Nästa generation av störningar

SM4FPD

Well-Known Member
Jag har haft nöjet att prova en El-Bil under helgen. En Norsk Think. Se Home - Think
Vi har hört talas om störningar från Plasma TV, datorer, SW mode nätaggregat.
Den här bilen laddas med 10 till 16 Amp nätutttag och har därmed en laddare som är ett häststort pulsat nätaggregat på 3 kWatt!!!! Dvs plasma TV är smått i sammanhanget.
När bilen kör finns en DC till trefas omvandlare, med 2 kHz sampling och variabel spänning och frekvens till en 17 kWatts elmotor. Allt från batteriets dryga 100 Volt.
Dvs ännu kraftigare Switchad eleketronik.
Vad händer i framtiden då det kommer att stå 25, 50 eller 100 Elbilar på laddning under rkvälalr och nätter i ett kvarter?

Jag testade bilen både bakom ratten och genom att lyssna på HF och VHF under det att bilen ljudlöst kördes runt under antennerna.

Nå hur lät det då på radion?
Nyfikna på framtiden för amatörradio?
Är det bara att börja samla frimärken, k-pistar äppelsorter eller älghorn när grannarna köpt sig elbilar.

Gissa

Låt mig få höra några gissningar inna jag berättar.
 
Last edited:
Störningar

En vild gissning:
Då den körs är störningarna knappt hörbara.
Vid laddning av batteriet däremot, kan jag tänka mej att det stör kraftigt.
Men som sagt...en gissning. :p
 
Hej,

Kul inlägg Roy.

Jag tror i och med att det är så pass hög laddeffekt att den är helt tyst då dom säkert har kostat på laddenheten ordentligt utan en massa fusk som vi ofta ser i dom switchade enheter vi har till vår skräpelektronik i hemmet.

Sedan kanske man kan tänka sig att den stora batterikapaciteten bidrar även den till att filtrera bort en del oljud?

Spännande att se svaret.


73 Håkan SM7WSJ
 
kan man inte jämföra med eltruckar med moderna laddare ?

laddarna har säkert spurrar på KV och står på med underhållsladdning under långa perioder.

under körning låter det kanske likadant som en modern hiss-styr&regler låter på KV,
dvs. fyrkantvågsliknande tjut över en hel del MHz.
 
SM7CRZ var nära svaret.
SM0NCL eltruckar, nej jag tror att det här handlar om betydligt mer sofistikerad eleketronik och CPU styrning i den här lilla bilen. Men det kanske finns modernare truckar, dock har de oftast blybatterier.

Elbilen har ett Sodium-Nickel-Chloride batteri som håller 350 graders drifttemperatur. Det är välisolerat för att inte kallna. Tror det var på 120 Volt.

Laddaren som kan köras med 10 eller 16 Amp vägguttag, man ställer om i bilen vilken strömklälla som finns till buds, orsakade ett brus över HF banden, c:a S5 men det minskade efterhand som laddningen fortskred. Dvs en måttlig störning då det ändå handlar om ett SW mode agggregat i 3 kWatt sklassen med en lång antenn, elsladden.

Vid körning kunde jag inte höra ett ljud, då körde ändå bilen 15 meter under min HF dipol. Men min HF antenn är väl balanserad och har mycket minimal feederstrålning. Lika tyst på radio som motorljudet.

Då skal vi ändå räkna med att det var en 17 kWatt tre fas motor i bilen. Den drivs av något, (eleketronik) som liknar de fläktstyrningar som har stört så många radioamatöer genom tiderna, men tio ggr kraftigare.

Med 10, 20 eller 50 elbilar i grannskapet lär bruset bli S9plus i ett kvarter, så nog har vi anledning att befara att möjligheterna att vara radioamatör blir försämrad om elbilar slår igenom.

En störning som då är värre en fornitidens tändstörnigar fårn tvåtaktsaabarna. För då hjälper ju en NB.

Att köra bilen var kul, de små 17 KWattarna som drev hjulen åstadkom en skaplig acceleration, inga avbrott fär växlar gjorde att hastighetsmätaren steg snabbt och kontinumerligt. Skit kul. Motorbromsen laddade batteriet rejält. elmotorns breda vridmokmentkurva fick snabbt upp hatigheten men "trycken" mot ryggstödet var inte så imponerande. Max fart 115 km per h, och 70 eller 90 var lätt att hålla trafikrytmen med. I stan är den mycket smidig.

