Remoterig/val av router för Telia 4g usb-modem

Du vet att en "vanlig" ip adress består av 4 bytes, t.ex 192.168.0.1 som är en vanlig adress i LAN.
denna typ av adress kallas IPv4 och kan adressera 2^32 skilda adresser det ger runt
4 miljarder möjliga adresser. Dessa är på väg att ta slut. Egentligen borde företagen redan ha
gått över till IPv6 som använder 128 bitars adresser, 2^128.

Men vad som än är orsak så har detta inte skett, utan bristen på IP-adresser har i stället lett till
att företag som tillhandahåller internet förbindelser lägger hela sitt nät som en sorts LAN:
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Det du ser som din tilldelade IP-adress i ett sådant nät är bara giltig inom nätet, du kan inte nå
den från övriga internet. För att detta ska kunna ske måste din Internetleverantör skapa en speciell
"kanal" från Internet till din IP-adress, den "kanalen" har då den publika IP-adressen, en adress som
kan ses över hela Internet - m.a.o den är publik.


-KBW har beskrivit detta väldigt bra.
Lite försynt, vill jag nämna att utan publik ip-adress når vi inte våra remoteriggar ute i fält. Jag bor själv i ett störningsrikt Kista i västra Stockholm, men har en IC706 i den allra tystaste miljö i Roslagen. Att kunna höra den svagaste långväga cw-signal är en förmån.
Jag har Telia ADSL och det var fast och publik IPv4 direkt. Utan snack. Fiber är på gång, allt skall nog bli bra det också.
Men som -KBW antyder; IPv6 vore bra.
 
Det finns, som jag beskrivit tidigare, en metod att klara sig utan publik IP - men det kräver lite arbete.

Metoden är att använda sig av Softether, kan finnas andra lösningar men den här är den jag fått att fungera bra.

När man lyckats att konfigurera server och klient så får man ett VPN, det vill säga man har allt inom sitt LAN
men det ska inte vara några problem med att köra Remoterigs burkar i ett LAN.

Det behövs någon form av dator för Softether servern att köra på , jag använder en gammal laptop i stugan
men det ska gå att använda en RPi i stället, vad jag hört.

Vi har ingen möjlighet till vare sig fiber eller ADSL i stugan, mobilt bredband är det enda alternativet och Telias
kontant abonnemang för 6 månader är lagom, det är ungefär vad som går åt och det kostar inte skjortan.

Har försökt fått ett publikt IP men trots att Telia lovat att fixa det så blev det aldrig gjort så därför blev denna lösning
den bästa för mig.

Men visst är det underbart att lyssna på störningsfri radio i sin lägenhet, Bandhagen är nog inte ett dugg bättre än Kista
när det kommer till QRM :(
 
Varför går Tre bort?
Jag har kört remote via tre i många år utan att jag behövt klaga, tvärtom fungerat klanderfritt. Vad gäller router så använder jag en Dovado Pro med frihängande dong från Huawei.
Vilka inställningar kör du?Apn?
Fått mitt Hallon surf sim-kort(som är ett Tre abb) nu som de lovade skulle vara publik ip på men jag får olika i router och på koll via (whats my ip) på datorn.
Deras kundsupport är ju inte den bästa så risken är att jag kan blivit lurad?
/Mats
 
Vilka inställningar kör du?Apn?
Fått mitt Hallon surf sim-kort(som är ett Tre abb) nu som de lovade skulle vara publik ip på men jag får olika i router och på koll via (whats my ip) på datorn.
Deras kundsupport är ju inte den bästa så risken är att jag kan blivit lurad?
/Mats

Då jag provade hallon så fick jag inte public Ip!
APN för Tre som jag använder är data.tre.se.
 
Då jag provade hallon så fick jag inte public Ip!
APN för Tre som jag använder är data.tre.se.
De lurade mig med falsk info bara för att få ett sälj,det går tillbaka och jag tar ett säkert kort istället.
 
Nu fungerar allt som det är tänkt med Telia som ISP.
Nu återstår bara att klättra upp på berget med utrustningen och hoppas på lite sol så jag får laddning i batterierna.
Tack för all respons ,väl mött i etern från mitt remote qth.
 

Attachments

  • IMG_0441.JPG
    IMG_0441.JPG
    1,4 MB · Views: 43
  • IMG_0446.JPG
    IMG_0446.JPG
    831,3 KB · Views: 42
  • IMG_0322.JPG
    IMG_0322.JPG
    3 MB · Views: 43
Grattis och välkommen till oss som kör remote!
Driver du allt med med batteri?
Ja,det är 10 st 1,2 volts/200Ah i serie.Kommer från nån reservkraftsanläggning som byter ut dem på tid.
100w solpanel ska utökas med en till samt 10 celler till för att fördubbla kapaciteten till 400Ah.
Allt förbrukning kan slås av/startas om via 144 Mhz och dtmf.
/Mats
 
Remotesiten nu riven och destruerad av Teracom då markägaren satte sig på tvären och hittade med advokathjälp nån lagtext som ogiltigförklarade mitt köp.

Får bli en bättre mast hemma istället;)
 
Back
Top