Om man har trångt med utrymme......

sluggo

Well-Known Member
Hej.
Har funderat på en konstruktion som säkert jag inte är den första som funderar på.

Min rubrik gör att kanske många nya trångbodda amatörer kan få hjälp med en utvärdering/teori, om följande...

Om jag på högst upp på husets gavel monterar en tråd (dipol) som sträcker sig från nock ner på vindskivan.

Sätter fast den med distanser på ca 20-30cm så att den kommer upp en aning (det ligger en plåt under) så att den den ju inverterad?

Matar den på mitten däruppe vid nock, (med stege eller koax beroende på vad som är gynnsammast)

Min undran är om detta avstånd från plåten (vindskivan) inverkar negativt vid sändning, så att jag ingenting får ut i etern, eller om hela tanken strider mot naturlagarna.

Kan ju använda tuner att stämma av den med, men jag vill ju ha ut en del av effekten i luften oxo.

Har enbart syftat hur lång dipolen kan bli uppifrån och ner på varje sida, men rent praktiskt går här att göra en tråddipol med 5-7m i varje ben som är inverterad.

Låt oss säga att jag får en helvågsdipol på 10m (om detta kan funka), en ½ vågs på 20m och en 1/4 vågs på 40m (med stege då o tuner)

Så här enkelt kan det ju absolut inte vara, men...det kan vara bra för oss många som har dåligt utrymme att få synpunkter på detta, det finns ju inga tillräkligt dumma frågor har det skrivits.
Tacksam för synpunkter, gärna utvecklande av denna tanke för att kanske få det att fungera.
73 de Erland SM6KTC
Kanske kan den rent av gå att köra som monobander på ex. 20m matad med coax?
 
Att försöka fundera ut vad som kommer att hända i ett sådant fall är rätt svårt.

En stor del av uppträdandet kommer att bero på hur stora vindskivorna är, och om de sitter förenade vid nocken. Gör de det, så kan man räkna med att de uppträder som en kortslutning av antennens elektriska fält vilket gör att resonansfrekvensen hos dipolen kommer att flyttas rejält. Åt vilket håll är svårt att sia om, men nedåt verkar mest rimligt.

Är det så att vindskivorna inte är förenade i mitten så kommer den elektrostatiska kopplingen dipolwire-vindskiva att åstadkomma en dipolantenn med "tjocka element" bestående dels av wiren, och dels av vindskivorna vars resonansfrekvens bestäms nästan helt av takets dimensioner.

En sådan antenn kommer att stråla ganska bra på de frekvenser som den går att mata med enkla medel, vilket förmodligen ligger nära de frekvenser där vindskivornas totallängd är en udda multipel av 1/2 våglängd. Mycket beror också på hur stor resistans som uppstår i de olika plåtfogarna.

Man får dock räkna med att kopplingen till omgivningen gör att man inte kan beräkna resonansfrekvensen med de vanliga formlerna.

Det finns amatörer som genom att koppla ihop "byggplåt" (takrännor, snöstaket, garagetak mm.) gjort riktigt bra antenner för de lägre banden. Har för mig att SM4ARQ skrev om saken i QTC någon gång på 90-talet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ett problem är att vindskivor är hopsatta av flera plåtar kanske med spik igenom skarven. Risken är stor att skarven blir ett olinjärt element med oförutsägbara egenskaper. Några rostfria plåtskruvar genom skarvarna kan förbättra kontakten.

73, Roland SM0BRF
 
Tnx K.a.

Att försöka fundera ut vad som kommer att hända i ett sådant fall är rätt svårt.

En stor del av uppträdandet kommer att bero på hur stora vindskivorna är, och om de sitter förenade vid nocken. Gör de det, så kan man räkna med att de uppträder som en kortslutning av antennens elektriska fält vilket gör att resonansfrekvensen hos dipolen kommer att flyttas rejält. Åt vilket håll är svårt att sia om, men nedåt verkar mest rimligt.

Är det så att vindskivorna inte är förenade i mitten så kommer den elektrostatiska kopplingen dipolwire-vindskiva att åstadkomma en dipolantenn med "tjocka element" bestående dels av wiren, och dels av vindskivorna vars resonansfrekvens bestäms nästan helt av takets dimensioner.

