QUCS

SM6VFZ

Well-Known Member
QUCS, Quite Universal Circuit Simulator, är ett utmärkt program för simulering av RF-kretsar. Det har dock några år på nacken och använder Qt4 för grafisk miljö, vilket många Linux-distributioner inte längre stödjer. En utmärkt lösning på det problemet, hittade jag nu, i form av en AppImage, som kan köras direkt, utan meck: https://rmano.github.io/qucsAppImagesBuild/

Om man av dålig anledning inte kör Linux, så verkar QucsStudio vara en hyfsat väl underhållen branch, som dock inte har öppen källkod (tveksamt om det är ok när det bygger på öppen källkod i grunden): http://qucsstudio.de/
Finns dock binär-paket även för windows av original-Qucs som man kan testa.
 
Intresserade av RF anbefalles å det varmaste att ladda hem QUCS och prova!
Det finns mycket användbart.

QUCS är en mycket trevlig och användbar mjukvara.
Bara det faktum att man kan "live-tuna" komponentvärden är noterbart
även om inställningarna för detta tyvärr inte sparas när man avslutar.

I slutet av 90-talet kom Microwave Office (Applied Wave Research) som första
program ut med denna finess. Man markerar en komponent och anger att den skall vara tunable
varefter man sedan i realtid kan se hur exvis ett filter beter sig när man
tunar något komponentvärde. När HP/Agilent/Keysight som hittils varit dominerande
med sitt ADS såg detta demonstreras på en mässa trodde dom att det var fejk.
När HP insåg att så inte var fallet utbröt full panik.

Efter ett tag fanns även detta infört i ADS även om de första varianterna
var ganska klumpiga. Under tiden hann AWR kapa åt
sig en del av marknaden. AWR gick sedemera in i NI och efter några år
tog Cadence över bolaget.

På 80-talet fanns Compact Software med en nätlistebaserad simulator.
Den utvecklades med tiden. Ägaren, Ulrich Rohde N1UL lät ARRL sälja en litet
strippad variant "ARRL Radio Designer" som dock försvann.
Ett tag fanns det gratis "Student Versions" av Compact Softwares
mjukvaror men även dessa försvann. Idag finns endast QUCS
som gratisprogram såvitt jag vet.

Det är synd att QUCS verkar vara ett enmansjobb. Exvis KiCAD verkar leva och frodas
och har en lojal utvecklar och användarbas som verkar öka med tiden.

Det finns en variant "QUCS-S" som inkluderar Spice. Har inte provat den men
sista versionen 2.1.0 kom 26 oktober 2023.


Och appropå N1UL, googla och kika in i hans "välutrustade" RF-labb. Det är aldrig för sent att ha
en lycklig barndom. Han var fö. QRV på 28 MHz för några veckor sedan.
 
LTSpice funkar bra under Wine också. Det är inte öppen källkod men backas av Analog Devices så det försvinner nog inte i brådrasket. Mycket mindre friktion än Qucs från ett användarperspektiv IMO.

För enklare/mer generella saker funkar Falstads Circuit Simulator också. Fördelen med den är att den kan köras i webbläsaren. https://falstad.com/circuit/circuitjs.html
 
Tack för tillbakablicken Ulf. Tittar man på GitHub-sidan för QUCS ser man att många olika har bidragit med kod, men det verkar inte gå undan för dem som äger huvuprojektet att dra in dem master-branchen. Som en konsekvens av det finns också många "forks" där olika individer utvecklat koden åt lite olika håll. QucsStudio är väl en sådan antar jag. Vi får hoppas att nån är beredd att ta ett helhetsgrepp och förvalta huvudspåret bättre.

Vad gäller LTSpice så är det också bra, men är just spice och simulerar i tidsdomän. Det är inte så användbart för RF.
 
Vad gäller LTSpice så är det också bra, men är just spice och simulerar i tidsdomän. Det är inte så användbart för RF.
Jag är bara en glad amatör så jag kan missa något, men jag har ritat och analyserat filter, blandare och förstärkare för HF i LTSpice. På vilket sätt är det inte så användbart för RF? Du kan ju t.ex. titta på Fourierserier över transienter (.tran) och titta på frekvenssvar med .ac.

Hur simulerar Qucs?
 
"Fransar ut i kanten / Off Topic" eftersom LTSpice nämns. Det finns en annan gratisvariant "QSPICE" som finansierats av Qorvo. Den kräver att man reggar sig för att få en nerladdningslänk till var/hur/att den kan hämtas. Ingen "Stand-alone" installer men det går att komma förbi för den som vill:

1. Regga på Qorvo.com

2. Få länken till mjukvaran.

3. Följ länken men innan man klickar "Accept" på installationen, gå till datorns %TEMP%. Där finns en tempfil (någonting.EXE). Kopiera den filen till annan plats. Man kan döpa om den till något i stil med "QspiceInstaller.exe"

4. När man sedan klickar på accept installeras Qspice men den ursprungliga filen raderas av installationsprogrammet.

5. Behöver man återinstallera måste man kopiera .EXE-filen till annan plats/namn/folder eftersom den kommer att radera sig själv på slutet.
 
Jag är bara en glad amatör så jag kan missa något, men jag har ritat och analyserat filter, blandare och förstärkare för HF i LTSpice. På vilket sätt är det inte så användbart för RF? Du kan ju t.ex. titta på Fourierserier över transienter (.tran) och titta på frekvenssvar med .ac.

Hur simulerar Qucs?
Aha. Men låter ändå lite omständligt?
QUCS har olika möjligheter men jag brukar köra med "S parameter simulation". Då kan man titta på linjär respons över frekvens mellan olika portar. Både i absolut nivå men också som vektor i ett Smith-diagram.
 
Back
Top