.
 
Återkopplar än en gång, och det funkar acceptabelt, men när LO blir varm så vill gärna unlock uppstå när man vrider bandomkopplare från läge 145 till läge 144. I övrigt funkar radion som den ska. Jag kommer överväga att byta dessa keramiska TC i LO och försöka mig på en ytterligare trimning av stegen för trippling.. - Återkommer.

/Sven.
 
Jag återkopplar ännu en gång i tråden och problem, som oftast uppstått då riggen blivit varm.. Har nu felsökt - lokaliserat en punkt som varit olödd och som skulle supporta en spänningsreg med +13,5V och ned till +8V. På något vis så har det förekommit kontakt i punkten där tåten legat an mot lödörat. Att denna radio fungerat emellanåt är ju en gåta med tanke på det otrevliga felet, dessutom är den till ålder 40+. Jag ska visa en kollega,(SM0OFV), som också har en likadan radio, och därom vi dryftat problem. Den här reggen finns ej heller med på bilder som jag studerat av modellen och finner den ej heller i kretsschemat, det finns säkert varianter och moddar vid dess tillverkning över tid. Som tur är ytmontering inte ett problem när det gäller hantering och felsökning i gamla riggar utan det går att gräva sig fram i kabelstammar mellan lödpunkterna. - Skam den som ger sig men det kostar på med tålamodet. Note: Felsökning kan vara roligt och lärande..

/Sven.
 
Kan det vara något så simpelt (och ibland jäkligt svårt att se) som en dålig lödning ?

Det enklaste kan ju, som bekant, ibland vara orsak till allt möjligt elände ;)

Lycka till Sven !
Det blev ju just så, och inte helt lätt att se-hitta. Tack vare att felet blev permanent så hjälpte det mig till att finna där 2 st tåtar var olödda från fabrik(måndags-ex). Detta har resulterat i att spänning - ström ej har kunnat supportats till fix-unit resp local osc. - Felet gjorde sig som mest påmint då riggen blivit varm.. - I övrigt får jag säga att lödningar på kretskort i denna radio är bra kvalitet ålder till trots.

/Sven.
 
Bifogar en bild. Till vä upptill så finns den reg som ska supportas med 13,5V från den drossel(choke) som finns till höger upptill, lika långt ned från över-kant som från hö-kant,(koppartrådslindad och den som ej var lödd till resp lödöra). Det var svårt att se och man fick gå i underkant på de nitade lödöronen och peta för att se dem olödda, dock var trådändarna uppvikta men dolt och kanske därför de legat emot och givit någon form av kontakt.

/Sven.P9200067.JPG
 
Back
Top