QRQ CW - moreseträningsapp för iPhone/iPad

Kul! Roligt att det lät så bra med justerbar stigtid och ljudet i övrigt var lugnt att lyssna på. Det är lite mer än vanlig spacing mellan orden även när man har låst character och Farnsworth speed eller?

Det avslutande "DONG!!!"-et framgår tydligt :p
 
Kul! Roligt att det lät så bra med justerbar stigtid och ljudet i övrigt var lugnt att lyssna på. Det är lite mer än vanlig spacing mellan orden även när man har låst character och Farnsworth speed eller?

Det avslutande "DONG!!!"-et framgår tydligt :p
Tack för feedback! Kul att du gillar den. Ja, jag har lagt mycket tid på att ljudet skall vara behagligt.
Det bör vara rätt spacing om du ställt samma speed och farnsworth. Jag skall dock kolla koden så jag inte gjort någon miss.
Jag har utgått från informationen på denna webbsidan: https://www.w8ji.com/cw_bandwidth_described.htm
Men jag kan som sagt gjort fel :)
Är det mellan bokstäverna i orden, eller är det mellan orden (i t ex "Typical QSO Phrases") du upplever för lång spacing?
// Åke
 
Last edited:
Man ska vara mycket försiktig med att använda "information" från W8JI, den är alltför ofta fel.

Att nycklingssidbanden endast skulle existera vid själva övergången mellan "0" och "1" är rent "nys",
och stämmer inte. De existerar hela tiden före, under och efter ett sändningsförlopp, eller för att använda Charles Davidsons ord

"för att beskriva något helt korrekt i frekvensplanet utifrån egenskaper i tidsplanet måste man utsträcka observationstiden till mellan minus oändligheten till plus oändligheten,. Detta är helt acceptabelt för matematiker, men vi ingenjörer har sällan tid att vänta så länge..."

Det här var ämnet för en utdragen diskussion på eham.net för dryga 15 år sedan om bandbredd, "nyckelknäppar" och telegraferingshastighet, där W8JI "fick på nöten" av bl.a. läroboksförfattare i signalteori.


Timing-diagrammet i figuren med normalordet PARIS är däremot korrekt.
Det korrekta sättet att beskriva de spektrala egenskaperna hos en till/från-nycklad telegrafivågform är annars den
vilken finns i ITU-R rekommendationen SM.328, där man utgår från hur många sidband vilka genereras av nycklingsvågformen eller "meddelandefunktionen" som ska vara med i det utsända spektrat.

"Mjuk nyckling" tar med tre nycklingssidband på varje sida av mittfrekvensen, medan "hård nyckling" tar med fem sidband.
Bandbredden hos det signalanpassade filter som följer en nycklingsfunktion blir därför beroende på nycklingstakten;
vid en telegraferinghastighet av 200-takt eller 32 Baud blir tiden mellan framkanterna hos efterföljande korta teckendelar
60 ms motsvarande en frekvens av 1/0,06 eller avrundat 17 Hz.

Man behöver då en -3 dB bandbredd av mellan 6*17 = 100 Hz och 10*17 = 170 Hz för att få njutbar återgivning av 200-takts telegrafi, vilket ger stig- och falltider som grovt motsvarar 10 % av bit-tiden. Det är klokt att utföra filtret med Bessel-karaktäristik för att minimera fasdistorsionen.

Vid lägre eller högre datatakter kan det vara värt att anpassa bandbredden hos filtret.
 
Tack för utförlig information! Jag hämtade enbart information timingen från den sidan, och den verkar korrekt.

Vad gäller nycklingen så har jag förenklat det något i appens implementation.
Användaren kan själv välja stig- och falltid till det man tycker låter bäst.
Det är ju en sak vad örat hör, en annan om man skall överföra via radio då bandbredden blir viktig för att inte störa omgivande frekvenser.

