"Rörigt" problem

SM5NFT

Well-Known Member
Min Radiola HLL220 har somnat in. Har lokaliserat felet till LF-förstärkaren som består av röret B409. Vet någon var man kan finna dyligt till salu? Ekvivalenter är också ok. Alla tips emottages tacksamt.

73 Arne
 

Attachments

  • DSC00482_1.jpg
    DSC00482_1.jpg
    51,1 KB · Views: 101
Nu har jag googlat ytterligare ett par timmar utan resultat:( Inte som leta efter ett 807 eller EL34 precis.

Någon som har tips på ställe som säljer nya/beg radiorör? Kanske jag har missat något.

Kan det finnas något ersättningsrör eller är det för gammalt? Radion är från 1929. Röret verkar finnas med med två olika sockeltyper. Mitt är av typ "Base A".

73 Arne
 
B409

Skulle tro att det är svårt att få tag på ett sådant rör. Själv har jag bytt bostad alltför många gånger för att ha kvar så gamla radiodelar.
Vilket är viktigast för dig? Att radion fungerar eller att den är i originalskick?
Om du bara vill att den ska funka så kan du ju ta ett modernare rör med ungefärliga data, och konvertera sockeln. Inte rörhållaren, om du skulle få tag på B409 senare så är allt som förut. :)

Men prova hos allmänheten, dvs. Blocket.se. Kanske det finns någon nostalgisamlare med reservrör, vem vet?

B 409, Tube B409; Röhre B 409 (B409)

/Ingvar
 
Last edited:
Du behöver en sluttriod med 4 V glödspänning.
Sådana är t.ex. Telefunken RE134, som förmodligen är lika svårt att få tag på som Philips B409.
Andra ekvivalenter är L413, L414,L415 , N406 samt CLP10.

Du skulle kunna kontakta Swedish Radiotube Shop rbn.trading@telia.com som har mycket rör
från 30/40-talen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Följande rörtyper finns i mitt museum:

506 Philips
509 Philips
B 2043 Philips pentod
R 21H Rectron
RGN 1054 Telefunken
RGN 1064 Telefunken

Skick är okänt men de är vackra att ha som prynad om inget annat. Rören som är begagnade packades omsorgsfullt ner i en kartong 1948 av Egon SM7PP (SK) om man nu skall tro datumet på det malätna tidningspappret.

/Bengt
 
En vilsen själ mötte kunskap och engagemang. Jag är glad över att denna kunskap fortfarande finns och att den villigt delas. Tack vänner det det värmde!

På tisdag (måndagar stängt) ringer jag och beställer. Hoppas att listan är uppdaterad. Återkommer med resultatet, och kanske en mp3-snutt med hur Radiolan låter.

73 Arne
 
Mp3-snutt... nänä, stopp o belägg!! Vi förväntar oss att du skickar runt ett par inspelningar gjorda med en trådspelare. Inget mondärnt i denna trefliga arkeologiska tråd.
Jag värmer upp rören och smörjer upp axlarna till trådspolarna. Använder du "Den talande tråden"?

:) :) ;)
 
Jag kan låna ut en Webster trådspelare om du inte har en sådan själv Arne...

/Bengt
 
Då återstår bara frågan:
Vem lånar ut en hästdroska så trådspelaren kan fraktas till Arne? :)
 
Då är röret beställt. L414 var slutsålt, MEN B409 (dvs orginalröret) fanns i lager. Det lär dessutom ligga i orginalkartongen. Fantastiskt! Håller tummarna för att det inte kommer i kläm under transporten.

73 Arne
 
Lycka till Arne, men rör inte till det.........sorry, kunde inte låta bli.....:p
 
Jag vill rapportera att Radiolan åter är i funktion. Lyssnade på utlandssändningarna en stund i går kväll. Felet var av något oväntad art, men lite lustigt (och pinsamt).

