Marin HF-radio på segelbåt

SM5KRI

Oldtimer
Med detta inlägg vänder jag mig till er hams som seglar och kanske har en marin HF-station ombord:

Jag skulle vilja förmedla kontakt till en mycket trevlig långfärdsseglare som tog kontakt med VRK och som jag träffade idag. Har verkar vara mycket erfaren när det gäller segling men inte så bra på radio. Han känner till amatörradio och har haft radioamatörer ombord på några av tidigare seglatser. Han är intresserad och vill senare gå en kurs.

Jag har varit ombord på hans stoora segelbåt av oceanklass och kikat på en ICOM M-710 (som jag aldrig sett i verkliga livet eller rört tidigare). Till den finns en tuner AT-130 monterad i aktern som jag också har kikat på. En del lösa jordanslutningar fixade. Radion fungerar, kommunikationen mot tunern fungerar.

Syftet med mitt besök ombord var att väcka liv i M-710 och dess kringutrustning. Installationen ser ut att vara profesionellt gjord trots att några jordar hade släppt.

Dock har den förra ägaren av båten ersatt alla staglinor till masten som är i kolfiber med något i kompositmaterial och därmed försvann tidigare installerad backstagsantenn. I toppen av kolfibermasten finns en VHF antenn till en VHF marin transceiver, och något annat med som är kopplad till en IC-PR 1000 mottagare. Tror inte att den förra ägaren har använt M-710:an utan förlitat sig på satellittelefoner m.m. och annan utrustning som finns ombord. Nuvarande ägare har på tidigare båtar använt mycket martitex och haft många kontakter med andra seglare på HF och även SAG m fl. Det finns även utrustning för kommunikation via satellit som jag dock inte kikade på.

Vi kopplade in en 10-15 meter lång FK till tunern och hissade upp den så gott det går och jag har lyssnat runt på de marina HF-kanaler som var inprogrammerade. Man hör något men störmiljön är så fruktansvärd där båten nu ligger. Något hörs svagt på några av kanalerna, låter som FSK bl.a. Jag testade att ratta in lite rundradio och amatörband i General Coverage läget, men alla störningar gör att man hör absolut ingenting! Även på IC-pr 1000 hörs bara störningar... Vill nämna att det finns en hel del elekronik ombord och laddare m.m. som nog bidrar med störningar då elen tas från land just nu.

En sak som förbryllar mig är att många av de inprogrammerade HF-kanalerna i 710 är duplex, ska det vara så??! Det finns några simplex kanaler också, varav några verkar vara emergency-kanaler.

Har ingen erfarenhet alls av marin HF och jag tror det är bättre att båtägaren får kontakt med andra båtägare och jag kan som skrivits i början av detta inlägg förmedla kontakt till honom. Använd gärna PM eller info -at- sk5aa.se

Tack på förhand de SM5KRI
 
Marina Hf stationer levereras med ett antal sk internationella frekvenser, viss med semiduplex andra simplex så det är rätt.
Vilka frekvenser han skall och får använda är en annan bra fråga.
Vid nöd finns ingen lag och det är lämpligt att ha inlagda amatörradiofrekvenser exvis på 14 MHz.
Oceanseglarklubben har ett antall frekvenser på 12 14 etc MHz. Dessa kan man nog finna på Oceanseglarklubbens hemsida.
Ett avtal med Stockholm radio är inte fel eller att åtminstone ha deras frekvenser inlagda, inte minst för att kunna lyssna och på så viss skaffa sig en uppfattning om huruvida radioanlägget fungerar och vilka räckvidder och vilka frekvenser som är lämpliga.
En bunt rundradio är heller inte fel, radion kan ju AM. Ex 12095 kHz BBC eller är det 12070 ?? Nå VOA BBC går att finna frekvenser på deras hemsidor.
Genom att lyssna på dessa får man en uppfattning och vilka frekvensband, tider och räckvidder man har förutom huruvida radion funkar.
Beroeden på vart han skall blir det ju olika frekvenser, karibien har säkert en del mer eller mindre tillåtna frekvenser för prat mellan båtar.
Användaren måste kunna radion och snabbt kunna mata in en frekvens och trafiksätt för att exvis kunna ha kontakt med räddningsfartyg eller flyg, försvarets eller civila runt om i världen. Att kunna radion vågurtbredning frekvensvl och handhavande är något som nog kräver ett intresse. Samt inte minst att handboken till radion verkligen finns kvar.
Obsevera dock att en del funktioner kanske inte går enligt handboken, beroende på initialinställningar med dator av radion, bestämmer man vad som skall gå att göra och inte, exvis huruvida LSB skall finnas, eller fri frekvensinmatning. Dessa funktioner har text om saken i handboken.

Antenn borde kunna gå att göra med en RK tejpad (föst ex med buntband) utmed akterstaget, bör då bli 10 - 15 m långt.

Om störningarna du berättar om finns även utan landström, ja då kanske en säljes-annons på en M710 på DX radio ger mest.

SM4FPD
 
Hej.
Vi är en liten men mycket engagerad grupp som kör HF i båt. Av förklarliga själ så är det oftast amatörradiostationer och trafik på amatörbanden. Det blir lokala ringar i spännande seglingsområden och några QSOn med Sverige. Störst glädje har vi nog av Winlink, mail via kortvåg. Allt fungerar mycket bra, inte minst tack vare all hjälp från SM4FPD.

För Marina stationer så blir det LRC certifikat och Sailmail, det fingerar det oxå. De initiala svårigheterna är många men det finns god hjälp att få. En svårighet som kan ta tid att komma över är att nya användare ofta jämför med GSM telefon eller VHF. Kortvåg är något helt annat och kräver lite mer förståelse. Men övning ger färdighet och långseglare blir i regel mycket nöjda. Winlink har för övrigt en god del rapporter som är svåra att få via Sat tfn etc, ex närbelägna båtar m HF.

HF Winlink stationen SK6PS drivs av nu av SA6BQZ, Gunnar är alltid hjälpsam. Båtar på haven har vi många men vi har två som regelbundet rör sig runt Västkusten, SM6USU och SM6UTO. Själv RESER jag till Grekland på tisdag och skall då bl.a. bistå Mats SM6WZU med att komma igång med HF marint och med Winlinken. Så hör av dig till någon av oss så löser det sig säkert. Har oxå mailat till info@ sk5aa.se. Hälsningar Björn SM6FRI
 
Tack alla för tips, jag har förmedlat kontakter till honom.
han har redan fått kontakt. Case is closed.
 
Back
Top