Intressant kommentar med Bessel, skall kolla på det. Även här har jag förenklat genom att för stigtiden öka amplituden som en sinuskurva från -PI/2 till +PI/2. Motsvarande för falltiden +PI/2 till +3PI/2 om det är begripligt vad jag menar. Det låter bra, vilket ju är huvudsyftet i appen :)

// Åke
 
Man kan visa att den optimala funktionen i tidsplanet för att minimera bandbredden hos det utsända spektrat för en given telegraferingstakt
är enveloppen för Gauss felfunktion erf(t).

1682763015359.png
Dock är enveloppen för sin(t) mellan för t mellan -pi/2 och +pi/2 resp. pi/2 och 3pi/2 en helt godtagbar approximation.

Hur stor inverkan ett Bessel-filter skulle ha vid hörselmottagning behöver nog undersökas,
frågan är hur mycket man hör översvängar och "ringning".
 
Angående timingen; Jag gjorde en debug-ustskrift för texten "TNX FER CALL" och då blev timingen följande:
***---***-*---***-*-*-***-------*-*-***-*---*---*-***-*-------***-*-***-*---*-***---*-***-*-*---*-***-*-*---
där
* = 1 enhet ton
- = 1 enhet tyst

Dvs 3 enheter mellan tecken och 7 enheter mellan ord.
Det är väl korrekt?
 
Angående timingen; Jag gjorde en debug-ustskrift för texten "TNX FER CALL" och då blev timingen följande:
***---***-*---***-*-*-***-------*-*-***-*---*---*-***-*-------***-*-***-*---*-***---*-***-*-*---*-***-*-*---
där
* = 1 enhet ton
- = 1 enhet tyst

Dvs 3 enheter mellan tecken och 7 enheter mellan ord.
Det är väl korrekt?
Jo, den indelningen ska väl vara rätt, 3 mellan tecken och 7 mellan ord. Jag använde det en gång för ett program jag skrev för "tangentbord till morseljud" och det lät precis som det skulle, tyckte jag...
 
Det är riktigt.

Den moderna tolkningen av "International Morse" föreskriver 3 enheter som teckenmellanrum
och 7 enheter som ordmellanrum.

Påminner mig om hur en ASCII-Morse omvandlare kodades i 68HC11-assembler för snart 35 år sedan.
Uppslaget till kodningen fick jag i en artikel i QTC 2/1980 (!)

Bitmönstret för tecknen representerades som 16 bits variabler som skiftades till vänster ("ASLD") vid varje nytt tidsintervall, vilket
var multiplar av ett 1 ms realtidsinterrupt. En speciell "feature" var att procedursignaler, som [KA], [AR] (+), [VA](@), [BT] (=), [AS], [DDD] [XXX]
och [SOS] fick egna representationer så att annonseringar och vidaresändningar på 500 kHz kunde ske med korrekt teckenuppbyggnad.
 
Last edited:
Korta / långa 1/3 blir fel. Varje teckendel har ju ett teckendelsmellanrum, så 2/4 stämmer bättre med hur rytmen upplevs. De långa är alltså hälften så snabba som de korta.
/Jan
 
Är det mellan bokstäverna i orden, eller är det mellan orden (i t ex "Typical QSO Phrases") du upplever för lång spacing?
// Åke
Det är mellan orden jag upplever det är lite extra långt, då ordet flashar till, innan nästa ord börjar. Har inte mätt eller så, bara en känsla.
 
annan uppfattning.
Nej, vi är nog helt överens, men beskriver det på olika sätt. Två långa teckendelar = M är lika långt som fyra korta teckendelar = H. En teckendel utan teckendelsmellanrum funkar inte.
/Jan
 
Det är mellan orden jag upplever det är lite extra långt, då ordet flashar till, innan nästa ord börjar. Har inte mätt eller så, bara en känsla.
Aha, men då förstår jag. Det är inte avstånd mellan orden, utan snarare för att man skall hinna tänka efter att ordet avslöjats. I en annan övning, "Typical QSO Phrases" eller flerställiga sifferkoder blir det korrekt mellanrum mellan orden för där sänds de i en följd. Men tider före och efter "avslöjandet" går att ställa in i appens "settings", dvs det lilla kugghjulet nere till höger på appen.

settings.jpg
 
Back
Top