SA tas ofta för HA på CW!

Nu har jag löst problemet genom att skaffa en s k "specialsignal", SD6T.
Med SA6BNV fick jag fel svar (HA6BNV) oftare än var 10:e QSO, ibland vart 5:e.
Nu har jag kört 60 QSO som SD6T utan ett enda fel.
Det är lätt värt 150:- om året! :)

// Åke
 
Last edited:
Placeboeffekten på ett fjollcall är stor, jag tror inte ett dugg på att dina 150:- löste problemet, däremot kanske du nycklar annorlunda och därmed blir din signal lättare att läsa. :eek:
 
Vid mottagning tycker jag inte rytmkänslan är närvarande alls. Då handlar det om ren och skär registrering av ljudbilderna.

Håller inte med!
Nog är det lättare att läsa rytmisk telegrafi än att läsa en station som sänder hackigt och ojämnt?


Till Åke:
Bra att du blev nöjd, det är huvudsaken.
/Ingvar
 
Last edited:
Placeboeffekten på ett fjollcall är stor, jag tror inte ett dugg på att dina 150:- löste problemet, däremot kanske du nycklar annorlunda och därmed blir din signal lättare att läsa. :eek:
Trodde jag med först, men sedan knappade jag in min signal i minnet på keyern och tryckte konsekvent på knappen istället för att sända själv. Samma resultat - folk tolkade HA istf SA...
Jag tycker fortfarande min investering är bra ;)
// Åke
 
Det finns nog fler möjliga alternativ än hörfel.

a) "Ännu en slarvig HA-station som inte bryr sig om att rätta sändningsfelet, men jag ska minsann visa honom!"

b) En tjurskallig envishet hos motstationen. Det prefix man aldrig hört tidigare kan bara inte finnas, punkt!

c) Prefixet saknas på den stora fina prefixkartan på väggen. Den kostade många pengar för "några" år sedan, och en massa övertalning av XYL för att få sätta upp, så det kan inte vara något fel på den.

d) Ett gammalt ouppdaterat loggprogram. Det har ju fungerat så bra hittills, så "if it works, don't fix it". Dessutom funkar inga nyare program i Windows 98...

Jag har säkert bara skrapat på ytan, men godtar utan vidare Åkes förklaring. Prefixet SD är så renodlat annorlunda att det lätt bryter igenom de flesta förutfattade meningar. Även min ... :)

/ Göstha
 
Härlig läsning för en gammal gnist. Jag ämnar bli lite QRV inom de närmaste veckorna efter en okristligt lång QRT-tid. Jag trodde nästan att telegrafin hade dött fullständigt numera men tydligen finns några entusiaster som jag kvar. Gillar inte SSB alls utan har kört telegrafi till 80-90%. Vad jag förstår har datorerna kommit in på heltid i amatörtrafiken och om det får man ju tycka vad man vill, men jag förstår inte vitsen riktigt. Att låta datorn köra telegrafi verkar ju rätt meningslöst.

När jag var aktiv senast så fanns det ett par dagar om året, midsommardagen och nyårsdagen om jag inte minns fel, då man körde SKD, Straight Key Day, finns det kvar idag?

Kul med lite input från yrkesfolk och jag kan bara instämma med det mesta som sagts. Däremot är jag inte lika positiv till de olika stilarna, "dialekterna", hos olika operatörer. Det går väl an med de som man har regelbunden kontakt med men strökontakter som kör sin dialekt kan vara helt hopplöst. Minns med fasa första åren då man körde ryssar som körde med ett kapat bågfilsblad mellan två spikar som nyckel, det var ingen rolig läsning.

Nåja, nu väntar ett antal QSO för att hitta tillbaka till en lagom takt och hitta handstilen igen :)

73 de Thomas x-gnist på SKFQ
 
Back
Top