Remoterig/val av router för Telia 4g usb-modem

SA4BUK

Well-Known Member
Vilken sorts router använder ni till Remoterig?
Har stött på problem med min nyköpta TP-link MR-3020 som inte verkar accepterar Teliastickan MF823 .
Kanske ett nybörjarmisstag att skaffa hårdvara utan att vara påläst?
Använder bara lan-anslutning och ej wifi.
Kanske en router med inbyggt 4g är att föredra?

Tacksam för tips.
SA4BUK / Mats
 
Har du kollat på TP-Link's webberi om det finns konfigurationsdata i routern som passar din sticka MF823?
Kan vara så enkelt som att detta ej finns med i routern från fabrik, och då lyckas routern inte identifiera din sticka.
Kolla även om det finns färskare firmware än den som routern har i sig nu.
 
Har du kollat på TP-Link's webberi om det finns konfigurationsdata i routern som passar din sticka MF823?
Kan vara så enkelt som att detta ej finns med i routern från fabrik, och då lyckas routern inte identifiera din sticka.
Kolla även om det finns färskare firmware än den som routern har i sig nu.
Har gjort det nu och stickan finns inte med på listan samt FW är den nyaste,får nog slänga dessa i arkivet och leta efter en Huawei B593 verkar det som.
Är inte säkert att Telia kontant går heller om man måste ha en publik ip-adress!!
 
Hej
Det kan vara värt att läsa vad jag skrev i tråden om störningar här på ham.se
https://www.ham.se/threads/framtidens-naet-med-analoga-telefoner.25698/

Jag råkade först ut för ett måndagsexemplar av en nyare modell av routern. Den störde väldigt mycket och jag fick den ersatt med ett annat exemplar.
Vet inte om den modell du söker beter sig likadant men ADSL filtret jag provade fram kan vara användbart även för dig.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag lyckades få igång Huawei E5776s-32 4G-router med hjälp av Telias premiumsupport.
Krävdes som sagt publik adress.
Jag har wi-fi på min remoterig.

/ Tommy NZB
 
Jag lyckades få igång Huawei E5776s-32 4G-router med hjälp av Telias premiumsupport.
Krävdes som sagt publik adress.
Jag har wi-fi på min remoterig.

/ Tommy NZB
Nån som använder Telia kontant surf och Dynamisk ip via Microbits Ddns -tjänst?
Eller måste man ha ett ordinärt surfabbonemang?
/Mats
 
Du kan prova och tala med dem, jag blev lovad att jag skulle få en publik IP men
det fungerade aldrig. Du får nog tyvärr krypa till korset och ta ett abbonemang.

Själv kör jag med softether VPN som fungerar utan publik IP men har en egen
lösning för remote.

God Jul alla!
 
Nån som använder Telia kontant surf och Dynamisk ip via Microbits Ddns -tjänst?
Eller måste man ha ett ordinärt surfabbonemang?
/Mats
Som jag trodde så vill de inte åtgärda kontantkorts ip-adresser.
Det blir 6Gb abbonemang där Telia sa att man får publik ip direkt .

Net1 vill ha extra betalt för som dom kallar det (publik/fast ip)
Hallon är tillfrågade men inte svarat
Telenor och Tele2 har ingen lämplig storlek för mig (40 o 20 Gb)
Tre går bort enl säker källa

/Mats
 
Om du vill kan du ha en dator eller till och med en RPI och köra VPN via Softether, den datorn måste
naturligtvis vara placerad där din remoteanläggning står. Då kan du konfigurera dina remoterig enheter
att ligga inom ditt LAN, det borde fungera utan problem. Problemet är att du måste upprätta din Softether
VPN innan du kan starta din remote anläggning, men du blir å andra sidan helt oberoende av publik IP.
 
Som jag trodde så vill de inte åtgärda kontantkorts ip-adresser.
Det blir 6Gb abbonemang där Telia sa att man får publik ip direkt .