Hoppas ni inte mísstycker till en "Biltest" i formuet, men jag tycker att tekniken och störningensrisken är av allmänt intresse för amatörradion.

Kolla även på Think hemsida så finner ni att de söker folk till de flesta jobb, från utveckling av el till programvara och produktion. Att jobba i Norge ger väldiga fördelar särsklit om man bor på östra sidan av gränsen.

Så återstår att se framtiden an, kommer det en elbil på grannens uppfart? Och kommer våra S-mätare att ställa sig på S9 plus?

Hittils har man byggt 100 st sådana bilar. Orderboken är fullbokad för många år framöver och produktionen ökas efterhand som de lyckas få personal. Bilen använder en mängd stadarddelar från andra billtillverkare, exvis Fordlås.
(förbättrade förståss) Största markanden finns i stora städer, Paris, London, USA Asien etc.
 
Last edited:
Det var ju kul!
Signalen är SM7CZR!!
Då väntar jag på trisslotten! :D
 
Last edited:
kul info på en ovanlig bil

med det är mycket teknik inblandad i el/hybridbilar

AC/DC för batteriladdning - innehåller primärswitchade delar med frekvenser på 10-tals kHz eller nåt sånt?.

DC/AC eller DC/DC för motordrift
- DC/AC innehåller step-up del och AC generator, med hundratals kHz switchfrekvenser, i bästa fall levereras ren sinusvåg
- DC/DC innehåller switchande med en del kHz

Truck/billaddare är också primärswitchade - men har mindre effektuttag för blybatterier, t.ex ctek m.fl

Men det kommer säkert nya kretslösningar med nya fördelar - och nackdelar.......
 
Angående nya störningar.
Jag installerade en ny tvättmaskin idag på morgonen. Den gamla hade mekaniskt programverk och borstlös motor och var helt störningsfri. Någon sådan hittade jag inte. Den nya är av enklaste sort och tillverkad av Electrolyx. Den inbyggda datorn stör mer än den värsta PC och när motorn går knastrar det från kolen och tyristorerna. Vid en snabb koll på kortvågen med utomhusantennerna 30-40 meter bort verkar dock störningarna drunkna i bakgrundsbruset.
Sen begriper jag inte varför man har tagit bort trefasmatningen på alla vanliga maskiner. Det tar lååång tid att värma upp vattnet och det blir snedbelastning.

73, Roland SM0BRF
 
Just därför lagade jag vår gamla tvättmaskin, den var för tre fas och hade induktionsmotor.
En ny motor kostade en bråkdel av en ny maskin och den gamla håller 15 år per rep. och stör inte i radio.
Med enfasgrejer måste man dessutom höja sitt elabbonnemang till 20 Amp, det kostar i alla led.
Men nog är det konstigt att de gått tillbaka till kollektormotorer, nu måste du byta kol vartannat år oxo.
Men man kan fixa en trafo för två faser, 400 volt till 230 Volt.

Är du helt säker på att den inte går att ställa om för tre phaser?
 
Det var programverket som hade pajat och jag hittade inget nytt. Maskinen var från -86.
Det finns inget i beskrivningen på nya maskinen om 400V och det sitter en nätsladd med jordad stickpropp monterad. Jo jag har förstått att det är lämpligt att ha ett par kol liggandes i reserv.
En annan ny störning verkar komma från järnvägen där den passerar centrala Huddinge. Den är våldsamt stark så man kan ju hoppas att isolatorn eller vad det är bryter ihop totalt ;-). Jag åker alltid och lyssnar på sprak och knaster på lång- eller mellanvåg (utom när det finns passagerare) för att få en bild av störmiljön och var det är gynnsamt radioläge.

73, Roland SM0BRF
 
skaffade ny tvättmaskin (miele) för ett år sedan, försäljaren upplyste om att alla "vanliga" maskiner hade borstmotor (som bör vila en stund mellan tvättarna) och de dyrare maskinerna var borstlösa (och klarar att köras utan vila), priset för borstlösa var rätt mycket högre.

Lyssnar man med en AM LV radio efter nätkabeln och på fasen låter maskinen en hel del under drift/centrifugering.
 
Kan tänka mej att motorn blir varm vid centrifugering. Den är mycket mindre, kanske en fjärdedel i volym, jämfört med den gamla.
En positiv förändring: i morse hade störningen från järnvägen upphört. Det blev nog för mycket även för Banverket ;-).

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top