Nybliven radioamatör

SA7CNG

Well-Known Member
Hej!

Efter att ha funderat i flera år har jag nu med hjälp av självstudier tagit radioamatörcertifikat! Det var inte helt okomplicerat att lära sig svaren på alla frågorna, särskilt elsäkerhetsfrågorna var kluriga, men det gick efter en relativt stor studieinsats. Lyckligtvis klarade jag proven på första försöket.

Frågan är var man börjar nu, min radioutrustning består av en Baofeng UV5r som når ett par repetrar på 70 och 2m. Vad är nästa steg? UHF/VHF radio verkar vara väldigt billigt i jämförelse med kortvåg. På Ebay har jag hittat ett antal stationära/mobila UHF/VHF sändare för under 1500kr. Däremot kortvågsradio verkar vara aningens dyrare. Möjligen skulle man kunna köra en förstärkare på Baofengen för att kunna nå fler repetrar.

Är det så att det inte görs billiga kortvågssändare i Kina?
 
Med 5W på kortvåg når du längre än med 500W på vhf/uhf, att köpa slutsteg till en FM radio för VHF/UHF är pengar i sjön enligt min mening.

Köp en billig begagnad kortvågsradio och försök att få upp en så bra antenn som möjligt, det ger mest för pengarna.

Repeatertrafik tröttnar man fort på, i alla fall jag, det är ungefär samma personer hela tiden, och dom pratar om ungefär samma saker hela tiden.

Lockar ändå VHF/UHF så är det en allmode station du ska titta efter, inte en kraftigare FM station, på SSB kan man uppleva roliga öppningar och konstiga vågutbredningar ibland, lär du dig dessutom CW så kan du nå ännu längre.
 
Hej, Anders.
Välkommen till amatörradio!
För mig har det roligaste med amatörradio varit att bygga och experimentera med antenner samt att lära mig mer om vågutbredning på kortvågens olika band. Även att utforska 6m och 2m har varit spännande och se hur långt man kan komma, utan att ha extrem utrustning. I de senare fallen handlar det om telegrafi och SSB på de låga delarna av banden. Begagnade kortvågsstationer går att hitta för 2000-4000 kr. Om du bor så att du kan sätta upp antenner, är mitt råd att satsa på kortvåg. Kanske få till en dipol för banden 15 eller 17 meter, så kan du köra hela världen. Grattis till certet och lycka till! /Sture
 
Hej Anders,
När jag fick certet för två år sedan köpte jag en Kenwood 440 och hängde upp en Carolina Windom på 20 meter mellan två björkar. Med detta har jag nu haft kontakt med > 100 länder. Dessutom har jag gått med i en lokal klubb vilket jag kan rekommendera om det finns nån i närheten.
Lycka till med din version av hobbyn!
/Benny
 
Hej och välkommen Anders!

Mycket är beroende hur du bor.

Har du möjlighet att få upp en dipol eller liknande för kortvåg?
Bor du i en stad med mycket störningar?
Om du bor i flerfamiljshus - kan du sätta upp något på taket?

Utan att vi hur du har det är det svårt att svara.

Ett tips - du kan be Admin om att byta din signatur mot din anropssignal,
det är så vi identifierar varandra här och på banden.
 
Tack för svaren!

Jag bor i ett friliggande hus, dock ett ganska litet sådant i ett tätt packat område. Jag har en ej möblerad/inredd vind som är ca 12m lång. Tomten är cirka 16m lång, men det är nog tyvärr svårt att sätta upp något som är iögonfallande. Om jag har föstått det rätt kan jag komma undan med en kortare dipol än 1/2 våglängd om jag har en antenna tuner. Detta kanske skulle kunna vara något för kortvågen.
 
Tack för svaren!

Jag bor i ett friliggande hus, dock ett ganska litet sådant i ett tätt packat område. Jag har en ej möblerad/inredd vind som är ca 12m lång. Tomten är cirka 16m lång, men det är nog tyvärr svårt att sätta upp något som är iögonfallande. Om jag har föstått det rätt kan jag komma undan med en kortare dipol än 1/2 våglängd om jag har en antenna tuner. Detta kanske skulle kunna vara något för kortvågen.

Anders de APQ.
Ibland kan man komma runt problemet med en utomhusantenn genom att med äggisolatorer isolera en tvättlina som då består av aluminium- eller rostfri tråd. Går att använda som sändarantenn även när blöt tvätt hänger på linan.

Fantasin är det viktigaste verktyget vi sändaramatörer förfogar över.

73
Bengt
F/SM6APQ
 
Anders de APQ.
Ibland kan man komma runt problemet med en utomhusantenn genom att med äggisolatorer isolera en tvättlina som då består av aluminium- eller rostfri tråd. Går att använda som sändarantenn även när blöt tvätt hänger på linan.

Fantasin är det viktigaste verktyget vi sändaramatörer förfogar över.

73
Bengt
F/SM6APQ
Dock skall man hålla lite koll på XYL om man kör ett 1 kW PA och hon tänkt hänga tvätt samtidigt ... :D

/Johan
 
Hej och välkommen i gänget och hobbyn !

