Rörprovare Atlantus typ 444

SM4WWG

Well-Known Member
Min svåger kom för ett tag sedan över en gammal rörprovare av
märket Atlantus typ 444.
Ingen manual eller rördata fanns med så vi vet inget om apparaten.
Någon som känner igen modellen?

Själv har jag aldrig hört talas om någon tillverkare vid namn
Atlantus i Stockholm som gjort rörprovare.

Tips mottages tacksamt!

PS. Lägg märke till felstavningen "Electrod Selector". Borde väl stå "Electrode Selector"? :D DS.

Mvh // Jörgen
 

Attachments

  • atlantus_444_1.jpg
    atlantus_444_1.jpg
    59,8 KB · Views: 121
  • atlantus_444_2.jpg
    atlantus_444_2.jpg
    81,7 KB · Views: 110
Hej,

Tack för tipset. Hade dock redan hittat den sidan :D
Har inte hittat något ytterliggare om denna rörprovare så det lutar väl åt
att den får stå tills vidare.

Mvh // Jörgen


Hej!

Kommer du till Arboga så kan du ju alltid gå och kolla här:

Register över Populär Radio

Det finns tydligen en artikel om apparaten.

År 1945 Nr 4 sid 60

/ Ingvar
 
Hej,

Tack för tipset. Hade dock redan hittat den sidan :D
Har inte hittat något ytterliggare om denna rörprovare så det lutar väl åt
att den får stå tills vidare.

Mvh // Jörgen
Hei. Har du funnet ut noe mer om denne rørtesteren? Jeg "arvet" en del radioreparatør-utstyr (og deler) for mange år siden, blant annet en Atlantus rørprovare typ 444, med original bruksanvisning ser det ut for. Den er muligens kjøpt via Radiolageret A/S i Oslo?
Jeg hadde tenkt å lese meg litt opp på disse forskjellige instrumentene, men så langt har jeg enda ikke kommet.

mvh
Thor E. Lassegård
Norge
 
Hei. Har du funnet ut noe mer om denne rørtesteren? Jeg "arvet" en del radioreparatør-utstyr (og deler) for mange år siden, blant annet en Atlantus rørprovare typ 444, med original bruksanvisning ser det ut for. Den er muligens kjøpt via Radiolageret A/S i Oslo?
Jeg hadde tenkt å lese meg litt opp på disse forskjellige instrumentene, men så langt har jeg enda ikke kommet.

mvh
Thor E. Lassegård
Norge
Hej,

Det var många år sedan och jag hittade aldrig någon vidare information tyvärr.

73 de SM4WWG // Jörgen
 
Ok. Ja jeg så det var lenge siden du hadde etterlyst noe info, men tenkte bare jeg kunne si ifra om det jeg har :)

Thor
Jag missuppfattade dig nog. Du menar att du har information om den du kan dela med dig? Om det är möjligt får du gärna skanna av bruksanvisningen om det är möjligt. Jag tror min kompis som har rörprovaren har den kvar och säkert är intresserad av manual.

:)
 
For tiden er det litt travelt her, men kan sikkert skanne noe av bruksanvisningen på et litt senere tidspunkt hvis det er ønskelig.

Thor
 
Back
Top