Sändnings eller Mottagningsfel DC-24

Mitzzy

New Member
Har ett problem med mina Lafayette DC-24.

Problemet är att på avstånd längre än 30 meter hörs inte en av radion när den sänder.

Exempel:
Staplarna som visar mottagningen på radio #1 visar att den får mottagning när jag sänder till den från radio #2, men inget ljud höres.
Sänder jag från radio #2 till radio #1 så fungerar det som det ska göra; ljud höres och staplarna visar god mottagning.

Båda radioapparaterna har fulla batterier och båda har samma typ av skogsantenn som är anpassad för dessa modeller.

Vill gärna åtgärda detta problem själv med hjälp så jag vet hur och vad som är fel.
Men kan även tänka mig att få dessa fixade så de fungerar som de ska.

Är även intresserad av hur man programmerar dessa.

Tack på förhand.

//Mitzzy
 
Stegen, Mitzzy är:
1. kolla att båda radioapprater har samma frekvens.
2. Man kan inte förutsätta att båda radiostationer är felaktiga, du måste göra klart om en av dem är felaktig, kanske prova mot någon annans radio. Det är ganska osannolikt att två radistationer har fel, en med kass mottagare och en med kass sändare.
3. Är antennen lös invändigt kommer både sändare och mottagare att bli klena och dämed dålig räckvidd i båda riktningar.
4. 30 meters räckvidd vittnar om att en radio går antennlös. Öppna och se om anlutningen till antennen är av. Stora teleskopantenner kan vara tunga och vicka av sig invändigt.

de
Roy
 
Back
Top