Om du är intresserad så har jag skrivit en artikel i QTC om att köra radio med de problem
som finns i tätbebyggt område med restriktioner på antenner etc.

Jag bor i lägenhet, men problematiken är till stor del densamma.

Denna QTC-artikel samt en hel del annat hittar du på min hemsida.

Länk till artikeln: http://www.sm0o.se/teknik/vaning3.pdf

Lycka till ! :)
 
Anders, som det nyligen har skrivits om så är en dipol matad
med balanserad kabel eller som har en autoavstämmare nära
matningspunkten ingen dum idé. En sådan dipol kan vara rätt
kort, se till att få upp den så högt du bara kan.

Annars finns det vertikaler - men de behöver ordentligt med
jordplan, magnetiska loopar som kräver en del hempulande.


Om du bor tätt kan du ha problem med 160/80m då modern
teknik alstrar mycket störningar på de banden.
 
Hej Anders,

Välkommen, jag kan lova att du har alla möjligheter helt öppna. Det viktigaste är att ta första steget i en riktning och inte försöka göra allt på en gång. Din tomt tycker inte låter speciellt problematisk utan där finns säkert möjligheter. Just Kortvåg är ganska tacksamt eftersom det förhållandevis enkelt att komma "On air" samt att det nästan alltid är akivitet både inom landet och utanför.

När jag flyttade till mitt nuvarande hus så var första antennen helt enkelt en tråd vertikalt upphissad i flaggstången med fyra radialer som jordplan i gräsmattan. Den kostade bara några 10 tal meter vanlig enkelledare och fungerade utmärkt för att komma igång. Efterhand så förbättrade jag den med att flytta in radiatorn in i flaggstången, lägga ut fler radialer samt att montera en autotuner vid flaggstångsfoten. Den har varit med i 10 år nu och har blivit en av flera antenner. Jag använder den fortfarande ofta för att jämföra andra antenner med, även om den har sina begränsningar.

Du kan ju naturligtvis starta med din handapparat och bygga på med antenner mm också. Det var så jag själv startade 1981 när jag tog mitt cert.

Min väg blev - 2M Handapparat, Hembyggd GP på taket, Bärbar 70cm med ombyggd Sonab MTD, Antenn på taket till 70cm, Kortvågs mottagare, trådantenn, förbättrad tråd antenn....... och på den vägen är det. nu mer än 30 år senare kan jag inte ens räkna alla experiment som gjorts under åren men en sak är säker det har varit både lärorikt och roligt.

Som sagt se amatörradio som en godisbutik med massor av innehåll, det gäller bara att inte ta för många stora bitar samtidigt.

73 / Kent
 
Dock skall man hålla lite koll på XYL om man kör ett 1 kW PA och hon tänkt hänga tvätt samtidigt ... :D

-Åh, hun lærer fort... :)*

Nuvel - jeg ville også (Fra feil side av grensen, men forhåpentligvis forståelig allikevel!) anbefale deg å se etter noe kortbølgeutstyr - det er vel og bra med V/UHF og repeatere, men det blir, som det sies over, fort rutine.

Selv hadde jeg først en lisens som kun tillot VHF-kjøring (LC8MAT, 1997-2002), men var så heldig å tilhøre en klubb (LA1K, Akademisk Radioklubb i Trondheim) som hadde bra med V/U/SHF-utstyr; det gjorde at jeg fikk kjørt endel via satellitt - som fortsatt er repeaterkjøring, men om ikke annet, så er det repeaterkjøring med halve verden som nedslagsfelt!

Det var imidlertid etter at jeg fikk HF-lisens i 2002 at det virkelig ble moro; plutselig var ikke spørsmålet om det var Tor på Selbusjøen eller Espen i Nedre Møllenberggate som svarte når jeg gjorde et anrop - men om det var en amatør i Sør-Amerika eller kanskje i Antarktis?

Jeg bor i omtrent samme strøk som deg, høres det ut til - frittliggende hus, men naboer tett på - og det som ble løsningen for meg i første omgang, var en 3/8-vertikal - min er en Hy-Gain AV-640, som er litt over åtte meter høy, og overraskende diskret. Hvorfor 3/8? Jo, en 3/8-vertikal trenger ikke radialer/jordplan - og det gjør at den kan monteres på balkongen...

Ingen av mine naboer har klaget på den, og nå som den har vært oppe en stund og de ikke har merket noen plager, har jeg fått klarsignal fra alle naboene til å sette opp en liten mast med en Spiderbeam i toppen - det er utrolig hva som lar seg gjøre om man spør naboene pent og har en (relativt) forståelsesfull XYL...

Uansett hva du bestemmer deg for å gjøre, og hva som er mulig der du bor - velkommen, og lykke til! (Dette er VELDIG moro. Og veien blir gjerne til mens man går, eller som vi likte å si i LA1K - båten blir til mens man ror... - brått er du interessert i noe du ikke ante fantes, engang...)
 
Back
Top