"Rejuvenate" feedrullar i laserprinter.

SM5AKU

Janne i Vingåker
Polarn blev med ny (=beg.) HP laserskrivare. Den vill inte mata fram papper ordentligt.

Tidigare har jag använt balsamterpentin för att frächa upp gummirullar och annat som skall föra fram pappersarken, men den soppan verkar knepig att få tag på (i alla fall här ute i obygden).

Någon med tips, och som har haft framgång, med alternativ till balsamterpentin?
 
En citrusbaserad spray från 3M är klart bäst för ändamålet.
Art.nr 50098
 
Jag jobbar med kopiatorer/skrivare. Gummihjul/matare slits och åldras, dessutom fastnar smuts ur miljön/bindemedel från papper m.m. Det finns inget som lagar utslitna/åldrade gummihjul. Möjligtvis kan temporär uppfräsch göras. Använd aldrig sprit av olika sorter, balsamterpentin skulle jag vilja säga absolut nej till. Det finns speciella vätskor för "gummihjul". Annars så kan du ta lite 556 på bomullstrasa och göra rent runt rullen, kladda inte. Till sist, byt gummihjul.

/Sven.
 
XUN o HXO
Tack både för tips och varning.
Liten fundering: Har förr om åren med framgång använt just balsamterpentin. Enda nackdelen jag då erfor, var att skrivare stank flera dagar efter den behadlingen. Undrar nu vad jag då ställde till med ...
Tittar i garaget om jag hittar 556-burken.
 
Terpentin, om än balsamterpentin, blir nog väl så uttorkande mot gummi och hartsrester.. Att lukten består kan ju också vara mindre trevligt.

/Sven.
 
Så det går att köpa nya gummihjul till äldre skrivare där jag jobbar brukar dom åka i återvinningen .

Mvh Lasse sm0ydo
 
I det fall man har mycket av förbrukning i reserv, toner - färgpatroner, så kan ett gummihjul vara försumbar kostnad. Annars så är det skrot-bingen som gäller för vanlig enkel konsumentpryl och sedan köpa nytt. De produkter jag hanterar så blire gummirullar var 100, 150, 300, 500 tusen sidor, lite varierande vilken typ av produktionsmaskin och volym som körs.

/Sven.
 
Som Sven skriver, det måste vara en riktig kontorsmaskin för att kostsamt underhåll skall vara berättigat, en konsumentskrivare för några tusenlappar är inget man lägger ner stora pengar på.
Tyvärr är "konsumentskrivarna" av ofta av karaktären byte av en eller två tonerkasetter innan de kasseras, byte av trumma kan möjligen förekomma en gång.

På en storskrivare är det även andra saker som slits så som lager, kuggremmar, fuser och valsar av alla de slag, även mikrobrytare och fotoceller behöver bytas emellanåt.
Ofta kan man förlänga livet med lite tryckluft där pappersmjölet lagt sig och blockerar någon sensor, en gummirulle kan få lite längre liv med en omgång citrusspray men annars är det byte som gäller till slut.
Tonerkassetter och trumma är rena förbrukningsvaror men det är kostsamma sådana.
 
På Facit´s tid så tvättade man valsarna på skrivmaskinerna med T-sprit.
Annars så är gummi och grönsåpa kompisar sedan T-fordens tidevarv.
 
T-sprit på dom här gummihjulen blir också förödande, det har jag sett flera exempel på från egenfixare. Koncentrerad T- eller utspädd!? Jag vet att det använts på en del typer av "hårda" valsar i olika sammanhang.

/Sven.
 
Jag har en Samsung laserskrivare med ett magasin och wifi som jag har kånkat hem ifrån
Myrorna på en pirra som jag tror har något fel med nätaggregatet den vill inte alltid gå igång
När man slår på strömbrytaren i ON läge.

Mvh sm0ydo
 
Fel på strömbrytaren!? När den är igång, gör som så att dra ur strömsladden istället för använda brytaren, sätt tillbaka sladden då du vill ha igång den igen. Testa så och se ifall det funkar..

/Sven.
 
Många nya produkter har en energisparfunktion som ligger under logik och kontrolleras av processorn, inställda energisparfunktioner, allt detta för att uppfylla certifieringar gällande energisparande. Gamla hederliga, bara till eller ifrån, med 230V över strömbrytare till trafo/psu är ett minne blott i modern elektronik.

/Sven.
 
Men jag tror inte att det är strömbrytaren utan jag misstänker att det är ett switchat nätaggregat
I skrivaren som inte fungerar som det ska kan det vara någon ellyt som är dålig sånna här
Skrivare står väll på hela tiden och drar ström eller har jag fel ?
 
Det finns en del "Rubber Rejuvenator" sprayer, som kanske funkar ett tag men det enda raka i längden är att köpa en renoveringssats till skrivaren, men sådana finns nog bara till high-volume skrivare.
 
Jag renoverade en tryckrulle genom att "regummera" den med vulktape.
Det funkade sedan livet ut för den skrivaren.
I ett annat fall har jag monterar rullen på en borrmaskin och kört den mot ett fint sandpapper för att få bort den hårda blanka ytan.
Senaste HP-skrivaren som inte ville plocka upp papperen behövde bara dammas av då det hade samlats massor med pappersdamm på alla rullar.
Olika skrivare kräver olika metoder.
 
Back
Top