MonoYagi på 10 eller 15m

sluggo

Well-Known Member
Hejsan
Går och bär på en liten tanke:

Det finns ju ex. tre elements Yagi som vi kallar triobander, ofta 10, 15 och 20m. Dessa skall verka tillsammans så bra som möjligt.

Vad händer om jah vill ha en monobander enbart på 20m bandet, med tre eller fyra spröt på, jo det blir en mycket fysiskt stor antenn, enl.min mening.

Vad får jag för förluster om alla dessa fyra spröt kortas ned med spolar på varje spröt, principiellt på samma sätt som en triobander.

Borde funka, men jag kanske förlorar oerhört mycket på detta. Jag har ej heller sett några sådana konstruktioner av antenntillverkarna.

Tacksam för idéer om detta, samt om någon har erfarenheter att ha provat.

73 de Erland sm6ktc
 
Frågan jag tycker du ska ställa dig vad du vill åstakomma.

När det sätts upp mindre riktantenner så tror jag ofta att förväntingaran och resultatet inte motsvarar varandra. En rikt väljs gärna för att man "ska gå bra", alltså för att man får förstärkning. Men när man krymper antennen så minskar verkningsgraden så att om antennen fungerar som tänkt blir det knappt nåt gain jämfört med en dipol. Det man vinner är att man får dämpning i de andra riktningarna. Om detta nu är nåt man vill ha. Därtill så monteras i realiteten ofta dessa krympta antenner på tok för lågt eller strax ovan hustaket p.g.a. de anledningar som gjorde att man från början valde en krympt antenn. Alltså XYL eller grannar o.s.v. Det enda man då har till slut att trösta sig med är att man i alla fall har en rikt....

En lite stealth-ig dipol på högre höjd eller en vertikal dipol allá Lannabo skulle högst troligen ge betydligt mera "gå bra" och till både mindre bök och lägre kostnad och är även mera diskret.

Här finns en länk till två krympta antenner. Tyvärr kräver de okrympta master. ;)
ZX-yagi Shortwave Antennas: HF beams Tryck på "Mini Beams" i vänstermenyn.
 
Med risk för att trampa i klaveret (jag är ingen antennexpert)...

Säkert går det att förkorta elementen på en 20m monobandsyagi med spolar på samma sätt som man gör på en del antenner för 40m och 80m. Jag gissar att du då får en antenn som är lite smalbandigare än en fullstor antenn.

En monobandsantenn är inte nödvändigtvis större än en tribander. "Spolarna" på en tribander brukar inte vara till för att förkorta antennelementen, utan är spärrkretsar som gör att antennen är resonant på flera band. Elementets längd fram till första spärrkretsen är exempelvis resonant på 10m, medan elementet i sin fulla längd är resonant på 20m.

Visst kan en yagi för 20m vara stor när man ser den liggande på marken, men när man får upp den i toppen på masten ser den liten ut nerifrån. Om man har en tillräckligt hög mast... :)
 
Jag håller med -RNA. Man ska aldrig kompromissa med antennhöjden.
En tumregel när det gäller förminskning av antenner tycker jag är att ca 70% av "full size" är OK, men sedan börjar dB-na rasa.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Hej Erland!

Jag håller med RNA. En rikt gör inte skillnad mellan natt och dag - men den kan vara nog så praktisk emellanåt. Visst är det trevligt med lite mer gain i en viss riktning, men gainet (i dB räknat) är mindre än fram-backförhållandet (i dB räknat). Så störst verkan har trots allt riktantennen med sitt fram-back-förhållande. I en del fall finns inget i ryggen att dämpa - på grund av tiden på dygnet, frekvensen osv och då faller tanken med fram-back-förhållandet också. Med det sagt så vet jag att några extra dB i en viss riktning kan vara skillnad mellan en kontakt och ingen kontakt. En riktantenn är ingen "silver bullet" som löser alla problem...

Men låt inte det här hindra dig! En relativt lätt riktantenn att tillverka är moxonen. Kolla på KD6WD'S Moxon Antenna Project där finns mängder med länkar till trådvarianter.

/Micke
 
Hej Micke och alla de andra som svarat

Hej på er hela gänget.

Tack för svaren, tyvärr är det så som jag befarade i min nyöppnade tråd.
Dessa förbaskade naturlagar, de är svårlurade:(

Klart man kan få en sådan här kompromiss att bli bra SWR värde på, men det är ju inte enbart det som gäller för att få en bra antenn

Fick tips om en MOXON antenn, men...men..det är som någon skrev en fråga om att inte utmana grannarna och XYL för mycket.
Man får väl göra så att man tar lite i taget....som grävmaskinisten sade som lastade en lastbil. "klarade du denna skopan så klarar du nästa"

Kanske jag inte är helt ensam om detta att få visa hänsyn??

Önskar ibland att jag bodde ute på landet som dessa gossar gör..
CS7T Spiderbeam

Eller....varför inte Costa Rica med en Spiderbeam??

Skall nog maila med dessa herrar och be dem ge lite av sina erfarenheter av att jämföra dessa Spiderbeam med ev. tidigare antenner.

Dessa är ju faktiskt en riktig beam antenn vad jag kan läsa och se, märkligt hur man kan vända och vrida på trådarna på olika håll och kanter.;)

73 så länge/ Erland SM6KTC
 
Hejsan

varför en Yagi när det finns QUAD.... CUBEX QUAD ANTENNAS

Hejsan

Förstår att du inte läst det jag skrivit.

Svaret kommer då här.

Trots att jag tror att det är den bästa "spjutspets" som finns att tillgå i dag.

Bra dämpning bakifrån, "blind" i sidled om man vill ha det så.

SVARET:
1.Bökigt stor och därför svår att serva om man har litet utrymme.
2.Risk för osämja med grannar.
3. " " " " " XYL

Ok ??
Erland SM6KTC
 
Hej på dig Micke

Hej Erland!

Jag håller med RNA. En rikt gör inte skillnad mellan natt och dag - men den kan vara nog så praktisk emellanåt. Visst är det trevligt med lite mer gain i en viss riktning, men gainet (i dB räknat) är mindre än fram-backförhållandet (i dB räknat). Så störst verkan har trots allt riktantennen med sitt fram-back-förhållande. I en del fall finns inget i ryggen att dämpa - på grund av tiden på dygnet, frekvensen osv och då faller tanken med fram-back-förhållandet också. Med det sagt så vet jag att några extra dB i en viss riktning kan vara skillnad mellan en kontakt och ingen kontakt. En riktantenn är ingen "silver bullet" som löser alla problem...

Men låt inte det här hindra dig! En relativt lätt riktantenn att tillverka är moxonen. Kolla på KD6WD'S Moxon Antenna Project där finns mängder med länkar till trådvarianter.

/Micke

Hejsan Micke och kul att jag nu vet vem du är.
Jodå vi har som du skriver träffats för många många år sedan.

Angående MOXON antenn så skulle det vara kul att kunna lägga ett mail till dig på direkten utan att gå via forumet, eftersom du hade en hälsning där i ditt mail till mig.

Hoppas du hör av dig igen torox33@yahoo.se
 
Back
Top