Lite blandade frågor..

Jag lyssnar en del på exvis jaktradio och har ett tekniskt intresse. Det är intressant tt höra hur de låter vid sändning och jag hör många med väldigt dåligt ljud.
Modulationen dvs sändarens deviation varierar väldigt mycket, från +-0,1 kHz till uppemot +-15 kHz. Tillåtet är +-5 kHz som ger tillåten bandbredd.
Det finns en standard för mikrofonkänslighet och frekvenskurvans utseende för Fm sändare i komradio. Där man skär under 300 Hz och över 3000 Hz. Dvs man tar fram talbandet, mellan 300 och 3000 Hz skall det öka med 6 dB per oktav.
Lyssnar man så vekar det finnas en standard per fabrikat. Allt för svag deviation ger låg modulation som tenderar att drunkna i bruset om signalen hos motstationen blir det minsta svag. Med för hög deviation blir bandbredden sådan att man kan störa trafik på grannkanalen.
Någon radio lät som om man talade i ett långt rör, en soptunna, eller knappast möjligt att beskriva ens, burkljud som knappast ens var läsbart. Troligen använde den billiga Kina-radion högtalaren som mikrofon, likt tidiga 27 MHz komradio på 60 talet. Med en blandning av billigast möjliga rent ut skitradio, och typgodkända komradio med god överensstämmelse mot standard och typgodkännandes krav blir det en anarki av oljud. Subtonsystem med egna tonfrekvenser, brusspärrar i FM stationer som bara mäter signalstyrka. Ja det som går att förbilliga gör man.
Men skall lägsta möjliga pris bestämma så blir de som det blir.

Hur en kommradio som både täcker amatörband, flygradioband, jaktradio, militära frekvenser och marina VHF- bandet, samt är heltäckande kan få ett CE-märke är en bra fråga.
Vem frågar man då om den radio man avser köpa är godkänd? PTS bör ha noteringar om vilka radio som de har typat i Sverige.

Nå vad händer då om man använder en sådan radio? Förmodligen inget förrän man råkar sända på en militär frekvens, eller att radion har en falsk frekvens som hörs på militärens radio, eller råkar höras på flygets nödfrekvens som är sattelitövervakad, då tar hus i helvete.
Värst är kanske att man inte får full valuta för vad en bra komradio kan ge i form av räckvidd, ljudkvalitet och störningsfrihet.
Och det finns straffskalor som kommer att användas.

Roy SM4FPD

Du råkar nog aldrig sända på militär frekvens då dom använder Rakel. mig veterligen har det aldrig dömts ut något straff för detta. Hittar inte ens brottet. Du kanske kan hjälpa mig vad brottet heter och vart man hittar det i brottsbalken.
 
Just nu skannar jag 40 st "gröna" frekvenser inom det område en icke typgodkänd Kina radio kan sända på. Jag tänker inte nämna frekvenserna, men det förekommer trafik. De är AM och FM. Falska frekvenser från en undermåligt konstruerad komradio kan vara sändarens spegel, grannkanaler, oscillatorns interna övertoner, övertoner och andra typer av spurrar.
Observera att man stör ett digitalt modulerad radionät även med en FM sändare.
En Heltäckande radio som vi talar om med dålig övertonsundertryckning kan mycket väl störa trafik på dubbla och tredje bärvågsfrekvensen. Mot flyg blir räckvidden mycket stor. NATO har flyg i grannlandet som kan höra och bli störda av olagliga sändare.
Så vi skall inte förringa risken att orsaka störningar.
Och som nämnts, ej typgodkända hundpejlar orsakade störningar som påtalades stort.
En radioamatör har ett ansvar för att sända med en tillräckligt ren signal och att använda apparater som uppfyller kraven. Det är ju därför vi får vara radioamatörer, dvs för att vi förstår och respekterar detta. Anses ha kunskapen. Gäller även hembygge.
Jag känner även till fall där det blivit rättsliga efterspel.
Det finns skäl till att man inom EU enats om krav som skall uppfyllas och visas genom bl.a. CE-märke och av ansvarig person undertecknad försäkran om uppfyllelse.
Men visst är risken extremt liten ändå. Men finns den och kommer imagen kan även radioamatörer drabbas av dåligt rykte.
För en tid sedan sändes det på flygets nödfrekvenser, de hör långt och kan mycket väl höra en falsk frekvens från en oren komradio, då satelliter avvänds för övervakning.
För övrigt medför dålig komradio ett dåligt rykte för både komradio och amatörradio, dvs att det funkar dåligt låter illa etc.

de
SM4FPD
 
Jag har en äldre Albecom jaktradio (155 MHz) som inte är CE-märkt. Hur ska
jag förhålla mig till den? Den klarar definitivt inte de administrativa kraven
och dokumentation om tekniska data saknas.