Jag beställde ett nytt rör och det kom. Stoppade i röret och slog i gång radion. Tvärtyst och stor besvikelse :( Nu består radion inte av så många komponenter så jag kontrollmätte alla. De verkade också ok. Stod där som ett stort frågetecken, men beslutade mig för att börja mäta spänningarna inuti radion. Tog en DVM från hyllan och började från ingången. Redan vid första mätningen kom lösningen. Det var bara 180 volt fram till radion. Jag hade ställt in 220 volt på nätaggregatet, men DVM'en vid nätagget visade fel. En snabb koll visade att det inbyggda 9V batteriet i DVM'en var nästan slut :eek:

Vad lär man sig av detta? Jo, att det är viktigt att hålla sina mätinstrument i gott skick. Nu kan jag ta emot hästdroskan med trådspelaren :)
 
Jag vill rapportera att Radiolan åter är i funktion. Lyssnade på utlandssändningarna en stund i går kväll.
Visst är det mysigt med äkta träradioljud. Mjukt utan vassa filter med dålig fasgång och riktig högtalare.
Stockholm - Motala
 
Det var bara 180 volt fram till radion. Jag hade ställt in 220 volt på nätaggregatet, men DVM'en vid nätagget visade fel. En snabb koll visade att det inbyggda 9V batteriet i DVM'en var nästan slut :eek:

Vad lär man sig av detta? Jo, att det är viktigt att hålla sina mätinstrument i gott skick.

Detta är ett mycket vanligt, och farligt, fel i många av dagens multimetrar. När batteriet börjar ta slut så visar mätaren fel långt innan batterisymbolen kommer fram och varnar.

Har själv råkat ut för en vanlig multimeter i 200kr-klassen som mäter alldeles utmärkt med nya batterier, men som visar 50 - 70 % för lite en bra stund innan batterisymbolen dyker upp!!!

Som alltid är det enda sättet att gardera sig erfarenhet och kunskap om vad man pysslar med... men ibland räcker inte ens det... :eek:

Kul att radion hoppade igång, vi får ta och spänna för vagnen och tanka lite havre... ;)
 
Ingvar, "felet" var låg matningsspänning (180V istf 220V) pga felvisande multimeter. Man skall byta batterier i tid! :eek:
 
Hmmm. Du hade alltså ställt in 180 V på nätaggregatet med hjälp av en DVM som då visade 220 V, d v s 40 volt för mycket. Den verkliga spänningen 180 V räckte inte till och därför var radion tyst. Låter som en logiskt förklaring.

När du sedan bytte 9 V batteriet så upptäckte du att den verkliga spänningen var 180 V och en ökning till 220 V på nätaggregaten medförde att radion nu började spela. Är det så vi skall tolka "felsökningen"? :rolleyes:

Men hur kom du fram till att DVM:en visade fel? Finns det flera DVM:er inblandade fallet varav en visade rätt hela tiden?

/Bengt
 
Bengt,
Du är på rätt spår. Eftersom mitt högspännings-nätagg har en defekt inbyggd voltmätare brukar jag använda en avlagd multimeter för att kontrollera spänningen. Det var denna multimeter som hade ett dåligt batteri. Batterivarningssymbolen hade tänts, men jag noterade inte detta. När jag sedan skulle mäta spänningarna inne i radion tog jag min vanliga multimeter och då uppdagades fadäsen. Hade jag använt den analoga "Simpan" istället hade detta aldrig behövt inträffa. Är detta ytterligare ett bevis för att "allt var bättre förr"?

Den ursprungliga felsökningen var lite hastig, men eftersom den regenerativa detektorn fungerade vid 180 volt, så kunde jag konstatera att de två A425-rören fungerade mha frekvensräknaren. Slutsatsen blev då att det var det tredje röret som var defekt.
 
För ett tiotal år sedan upptäcktes på min dåvarande arbetsplats att en DMM visade 8V AC vid kontroll av spänning eller ej i vägguttag. Trots det var det full (230) spänning i uttaget vilket upptäcktes av ren tur när den mekande kollegan råkade kortsluta fas-nolla.

Några stycken AC-volt på en spänningsfri fasledare är "normalt" med en 10-11 MOhm belastning... Det är alltså lätt att bli lurad.
Observera - Detta var INNAN symbolen för låg batterispänning visades på instrumentet.:mad:

Inte ovanligt - se upp!
 
Back
Top