Net1 vill ha extra betalt för som dom kallar det (publik/fast ip)
Hallon är tillfrågade men inte svarat
Telenor och Tele2 har ingen lämplig storlek för mig (40 o 20 Gb)
Tre går bort enl säker källa

/Mats

Varför går Tre bort?
Jag har kört remote via tre i många år utan att jag behövt klaga, tvärtom fungerat klanderfritt. Vad gäller router så använder jag en Dovado Pro med frihängande dong från Huawei.
 
Tänk på kvalitetskablar&kontakter , CAT 6, och inget hemma-tvinnat eller loppisskräp..
- Inget är bättre än svagaste länken i kedjan.

/Sven..
 
Varför går Tre bort?
Jag har kört remote via tre i många år utan att jag behövt klaga, tvärtom fungerat klanderfritt. Vad gäller router så använder jag en Dovado Pro med frihängande dong från Huawei.
Så här skrev Micke på Microbit,(Vad jag vet så kan man få publik address hos Telia, Tele2 och Telenor, inte av Tre).
Det var det jag gick på,har du publik ip eller fast ip?
/Mats
 
Om du vill kan du ha en dator eller till och med en RPI och köra VPN via Softether, den datorn måste
naturligtvis vara placerad där din remoteanläggning står. Då kan du konfigurera dina remoterig enheter
att ligga inom ditt LAN, det borde fungera utan problem. Problemet är att du måste upprätta din Softether
VPN innan du kan starta din remote anläggning, men du blir å andra sidan helt oberoende av publik IP.

Har begränsat med kraft på siten då jag bara har batteri+solpaneler så jag måste hålla nere på strömförbrukningen.
Till sommaren ska jag prova med radio-lan vilket jag tvivlat på men måste prova,3km fågelväg men tyvärr lite hinder i vägen på mitten.
/Mats
 
Jag har public ip hos tre occh du kan få en fast ip. Kostade 79 kr extra då jag hade fast ip.
 
Fast IP-adress och dynamisk IP-adress via DHCP förstår jag vad det är,
men vad är "publik ip" för konstigt djur?

Tacknämligt om nån som vet kan ta sig tid att reda ut detta.

Edit: En länk till en pålitlig sida vore gött. Så slipper vi fylla tråden med sånt som redan är tillgängligt.
 
Last edited:
-BUX

Ta en titt på "ve2dbe radiomobile". Det är ett program för att beräkna länkbudget. Jag kör en 5 GHz länk på 17 km avstånd
som fungerat ua i ett par år nu.
 
Fast IP-adress och dynamisk IP-adress via DHCP förstår jag vad det är,
men vad är "publik ip" för konstigt djur?

Tacknämligt om nån som vet kan ta sig tid att reda ut detta.

Edit: En länk till en pålitlig sida vore gött. Så slipper vi fylla tråden med sånt som redan är tillgängligt.

Du vet att en "vanlig" ip adress består av 4 bytes, t.ex 192.168.0.1 som är en vanlig adress i LAN.
denna typ av adress kallas IPv4 och kan adressera 2^32 skilda adresser det ger runt
4 miljarder möjliga adresser. Dessa är på väg att ta slut. Egentligen borde företagen redan ha
gått över till IPv6 som använder 128 bitars adresser, 2^128.

Men vad som än är orsak så har detta inte skett, utan bristen på IP-adresser har i stället lett till
att företag som tillhandahåller internet förbindelser lägger hela sitt nät som en sorts LAN:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Det du ser som din tilldelade IP-adress i ett sådant nät är bara giltig inom nätet, du kan inte nå
den från övriga internet. För att detta ska kunna ske måste din Internetleverantör skapa en speciell
"kanal" från Internet till din IP-adress, den "kanalen" har då den publika IP-adressen, en adress som
kan ses över hela Internet - m.a.o den är publik.
 
KBW: Tack. Har läst på.
Att det skall vara så trassligt detta. Mycket enklare med "vanlig ström". Bara två hål i väggen att ansluta sig till, och sedan funkar det.
 
Back
Top