Man får väl hoppas man kommer på den lägre delen av straffskalan om man
nu skulle störa militär radiokommunikation.
 
Ja det är nog bäst att försvaret klarar av lite 5W Kinaradio störsändning, rakel spektakel eller inte.. Ryssarna har tillgång till något kraftfullare RF sändare än så..
Läste nånstans att de slog ut allt i spectrat från LF till UHF mobiltelefoni när de gav sig på Ukraina..
 
SA7ASX, varför inte ta reda på saken. Idag gäller ju att alla skall kunna alla lagar och regler som finns. Mamma (staten) kommer inte och talar om för dig.
Frågan kanske kan ställas till PTS eller Elsäkerhetsverket.

Sen undrar jag en sak.
Radioamatörer är mycket kritiska till icke CE märkt utrustning som orsakar störningar på egen mottagning, utrustning som datorer, laddare, LED ljuskällor, bilar, ja i stort sett all elektronik större mer eller mindre. Anmälningar görs till Elsäkerhetsverket, många testar utrustning i labb, SSA engagerar sig. Kanske även ESR????
Detta visar på kunskap, engagemang och respekt för regler och lagar som gäller för EMC, bland just radioamatörer. Det borde vara bra för hobbyns framtid.

Men när de gäller radiostationer komradio, jaktradio, marin VHF, amatörradio etc då försvarar man plötsligt otypad, svartimporterad, falskskyltad, radio som har sändare.
Detta tyder på okunskap, dvs tvärt emot förra stycket. Kluven tunga bland radioamatörer, oengagemang. Detta borde vara dåligt för hobbyns framtid, kanske mycket dåligt i myndigheters ögon.

I höstas kom en person till mig med sin billiga jaktradio, kompisarna klagade på att han lät "långt bort" oavsett avstånd, talet dränktes av brus. Bilradion blockerades.
Hos mig kunde vi konstatera att den blockerade min radiomottagning från FM bandet och närmare UHF bandet. Flera hundra meters omkrets. den självsvängde rejält. snacka om blåslampa. Mitt förslag till åtgärd var, med tanke på priset, slägga plus ÅVC.
En annan som hade problem med liknande jaktradio hörde inte sina kompisar på mer än några hundra meter. Det visade sig att han ställt brusspärren i bött. Brusspärren var av RSSI-typ, dvs signalstyrkemätande, han behövde ställa den i bott då den annars brusade om han hade mobiltelefonen på, eller datorn för hundpejlen. En riktig FM komradio skall ha en brusmätande brusspärr som är betydligt känsligare och stabilare, och som öppnar endast för CW (bärvåg med FM). Men de är dyrare.
Lämplig åtgärd här var att ställa om brusspärren vid alla tillfällen. eller köpa en mer påkostad radio. Nämnas kan att subtonssystemet var så "oerhört avancerat" (läs: kräver handboksläsning på konstiga språk) att ingen i jaktlagen använde selcall, trots att det är ett krav från myndigheten, dessutom funkade inte subtonen till andra fabrikat på komradio. Fel toner och fel deviation var det tekniska problemet.

Radioamatörer borde vara i framkanten vad gäller radiokvalitet, radioprestanda och radiokunskap. Det tendrar idag att gå bakåt, få vet vad ALC, Deviation, övertoner bandbredd, kanalsteg per bandbredd, bruspärrars konstruktion.
Förr, före c:a år 2000, var data, specifikationer, mätresultat, det viktigaste för radioamatörer. Man ville helt enkelt ha bra grejor att visa sig på banden med, (läs: inte skämmas). Idag priset oavsett kvaliteter. Det bådar dåligt för framtiden för hobbyn i andras ögon och i myndigheters ögon.

Jo det kan förstås finnas billiga radio med skapliga egenskaper. Dock är ju de billiga apparaterna byggda för marknader som inte har några krav annat än lågt pris.

de
Roy SM4FPD
 
Frekvensanvändningen inom försvaret är betydligt mer omfattande än rakel.

Finns säker någon vakt-basse här och där som kör analog komradio. Men mer än så är det inte. Jag skulle säga att ingen kör sådan ovan radio vid skarp tjänst. Kanske hemvärnet då, men det räknar jag inte in i mitt exempel.
 
