Nätaggregat utström

sm0kfr

Well-Known Member
Hej forum!
Jag har en Icom IC-7200 som drivs av ett switchat nätaggregat Maas SPS-250 med utspänning 13,8VDC.
Amperemätaren visar vid mottagning 1,6A samt vid sändning 16A. Jag skickar ut full effekt (bärvåg i cw-läge) till ett 50 ohms motstånd. Wattmetern i min SuperMatch 107 visar då 120 watt. Mätaren i min IC-7200 visar 100%.

Frågorna jag ställer är som följer: Varför specificerar tillverkarna av 100W trancsceivrar en strömförbrukning av 20A?
Drar radion egentligen bara 16A, eller uttryckt så här 16Ax13,8V=220W?
Har det att göra med verkningsgraden på nätaggregatet?
Är det kanske fel på mitt instrument i aggregatet?

Nu säger kanske någon "Elementärt min käre Watson". Då får det bli det. Inlägget gäller nybörjare.
73 de
SM0KFR op
Ulf
 
En effektförstärkares strömförbrukning beror inte bara på uteffekten, utan också på fasvinkeln på
den last som är ansluten samt på vilken frekvens som används.

Om man tillåter "full effekt" inom t.ex. 1,5:1 SWR-cirkeln så kommer det att finnas ett eller flera ställen utefter denna där effektsteget drar mer ström än vid 1:1 SWR.

Det är bl.a. för att klara av sådana situationer som specifikationerna anger 20A strömförbrukning vid full uteffekt.

Verkningsgraden i nätaggregatet kommer inte in detta, men däremot verkningsgraden i effektsteget.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Och sändarens verkningsgrad varierar på olika frekvenser. Ofta drar en typisk HF radiostation mest vid c:a 14 MHz.
Vid missanpassning av sändaren kommer strömmen att ändras, och vid högre missanpassning sjunker den pga att skyddskretsarna går in.

Utöver allt detta har du felvisning i alla led.
en typiskt uteffektmätare av god klass kan ha +-10 procent felvisning.
En Ampere mätare på ett nätaggregat kan ha minst +-10 procent fel, och går ofta att trimma inne i nätagget.
En vanlig Amperemätare i exvis ett universalinstrument kan ha +-1 till +-5 procent felvisning.
Dessutom radiostationen IC-7200 ligger ofta väldigt exakt på sina specade 100 Watt men ofta lägger man på 5 till 10 procent för att felvisning i instrument som kunden avänder inte skall ställa till bekymmer.

Så exakt finns inte Ulf....

Jag föreslår att du börjar med Amperemätaren i nätagget, en bra multimeter för en tusenlapp har ofta ett 10 Amp läge, med några procents tolerans, som kan duga för att försvissa dig om nätaggets noggrannhet. Som last kan man använda billampor. Men bli inte förvånad am Amperemätaren i nätagget visar rätt vid 10 Amp men fel vid 20 Amp.. Den kan vara olinjär....

Att skaffa sig utrustning för att verifiera utefffekt är svårare, och mycket dyrare....

Till slut, om en HF radio av denna typ matas med högre likspänning, exvis 16 Volt, kommer dess regelsystem (ALC) att reglera 100 Watt ut i alla fall och då behöver den inte lika hög ström.
Radion tål 13,8 Volt +-15 procent, dvs 11,8 till 15,9 Volt. Och max ström kan uppstå vid lägsta specade spänning.
Det kan således löna sig att du kollar upp spänningen från ditt nätagg. En Voltmeter i tusenkronorsmultimetern klass visar spännning med +-1 procent och duger väl. Ställ då nätagget på 13 - 14 Volt.

Utanpå alltihopa detta har tillverkaren av radiostationen lagt en liten marginal för strömmförbrukningen i specen, då det ju kan skilja lite mellan olika exemplar av radiostationen. samt man vet att ingen har en exakt mätare.

Exakt finns inte.....


de
Roy
SM4FPD
 
Back
Top