En sådan antenn kommer att stråla ganska bra på de frekvenser som den går att mata med enkla medel, vilket förmodligen ligger nära de frekvenser där vindskivornas totallängd är en udda multipel av 1/2 våglängd. Mycket beror också på hur stor resistans som uppstår i de olika plåtfogarna.

Man får dock räkna med att kopplingen till omgivningen gör att man inte kan beräkna resonansfrekvensen med de vanliga formlerna.

Det finns amatörer som genom att koppla ihop "byggplåt" (takrännor, snöstaket, garagetak mm.) gjort riktigt bra antenner för de lägre banden. Har för mig att SM4ARQ skrev om saken i QTC någon gång på 90-talet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Fint K.A.
Alltid pålitlig när det gäller att svara på invecklade frågor från "gamla nybörjare":)

Skall taga kontakt med den SM4 du nämner via mail och se om han svarar och vill delge vad han kom fram till.

I ditt svar är det roligt att läsa att vissa har lyckats mer eller mindre.
Samtidigt är det roligt för andra läsare att vara med för att följa detta om de finner detta intressant för sin egen del.

Kommer att jobba med detta när vårvärmen visar sig.

En annan sak som jag nämnde i min begynnelse av tråden är, hur det förhåller sig om vi nu bortser från störningar av vindskiva av plåt:

Låt oss nu säga att den totala längden kan bli ½ våglängd för 20m bandet, är det då gynnsammast att köra den som monoantenn med matning med 50 ohm koax, eller går den lika bra/dåligt om jag använder tuner med 450 ohm stege, för just nämnda frekvens?

Om jag nu kommer fram till att varje sida av dipoltråden kan praktiskt bli 8+8 meter, alltså 16m totallängd, eller 7+7m.....Spökar jag då till möjligheten att köra den på 20m bandet med användande av en tuner...kanske går den bättre om jag stämmer av den rent fysiskt på exempelvis 20m?

En annan möjlighet kanske är att använda bandkabel för att göra antennen, på samma sätt som man ibland gjorde enkel antenn för TV förr (som ett T)

Har ju några ordentliga tallar utanför, så jag i detta fall kan hänga upp några sådana här bandkabelantenner ( T ) för 15 o 20m halvvåg avsämda.

(Går ju att för min del hänga en tråd så oxo utan att ligga som inverterat på huset nära vidskivor.)

En avstämd antenn går väl alltid bättre än en som anpassas med tuner..

Nu skall jag lugna ner mig en aning för att avvakta på olika svar som förhoppningsvis kommer in, kanske rör ihop det hela annars.

Kul om nya amatörer hänger på här för att deltaga och tycka eller nämna någonting.
Om jag rört till mina frågeställningar så be mig gärna förtydliga. Jag kan vara "rörig":D

Hälsningar/ Erland SM6KTC
 
Har provat något liknande en gång och resultatet blev inte bra då antennen hamnade inom den stördimma som omgav radhuset. Sändningsmässigt fungerade det då vindskivorna var av trä och taket tegel, men stördimman gjorde det ändå ganska svårt att höra något på frekvenser under 10 MHz, så den antennen satt inte uppe så länge. Var tvungen ta bort den då vindskivorna skulle bytas ut och målas.

Längden var ca 2 x 8 m så det gick köra på 10 MHz, men att lyssna på t ex 80 m (inte sända) kunde man glömma. I stället hade jag longwiren ca 200 m även om störnivån för 80m för det mesta var rejäl. Det blev desto mera aktivitet på 160 m där störningarna var lite mindre.
 
Om du har möjlighet att få upp antenner iväg från huset så ska du så klart sätta upp dom där. Som -KRI säger ligger det en stördimma i och omkring ett hus. Dessutom induceras HF-strömmar i alla kablar med risken att du kommer att störa allt från telefon till TV. Grundregeln är: Så högt som möjligt, så långt bort från andra installationer som möjligt och tråden helst minst en halv våglängd på lägsta använda frekvens. Antenntråden behöver inte vara avstämd. Det viktiga är att kunna anpassa sändaren till impedansen i matningspunkten och använda en matarledning med låga förluster. En typisk "allbandsantenn" för 80m och uppåt består av 2x(15-20)m tråd matad med 450 ohms bandkabel av lågförlusttyp. För att vara effektiv ska den sitta minst 10 meter högt.

