Matning av deltaloop

SE5X

Well-Known Member
Jag har för avsikt att bygga en deltaloop med spetsen nedåt för 14 MHz inför sommarens radioaktiviteter. Men var skall jag mata antennen - 1/3 upp på ena sidan eller i spetsen? För- och nackdelar med koax resp. bandkabel 400 Ohm?

Följdfråga: har deltaloopen med spetsen nedåt lägre strålningsvinkel än den traditionella med spetsen uppåt?
 
Placeringen av matningen avgör om du får vertikal eller horisontell polarisation eller en blandning av båda. Jag antar att loopen är en våglängd lång. Då blir det horisontell polarisation om man matar i nedre hörnet eller mitt på den övre sidan. För vertikal polarisation skall loopen matas en kvarts våglängd upp på ena sidan från nedre hörnet dvs drygt fem meter på 14 MHz. Matningsimpedansen beror på antennhöjden, men i regel runt 90 - 120 ohm. Jag har alltid haft bra SWR med en kvarts våglängd 70-ohmskabel (t ex TV-koax) och därefter 50 ohm. Det verkar inte bli lika mycket strömmar utanpå koaxskärmen som när man matar en dipol, men har man problem med det kan man linda koaxen några varv genom en ferrittoroid vid matningen. Bandkabel funkar givetvis utmärkt också.

Den "ideala" loopen är en cirkel, men det är ingen större skillnad på cirklar, kvadrater eller liksidiga trianglar antingen hörnen är upp eller ned. Om loopen används för horisontell polarisation bör loopens "tyngdpunkt" vara minst en halv våglängd upp.

73, Roland SM0BRF
 
Kolla på SM5JAB om deltaloop. Eller artikel i QTC för några år sedan. Kommer inte ihåg vilket nummer tyvärr:(

/Micke
 
Last edited:
Citat: "den "ideala" loopen är en cirkel ...."

Vilken geometri som ger den ideala loopen kan diskuteras. För små loopar - omkrets < 0.1 våglängd - ger cirkelformen den största strålningsresistansen och därmed troligen den bästa förstärkningen. För fyrsidiga helvågsloopar över jord, matade på en horisontell sida, ger faktiskt rektangelformen med de längre sidorna vertikalt den bästa antennförstärkningen. Vilket sidoförhållande som är optimalt blir litet beroende av höjden; för en loop som hänger i vertikalplanet är ett förhållande höjd/bredd = 15/7 ganska lagom om antenncentrum ligger på en kvarts våglängd över mark. Man kan övertyga sig om det här med en simulering där man varierar aspektförhållandet för loopen. (Använd NEC2 och inte Mininec/MMANA för detta, eftersom Mininecprogram kan ge tokiga resultat om horisontella delar av antennen ligger lägre än en kvarts våglängd)

73 de JanneG
 
Back
Top