Jox, bara som en liten info till dig: På detta forum finns allt från nybörjare till de som jobbar professionellt med radio. En del av forumdeltagarna arbetar på myndigheter med radiofrågor. Som nykommen förstår jag svårigheten att sålla i den information du får, men jag försäkrar att här är fjortisar som sitter och gissar sällsynta. Viktiga frågor brukar sällan lämnas därhän med en axelryckning. Verkar något obegripligt så ställ följdfrågor, ibland förklaras inte det självklara.
 
Finns säker någon vakt-basse här och där som kör analog komradio. Men mer än så är det inte. Jag skulle säga att ingen kör sådan ovan radio vid skarp tjänst. Kanske hemvärnet då, men det räknar jag inte in i mitt exempel.

Exempel. Just det. Du har en uppfattning om tingens ordning som jag inte delar.
Slutdiskuterat.
 
Kan nämna att min jaktradio har ett godkännande från telestyrelsen. Beroende
på vilken tjänsteman på PTS man frågar får man olika besked angående det
saknade CE-märket.

Nu vet jag att det finns kompetent folk på forumet som arbetar bl.a på PTS som
som kan frågan. Väntar på svar. En gång för alla.
 
Lite lag kring ämnet:
https://hamradio.pts.se/Home/Information

Och ett svar om Dmr som jag fick från en kunnig i branschen :
En DMR radio är en digital radio enligt standarden för Digital Mobile Radio. Rakel som är ett myndighetsnät i Sverige använder ett annat system som heter TETRA. Båda systemen använder TDMA (Time Division Multiple Access), för att kunna sända flera samtal samtidigt över en frekvens. DMR har två och Rakel har fyra samtidiga samtal.

Detta fungerar bara om man sänder över en repeater, annars blir det bara ett samtal mellan radio till radio.

Det man vinner på DMR radio är bl a två samtal samtidigt över en repeater, bra ljudkvalitet tills räckvidden tar slut, kanske något bättre räckvidd, lägre strömförbrukning DMR radio kan också enklare användas till personanrop, gruppanrop eller allanrop. Varje radio får ett nummer. Kan också sända SMS och liknar lite en mobiltelefon i användningen.

Med DMR kan man bygga upp rikstäckande nät där basstationerna är sammanbundna via Internet och få rikstäckning. Ett sådant nät är under uppbyggnad för åkeribranschen och heter Orbigo.
 
Mina iakttagelser från älgskogen grundade på erfarenheter från två jaktlag, ett i Skaraborg, och ett i södra Jämtland:
Det är nästan alltid kanal 1 som används.
Pilotton använder man inte.
Anledningen är att det alltid dyker upp någon med en uråldrig radio.
Dessa är endast utrustade med två kanaler. Antalet kanaler har ju utökats i etapper.
Min gamla Hunter MK 16 ("riktig" jaktradio med CE-märke, inte kinaradio) har 4, och numera är det ju 7 som gäller.
Pilotton vill man inte krångla med, och det är ju alltid intressant att få reda på hur det går för grannlagen.
Dom tycks för övrigt bete sig på samma sätt.
En och annan kinaradio har dykt upp på senare år.
Huruvida detta är i i överensstämmelse med gällande regelverk funderar ingen på, tyvärr.
Upplever det som konstigt att intresset för hundpejlen är så stort, men att intresset för radioapparaterna är så litet.
 
PTS gör ingen typprovning eller för register av radioapparater.
Man frågar radiotillverkaren vad apparaten är CE-märkt enligt.
 
För den eventuellt intresserade
Huuu!!!:mad:
Dom killarna experimenterar friskt.
Bara för att man kan köpa en radio från Kina så betyder det ju inte att den får användas.
Någon borde tala om vilka regler som gäller.
 
Kan nämna att min jaktradio har ett godkännande från telestyrelsen. Beroende
på vilken tjänsteman på PTS man frågar får man olika besked angående det
saknade CE-märket.

Nu vet jag att det finns kompetent folk på forumet som arbetar bl.a på PTS som
som kan frågan. Väntar på svar. En gång för alla.
Ställ frågan skriftligen till PTS och begär skriftligt svar. Då blir det officiellt, diariefört och klart besked. Spara brevet.
 
Jag tycker uttrycket "Kina-radio" är lite missvisande så de flesta radios faktiskt görs i Kina.
 
Det är inte landet i sig - utan hur mycket arbete som lagts ned vid konstruktion och vilka
"genvägar" som tagits för att för att göra apparaten billigare.

Om det är en god konstruktion med bra kvalitetsuppföljning i produktionen så spelar det
ingen roll om apparaten är byggd i Kina.

Däremot om det är en undermålig konstruktion med t.ex dålig filtrering av oönskade signaler
och är man dessutom "slarvig" under produktionen då blir det det skräp som vi brukar kalla
"Kina-radio".
 
Back
Top