SAC SSB - Tid för revansch

RM2D

Well-Known Member
Finland mobiliserade sina styrkor på ett föredömligt sätt i SAC CW. Dubbelt så många finska loggar kom in detta år jämfört med 2010 och det visade sig definitivt i landskampen... Hela tretton (13) miljoner skiljer mellan Tre Kronor och de finska lejonen... Sverige och sin sida hade tyvärr 30 loggar färre än 2010 :(

Med tanke på att det MÅSTE tas hem poäng i SSB-delen för att reducera den finska överlägsenheten, överväger jag att köra SSB-delen från SM...

I så fall åker jag till Göteborg och kombinerar det med litet släktbesök.

Då återstår enbart nästa utmaning - att hitta en station som man skulle kunna köra Single Op Multi Band High Power ifrån... Alternativt delta i en Multi Single satsning med max en operatör till - eller Multi Multi... SK3W ligger lite svårtillgängligt till från SM6, så kanske fokuserar på SM6 eller SM7 i första hand.

Någon som inte vill att stationer samlar damm under nästa helg???

73 de RA/SM6LRR, Mats
 
Kalmar radioamatörsällskap KRAS kommer att delta i SAC SSB. Dock under något "amatörmässiga" förhållanden eftersom det är en del i en mindre utbildning vi håller för att rekrytera ny deltagare till radiosportens gren inom vår vida hobby.

Kolla på vår hemsida KRAS
 
Hej Ulf!

VERKLIGEN skoj att se Er hemsida och de aktiviteter Ni har inom klubben för att stimulera intresset för testkörning!

Så hoppas jag att många fler klubbar kommer agera framledes så vi kan få fram nya radiosportförmågor - samt få tillbaka de gamla rävarna till riggarna inför SAC SSB detta år.

73 de Mats

Kalmar radioamatörsällskap KRAS kommer att delta i SAC SSB. Dock under något "amatörmässiga" förhållanden eftersom det är en del i en mindre utbildning vi håller för att rekrytera ny deltagare till radiosportens gren inom vår vida hobby.

Kolla på vår hemsida KRAS
 
Nu är station fixad inför SAC SSB!

Tack Jonas PHU för generositeten att låna ut din station under kommande helg.

Målet är att köra minst 1500 QSO samt sträva efter att bidra med 700.000 poäng eller mer i landskampen.

Detta borde vara möjligt med en Optibeam OB9-5 för 10-20 meter, en 2 element Shorty Forty för 40 samt en dipol för 80.

Hoppas att det blir en REJÄL UPPRYCKNING i SM under SAC SSB, för årets CW-insats var ärligt talat rätt MISERABEL, med 30% minskning av antalet CW-loggar jämfört med 2010... Om vi dristar oss att jämföra årets 109 ynka loggar mot vinstårets 258 loggar så förstår de flesta vad menar.

Så se till att mobilisera allt som finns i aluminiumväg under helgens SSB-del!!!

73 de SM6LRR, Mats SJ6R i SAC SSB 2011


Finland mobiliserade sina styrkor på ett föredömligt sätt i SAC CW. Dubbelt så många finska loggar kom in detta år jämfört med 2010 och det visade sig definitivt i landskampen... Hela tretton (13) miljoner skiljer mellan Tre Kronor och de finska lejonen... Sverige och sin sida hade tyvärr 30 loggar färre än 2010 :(

Med tanke på att det MÅSTE tas hem poäng i SSB-delen för att reducera den finska överlägsenheten, överväger jag att köra SSB-delen från SM...

I så fall åker jag till Göteborg och kombinerar det med litet släktbesök.

Då återstår enbart nästa utmaning - att hitta en station som man skulle kunna köra Single Op Multi Band High Power ifrån... Alternativt delta i en Multi Single satsning med max en operatör till - eller Multi Multi... SK3W ligger lite svårtillgängligt till från SM6, så kanske fokuserar på SM6 eller SM7 i första hand.

Någon som inte vill att stationer samlar damm under nästa helg???

73 de RA/SM6LRR, Mats
 
Last edited:
Nu är station fixad inför SAC SSB!

Tack Jonas PHU för generositeten att låna ut din station under kommande helg.

Målet är att köra minst 1500-2000 QSO samt sträva efter att bidra med 700.000-1000000 poäng eller mer i landskampen.

Detta borde vara möjligt med en Optibeam OB9-5 för 10-20 meter, en 2 element Shorty Forty för 40 samt en dipol för 80.

Så se till att mobilisera allt som finns i aluminiumväg under helgens SSB-del!!!

Att vi ska ta igen de 13 miljoner poäng som skiljer efter CW-delen kanske är övermaga för den största optimist... men att snygga till siffrorna med en KOMFORTABEL 10-miljonersvinst i SSB-delen är inte utom räckhåll. OH är givetvis mätta efter promenadsegern i CW. Många kommer definitivt ligga på sofflocket och tro att segern är hemma, men det är också vår chans att snygga till siffrorna.

Hoppas att det blir en REJÄL UPPRYCKNING i SM under SAC SSB, för årets CW-insats var ärligt talat RENT MISERABEL med 30% minskning av antalet CW-loggar jämfört med 2010... Om vi dristar oss att jämföra årets 109 ynka loggar mot vinstårets 258 loggar så förstår de flesta vad menar - mer än en halvering av antal loggar!!!

Sprid gärna detta mejl till ALLA ni känner, till epostlistor inom klubbarna och till Era hemsidor. Vi kan inte stillasittande acceptera en sådan finsk förnedring - eller hur?

För rookies inom contesting finns en egen klass och Ingemar AJV har skrivit en bra lathund för nytillkomna contesters på: http://qrq.se/sac/wp-content/SAC_FAQ.pdf

Ryck upp Er från sofflocket!


73 de SM6LRR, Mats SJ6R i SAC SSB
 
Anmäler man sig inte att man ska delta i sac contestet i år? Hittade inte det på sac-webben i år eller skiver man villken klass man kör när man skickar in loggen?
 
Last edited:
SK6HD blir aktiva i år med.
Hur det blir med operatörer är lite osäkert ännu.
Antingen blir det SOAB LP med SM6FKF som operatör eller så blir det multi multi med SA6AQP och SM6FKF.
Detta beror lite på hur det löser sig med helgbyte för barn.

Lycka till allesammans. Å LRR har du vägarna förbi stora staden Falköping så hojta till för en kaffeskvätt.
 
Hade varit jättetrevligt Christer! Tack så hjärtligt för inbjudan. Jag är rädd att jag endast kommer göra ett minutkort stopp med X2000 i Falköping på väg från Gusum på söndagen. Jag lovar dock att komma förbi SK6HD en annan gång!

73 och lycka till!

LRR

SK6HD blir aktiva i år med.
Hur det blir med operatörer är lite osäkert ännu.
Antingen blir det SOAB LP med SM6FKF som operatör eller så blir det multi multi med SA6AQP och SM6FKF.
Detta beror lite på hur det löser sig med helgbyte för barn.

Lycka till allesammans. Å LRR har du vägarna förbi stora staden Falköping så hojta till för en kaffeskvätt.
 
Back
Top