Millitär effektmätare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej är det någon som vet något om den här effektmätaren ? Den har suttit i en militär avstämmare men den är urplockad ur 19 tums lådan som används till ett annat projekt
Det fanns en pall med sådana på ÖB i Solna för längesedan och jag köpte en för 50 kr vill
Jag minnas

Mvh Lasse sm0ydo
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 143
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 138
Last edited:
Hej
Effektmätaren satt i manöverenheten till antennanpassaren.
Vippomkopplaren väljer fram- eller backeffekt.
Vridomkopplaren väljer mätområde 10, 100 eller 500 watt.

Förutom effektmätaren innehöll de en Elgon som användes för att överföra ett inställt värde mellan manöverapparat och antennanpassare. (Värdet som syntes i det lilla fönstret i ställdes in med knapparna öka respektive minska.)

Mvh SM7NTJ Lorentz
 
Hej och har du någon ritning på elektroniken jag har inte märkskyllten kvar där M numret satt.?

Jag tänkte om man kan gå via Försvarets Materiel verk och kolla efter en ritning om man har M numret

Jag hade med mig grejen till radioklubben en gång och Karl Arne var där och han berättade
Att den var gjord i Karlskrona .

Några ledningar har gått av så nu vet jag inte hur det hänger ihop också är det några trimpotar
som hänger löst .

Det är en massa komponenter i mätkroppen men den är lite svår att få isär.

också är det C kontakter på mätkroppen så det gäller att ha övervgångar till Pl 259

Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Manöverenhet KKRV-SRM 101AM har M-nummer M2491-849610 och är tillverkad av Karlskronavarvet.

Jag har inget schema till manöverenheten.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ok tack för hjälpen med M numret och den andra beteckningen på manöverenhetem

Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Kul!

Jag har både styrenhet/anpassare liggandes på hyllan men saknar schema och instruktion gällande styrkablaget mellan anpassaren och styrenheten. Vill någon dela med sig av den vore jag tacksam.

73´s de sm2vki
 
Hej jag har varit i kontakt med registratorn på FMV men dom har inga ritningar kvar på produkten den
Urplockades ur marinen eller vad man nu använde den till för länge sedan och skrotade den
Av någon anledning varför vet jag inte.

Jag har en annons ute på dx radio och väntar med spänning på svar på annonsen första
Svaret var inte helt rätt men något i rätt riktning iallafall.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Lasse,

Jag hadde inte tänkt på möjligheten att annonsera via dx-radio. Om du får "napp" av någon med manual/kopplingsschema är jag också intresserad.

73´s de sm2vki
 
Hej det verkar inte hända så mycket med annonsen på dx radio.Jag funderade på Radiomuseet i Göteborg
Dom har en massa ritningar men jag vet inte om dom har något millitär relaterat som typ
Antenn avstämmare ?

Lasse sm0ydo
 
Hej igen vart förvånad när jag fått mail ifrån torpedbåtsgnistarna idag efter en lång väntan om svar
Om antennavstämmaren dit jag skickade ett mail för länge sedan men sm2vki du som var
Intresserad av manualen jag har den nu och kan vidarebefordra länken dit man kan
Ladda ner den om du skickar över din email adress så vidarebefordrar jag mailet som jag fick idag.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej
Du får gärna skicka det även till mig.
Mail enligt info på ssa.se.
Jag har problem med inloggning här på forumet och lyckas inte heller hitta pm-funktionen.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Vad betyder de olika dubbelriktade pilarna med E-nånting? Mätpunkter för kalibrering?
 
Vad betyder de olika dubbelriktade pilarna med E-nånting?
E= Elektrisk potential. Nuförtiden skriver vi V eller U.
Kanske finns det en funktionsbeskrivning i manualen som då hänvisar till spänningen som uppstår i mätbryggans olika delar.
 
Det är C kontakter på mätkroppen en åt varsitt håll så jag har fixat två C Hanar för lödning ifrån
Bhiab för något år sedan och jag tror att det ska bra att få dit RG 58 i kontakterna hålen för koaxen
Verkar att stämma och sen PL 259 i den andra änden av RG 58 så är man vid vanlig standard
Av koax kontakter tror jag

Sm0ydo
 
Hej i min riktkopplare så har den röda och vita ledningen ifrån mätkroppen lossnat
Som går till R17 och R 4 går det att mäta upp vilken tamp som är vilken för fram och
Backriktning eller det sitter en diod i framriktning och en i backriktning i mätkroppen ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
image.jpg Försökte att plocka isär riktkopplaren utan att använda en lödpenna och då ser det ut såhär
 
Back
Top