73, Roland SM0BRF
 
TNX för svar

BRM och KRI.
Tack för svar. Det är helt ok med att jag inte skall sätta upp någonting ovanför vindskenorna som inverterad dipol.

(Tänkte att som KRI skrev att den gick ganska bra i TX, att då lösa de svåra störningarna på RX med en Magnetic Loop som jag läst en del om och lär vara outstanding på RX vad det gäller S/N förhållandena, går ju att koppla så att radion automatiskt byter antenn när jag släpper PTT.)

Men, det är en parantes nu tror jag, även om jag har relativt störningsfritt här uppe i Rannebergens regioner.

Hoppas att jag fattade dig rätt BRM när du skriver att det går lika bra att köra en bredbandsantenn med tuner på många band på min 19.5x2m tråddipol som att ha några avstämda på ex. 15 och 20m bandet som är mycket attraktiva band för mig.

Jag kan kanska lätt här på 20m/15 och 10m hänga upp avstämda dipoler, fem meter högt ungefär, och ungefär 10-15meter RG213.
Kan inte här använda tuner här när jag behöver den för långa dipolen.

Hoppas på mer/fler svar.
Hälsningar Erland 6KTC
 
FÖRLÅT SM0BRF var det och inte BRM, (sorry)

BRM och KRI.
Tack för svar. Det är helt ok med att jag inte skall sätta upp någonting ovanför vindskenorna som inverterad dipol.

(Tänkte att som KRI skrev att den gick ganska bra i TX, att då lösa de svåra störningarna på RX med en Magnetic Loop som jag läst en del om och lär vara outstanding på RX vad det gäller S/N förhållandena, går ju att koppla så att radion automatiskt byter antenn när jag släpper PTT.)

Men, det är en parantes nu tror jag, även om jag har relativt störningsfritt här uppe i Rannebergens regioner.

Hoppas att jag fattade dig rätt BRM när du skriver att det går lika bra att köra en bredbandsantenn med tuner på många band på min 19.5x2m tråddipol som att ha några avstämda på ex. 15 och 20m bandet som är mycket attraktiva band för mig.

Jag kan kanska lätt här på 20m/15 och 10m hänga upp avstämda dipoler, fem meter högt ungefär, och ungefär 10-15meter RG213.
Kan inte här använda tuner här när jag behöver den för långa dipolen.

Hoppas på mer/fler svar.
Hälsningar Erland 6KTC



Förlåt SM0BRF var det och INTE BRM. Sorry för detta.
 
Det finns redigeringsfunktion ;-).
Så du har en dipol på 2x19,5m med stege eller 450 ohms bandkabel? Den går alldeles utmärkt att använda på alla band från 80m och uppåt. Från 30m och uppåt strålar den mer och mer i trådarnas längdriktning till skillnad mot en halvvågsdipol. Men det är antennhöjden som är avgörande för hur bra antennen går.

73, Roland SM0BRF
 
Om man bygger en sådan där dipol matad med stege.
Om man vill köra den på flera band m h a antenntuner.
Om man samtidigt bara har 50 ohm's grejor, både i tx och i antenntuner.
Hur gör man då?

Sätter man en 1:5 balun direkt på ATU'ns utgång då?
Kommer det fungera, eller måste man ha en balanserad antenntuner?
Kommer man fortfarande få de fördelar med låga förluster i bandkabeln?
Kommer balunen belastas felaktigt på de frekvenser som tunern måste användas?

73 SM0RVV, också boende på litet utrymme.
 
För länge sedan när jag körde med bandkabelmatning på flera band använde jag en balanserad ATU. En spole med uttag och krokodilklämmor :). Då klarar man sig alltid.
Dom nu för tiden så populära obalanserade ATUerna med balun får man se upp med så att balunen får jobba med impedanser som den klarar av. Feederlängden kanske måste justeras. Ett rått sätt är ju att ansluta en stump koax till ATUns obalanserade utgång. Linda den några varv genom en stor ferrittoroid för att ta bort den värsta obalansen och därefter ansluta sin bandkabel. Men den varianten har jag inte provat själv. Här finns säkert andra med praktiska erfarenheter av dom ATUer som nu är populära.

73, Roland SM0BRF
 
Back
Top