Siemens 2C39BA

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har ett 2C39BA som jag har köpt på Tradera för några år sedan och det är nytt med en omprovningsettikett

jag har förstått att det går att bygga ett Pa med det för 2 meters bandet men hur svårt är det och

är det någon speciell sockel att köpa till röret eller gör man den själv eller?

Är det en triod eller är det en tetrod ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Det är trioder och det finns inte någon egentlig sockel.

Man brukar bygga upp "hållaren" i slutsteget med hjälp av kontaktfingrar.

Titta i äldre amatörhandböcker, både ARRL och RSGB har säkert med
byggen med 2c39 för UHF slutsteg.
 
2C39 är väl mest populärt för 23cm? För de lägre banden finns det både bättre och effektivare rör.

73 de Kai
 
Eftersom röret bara ger runt 50w är det väl numera bara på 1296 som det kan vara lönt att nyttja detta istället för transistorsteg. Men å andra sidan gillar många projekt med rör bara för att det är kul och spännande. Högspänning, ozondoft, rörmokeri och stora fläktar...
 
I en tråd där frågade efter schema till QQV06/40 dök det upp en artikel om ett slutsteg med 2st. 2C39. Du hittar nog tråden enkelt.
Jag har precis fått hem två rör, och skall börja bygga. Förstärkningen är 10dB, vilket passar mig perfekt.
Är det lönt att bygga med rör? Ja, det är ju väldigt enkelt och billigt när man ändå har allt material liggande.
 
Tack för svaren jag har ett par ARRL Handböcker jag kanske kan kika där och se hur man gör med Trioden

Annars så hamnar röret tillbaka i bra och ha lådan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej igen DJ9HO som har byggt ett slutsteg för 2 meter har använt en skruv och en isolerad kabelsko för bottenkontakten

som på ritningen till röret är två anslutningar på bottenanslutningen en innuti och en utanpå plus och minus där minus

också är ansluten till kadoden om jag minns rätt hur fixar man till det mekaniskt ?

mvh Lasse sm0ydo
 
Gallerjordat gör att du måste lägga katoden negativt. Den yttre ringen är katod och glödtråd.
Medans insidan, hålet, är bara glödtråd.

Den yttre ringen är lätt - någon sorts klämma men den inre anslutningen kräver någon sorts
fjädrande historia som ger bra kontakt åt glödtråden.
 
Hombrew2c39.jpgI början av 1970-talet byggde jag ett tio-tal 2m PA med parallellkopplade 2C39'or. Jag tror det var 1974 som en kamrat gjorde en byggbeskrivning och publicerade i QTC. Jag klämde fast båda rören så de satt horisontellt och nära varandra. Två aluminumplåtar med en tredje plåt emellan som jag sedan spände med en skruv ovanifrån. Mittplåten var av mässing för garanterad jordkontakt för gallren. På katodsidan var det fruktansvärt enkelt. De båda yttre "rören" lödde jag ihop. De båda inre visade sig att passa perfekt för banankontakter. Alltså in med en banankontakt i vardera av de inre rören. Nu behövdes bara 12 V (DC) mellan de båda kontakterna och det blev 6 V på vardera glöden. Samtidigt blev det +6 V förspänning på de yttre rören vilket producerade -6 V på gallren i förhållande till katoden. Anodsidan fick full potatis med 900 V. Anodtanken bestod i en butterfly kondensator med tankspole bestående av 4 eller 6 varv och en link i mitten bestående av ett varv, ena sidan till antennutgången och andra sidan till 50 pF avstämning.
Problemet var att kopplingskondensatorn mellan anoderna och tankkretsen måste ha låga förluster på frekvensen och tåla spänningen. På den tiden var pengar en betydande faktor och därför gjorde jag en sån kondensator av två 5 cm bitar av RG-213. Innerledarna var ena sidan och skärmen den andra. Lämpligen skärmen mot tankkretsen och innerledaren mot anoden.
Det var väldigt mycket pill för att få hög verkningsgrad med linken ut. Högsta uppmätta uteffekt var bortåt 150 W. Svårt att få till. Normalt blev det runt 120 W.
Ingångskretsen bestod i endast en seriekondensator. Rören är ju koaxialrör höll alltså låg ingångsimpedans. En Phillips-trimmer gjorde susen.
Transformatorn hämtades från Svebry's linda-själv. Allt fungerade mycket bra.
Kylningen var en så kallad tvärströmsfläkt (som det stod i Clas-Olson's katalog...inte att förväxla med växelström eller likström...tvärströmsfläkt!) Den körde upp friska fläktar upp under rören och ut kom värmen.
Jag hade en tidig prototyp också. Där var fläkten en liten leksaksmoj och den stannade ju naturligtvis plötsligt en gång. Sånt märker man inte när man är i full färd med att köra svaga tyska stationer på NAC. När uteffekten försvann anades ugglor i mossen och visst var det nada från slutsteget. Anoderna hade smält ner och det låg två fina (fula) högar under rören. Anodkopplingen hängde som en dum fisk kvar i luften framför rören.
Amatörradio är underbart!
 
Last edited:
Sorry, tänkte för fort och fel. Naturligtvis måste katoden ligga positvt i förhållande till gallret/jord
 
Ja just det K-A, det var 1975. Trevlig att vi har en gemensam studiekamrat. När vi nu är lika gamla alla tre.
 
Fingerstock är absolut inte nödvändigt. Ulf gjorde i sin byggbeskrivning ett slutsteg som inte är detsamma som det jag visade honom året innan. Istället för fingerstock går alldeles utmärkt att spänna fast rören genom att skjuva två hålöppningar mot varann, i olika riktningar. Tänk efter nu... eftersom rören är runda så ser man hellre problem med fastsättningen än den enklaste lösningen. Tänk tre plåtar med lika stora hål. De två yttre plåtarna sitter fast i schassiet och den mittersta spänns uppåt. De yttre plåtarna kan vara var sin U-profil som står rygg-mot-rygg. Lägg ett "tak" ovanpå detta och i det några små hål för att kunna spänna den mittersta plåten uppåt. Den plåten görs av mässing och M3 eller M4 skruvar löds fast. Kapa huvudena på skruvarna. Det blir utmärkt spännande... Bara att dra åt. Rören kommer att sitta mycket bra. Jag körde dessutom mobilt med ett sånt här slutsteg. Högspänningen hämtades från en gammal omformare som Svebry sålde. Hade suttit i gamla polisbilar från tiden då de körde rörsteg. Spänningen ut kvadrerades. Hej och hå! Bortåt 100W uteffekt mitt inne stan och en Halo på taket. Det var tider det! Nästan lika bra tider som nuförtiden. Nu är det ändå bättre och ändå roligare. Det var inte bättre förr. Bara rörigare....
 
Back
Top