Nac 10 meter

sa6aqp

Well-Known Member
Lite funderingar så här.
Är det någon mer än jag som kan tänka sig att köra JT65HF på digi delen?
Vi har ju 1 timme på oss och testa oss fram.
Jag kommer att köra då och då på 28076 nu på torsdag.
 
OK, försöker vara med, kör vanligtvis endast några minuter på CW-delen men alltid kul att testa annat. Du får gärna påminna mig via e-mail!
 
Låter kul Eric. Jo jag tycker att man kan testa sig fram lite. Har kört en del JT65 på 10m och det går rätt så bra. 1 timme och tugga på PSK31 känns inte så roligt.
 
Låter kul Eric. Jo jag tycker att man kan testa sig fram lite. Har kört en del JT65 på 10m och det går rätt så bra. 1 timme och tugga på PSK31 känns inte så roligt.

Jag har över 250 länder på RTTY så har viss erfarenhet av digitaltrafik. JT-systemen är dock lätt annorlunda, bl.a. det att man sänder i fasta tidsperioder. Har endast två QSO loggade på JT6M (OJ0LA/Market Reef samt en engelsman på 50 MHz).

Lyssnar åt ditt håll på torsdag, det borde gå vägen.
 
Jag tycker det. Jag kör själv med programet JT65-HF väldigt smidigt. Man kör i 48 sekunders pass.
 
Hej!
Tyvärr har jag inga möjligheter att köra digitalmoder på 10 m för tillfället, men jag tar tillfället i akt att ställa en fråga till er som brukar vara aktiva på NAC 10 m. Vad kan jag förvänta mig med följande förutsättningar: Enbart SSB, ca 20 W uteffekt, dipol upphängd i mitt köksfönster på andra våningen i ett trähus, QTH JO66 (Falkenberg)? Har aldrig kört denna test tidigare...
 
Kul att det provas ett annat digitalt mode i NAC28. Jag har kört PSK31 några enstaka gånger men tråkigt som någon skrev då det brukar vara bara ett par stycken man ser på skärmen här uppe i Uppland. Någon SM6:a tror jag inte att jag kört men det beror nog på att jag inte alltid är igång eller på för klena grejor. Dock kan någon dansk poppa upp ibland.
För att ett QSO skall vara godkänt i NAC måste väl hela lokatorn vara med antar jag. Med den vanliga proceduren i JT65-HF så finns det inte plats för detta. Man får antagligen använda de 13 tecknen för fritext skulle jag tro i så fall. En modifierad procedur med andra ord.
Nu blir det nog ingen pile up så det finns tid att få över allt ändå.
Jag skall försöka att vara QRV och se om det går bättre med JT65 i NAC28.
Annars så kör jag mycket JT65 då det är ett mode som inte kräver hög effekt för att få någorlunda långväga kontakter.


73 - Anders
 
Last edited:
Back
Top