LEDglödlampor nästa störfälla

Men måste allting matas med 230 V AC?

Nel då, faktum är att det finns omfattande arbeten och funderingar på att framåt skulle vi tjäna på att gå över till likströmsnät i massor av hushålls- och industriapplikationer. Exempelvis skulle alla likriktare och icke sinusformade strömmar/störningar reduceras avsevärt, samt att man spar ganska mycket energi på att slippa ett led i omvandlingen som idag finns i varenda ljuspunkt. Det jag läst har man skissat på en likspänning på 180 VDC - 250 VDC.
 
Likspänning igen:eek:
Jag levde med likspänning på Östermalm fram till slutet på 60-talet.
Då var det lätt att mata rören och till glöd fick man ha batteri.

....det var tider det;)

/Micke
 
Nel då, faktum är att det finns omfattande arbeten och funderingar på att framåt skulle vi tjäna på att gå över till likströmsnät i massor av hushålls- och industriapplikationer. Exempelvis skulle alla likriktare och icke sinusformade strömmar/störningar reduceras avsevärt, samt att man spar ganska mycket energi på att slippa ett led i omvandlingen som idag finns i varenda ljuspunkt. Det jag läst har man skissat på en likspänning på 180 VDC - 250 VDC.

Förstår inte riktigt, även om du har likström på något hundratal volt så måste du väl ändå ha någon sorts switchomvandlare som tar ned spänningen för ledlampor. Det finns väl ingen annan teknik som har motsvarande hög verkningsgrad?
 
Det börjar komma likströmsmatade servrar i datacenter. Då slipper man en massa likriktande och växelhackande i UPSerna som sedan likriktas igen i serverns PSU.
 
Last edited:
Alla mina hårddiskar till min server går på 12 volt och har varsin omvandlare bakom racket. Jag har haft mina tankar på att bygga strömförsörjning för lägenheten kopplat till batterier på balkongen och solpaneler på taket. På så sätt skulle jag kunna driva allt som går på 12 volt på ett mer miljövänligt och störningsfritt sätt. Det är bara ett fåtal förbrukare i lägenheten som kräver 230 V.
 
Många USB-laddare visar allvarliga brister

Det är bra att Elsäkerhetsverket håller efter marknaden, men vissa grejor behöver inte återkallas från kunden. Alla produkter som är bristfälliga upptäcks inte av kunden, för hur många konsumenter sitter vid datorn och kollar på Elsäkerhetsverkets hemsida?
De här produkterna är samtliga från Kina och de flesta CE-märkta.
Men hur många konsumenter vet vad en CE-märkning är värd om produkten kommer från Kina?
 
Last edited:
Så här ser en "CE-märkt" 12 V LED-lampa ut när den mäts enligt EN 55022 "ledningsbundna emissioner". Denna plott gäller för EN lampa, när det blir fråga om många uppträder sammanlagringseffekter.

Tar man dessutom med i beräkningen att det atmosfäriska och galaktiska bruset i HF-området motsvarar fältstyrkor i häraden -10 dBµV/m så inser man att svagsignalmottagning snart är ett passerat kapitel för den som bor i tätorter.

(Spektrumplot courtesy Rohde&Schwarz Svenska AB)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • LED_lamp.jpg
    LED_lamp.jpg
    57,3 KB · Views: 91
Det är nytt för mig att en 12 V ljuskälla med LED alstrar störningar, har även en sådan en hackad spänning till strömomvandlare?
Vanligen har en 12 V LED ofta bara seriekoppling och motstånd, men så är det tydligen inte.
Uppfinningsrikedomen att skapa störande pryttlar är fullständigt enorm.

De
FPD
 
Jag måste ha haft en väldig tur, då jag installerat ett antal LED-lampor, av nedanstående typer, i huset utan att kunna märka minsta störning på HF-banden. Misstänksamheten gjorde att jag kollade extra noga när första lampan införskaffats!

attachment.php


Den större modellen sitter till och med i skrivbordslampan vid radion!! Har för mig att jag sett någonstans att EQL gjort mätningar på den mindre modellen, som verifierade mina iakttagelser.



/Lasse
 

Attachments

  • IMG_0485.jpg
    IMG_0485.jpg
    51,9 KB · Views: 285
Det är nytt för mig att en 12 V ljuskälla med LED alstrar störningar, har även en sådan en hackad spänning till strömomvandlare?
Vanligen har en 12 V LED ofta bara seriekoppling och motstånd, men så är det tydligen inte.
Uppfinningsrikedomen att skapa störande pryttlar är fullständigt enorm.

De
FPD

Ja det är väl som med moderna installationer av halogenlampor och lysrör en "elektronisk transformator" :mad:.
Jag har fö en pannlampa med 28W LED-ljus som drivs med 12V. Den för ett otroligt oväsen, men den används bara i de djupa skogarna.

/Roland
 
Last edited:
Det är nytt för mig att en 12 V ljuskälla med LED alstrar störningar, har även en sådan en hackad spänning till strömomvandlare?
Vanligen har en 12 V LED ofta bara seriekoppling och motstånd, men så är det tydligen inte.

Nej, det är nog bara LED-lister som kan kapas som är kopplade på det sättet.
Vi "båtnördar" som hänger på en del dylika forum vet också att det under flera år varit problem med LED-lampor för 12V som t ex seglarfolk gärna sätter i sina lanternor. Inlägg finns nästan i oändlighet om folk som inte längre hör något på VHF:en när lanternorna tänds eller t.o.m. tappar mottagningen på FM-radion.
Exempel: http://baatplassen.no/i/topic/52582-forstyrrelser-paa-radio-ved-bruk-av-led-pcre/

Problemet har alltså funnits på 12V LED typ "bil/båtlampor" i flera år och finns där fortfarande. Spelar ingen roll om de kommer från "fina affären" eller Biltema. Snarast verkar det nästan vara bättre om de kommer från Biltema.

Mina 12V-LED i båten visade sig t ex gå på 10-30V och har lite switchelektronik. Men av en typ som är avstörda :D
 
Last edited:
LED kan verkligen vara skit! Under julen hade jag fruktansvärt med störningar. På 80 låg s-metern 10 över S9 och inte var det mycket bättre på 40.
Det är själva f-n att man har en massa grannar som måste ha en dj-a massa julpynt.
Störningarna försvann när jag tog in min egen utegran, med LED-slinga :cool:
Suck.
 
Back
Top