Söker en 5/8 24tpi UNEF gängtapp...

SM2OWW

Well-Known Member
Om jag förstått det rätt så har PL-259/SO-238 samt N en gängning som är 5/8 24tpi UNEF.

Har nu suttit och googlat och letat efter någon butik som säljer gängtapp 5/8 24tpi UNEF och det enda jag funnit är en enda nätbutik som då tyvärr kräver en massa registrering till höger och vänster och när man väl tror att man är på väg mot betalning så åker man tillbaka till början fast allt ser ok ut! *Suck* Om man bara kunde få lägga varan i varukorgen, skriva in namn och adress samt klicka på betala med swish och så var det klart, men inte då.... :(

Någon som har tips på var jag kan få tag på en 5/8 24tpi UNEF gängtapp?
 
Det finns att få tag på relativt enkelt, tillexempel här,

Ebay.de - 5/8-24 tpi UNEF

både snitt och tappar. Dock är bra gängverktyg i den här sortens dimensioner aldrig "billiga", det funkar liksom inte på det viset. En femhundring för en sådan gängtapp, av god kvalitet, är nog att anse som ganska normalt pris.
 
Last edited:
Halvknöligt att handla, loopade runt-runt vid registreringen/betalningen igår, nu kom jag till slut igenom och kunde betala! Återstår att se vad jag får hem i brevlådan...

braverktyg.se
VÖ 83827-1 - VÖLKEL Handgängtapp HSS, UNEF 5/8 x 24, Form A 324:- inkl frakt
 
Halvknöligt att handla, loopade runt-runt vid registreringen/betalningen igår, nu kom jag till slut igenom och kunde betala! Återstår att se vad jag får hem i brevlådan...

braverktyg.se
VÖ 83827-1 - VÖLKEL Handgängtapp HSS, UNEF 5/8 x 24, Form A 324:- inkl frakt

Völkel brukar vara helt OK grejer :)

Völkel
 
Last edited:
Köper man en billig KIna gängtapp så kan man vara helt säker på att den håller fel mått, eller är långt utanför toleranserna.
Eller så går den sönder om man använder den....

Sm4FPD
 
Köper man en billig KIna gängtapp så kan man vara helt säker på att den håller fel mått, eller är långt utanför toleranserna.
Eller så går den sönder om man använder den....

Sm4FPD
Ja, lite så ..
Sett dem från Völkl jag med :)

Har fått för mig att vissa förskruvningar till typ elskåp är samma så att man kan använda muttrar mm?
 
Har fått för mig att vissa förskruvningar till typ elskåp är samma så att man kan använda muttrar mm?

Äldre förskruvningar till elskåp använder oftast Pg-gänga (Panzergewinde), nuförtiden är metriska fingängor (stigning 1,5mm/varv) vanligast. Tror inte UNF/UNEF har använts till elskåp (på den här sidan Atlanten iallafall) i någon större utsträckning... ;)

Wikipedia - Stahlpanzerrohrgewinde
 
Last edited:
Äldre förskruvningar till elskåp använder oftast Pg-gänga (Panzergewinde), nuförtiden är metriska fingängor (stigning 1,5mm/varv) vanligast. Tror inte UNF/UNEF har använts till elskåp (på den här sidan Atlanten iallafall) i någon större utsträckning... ;)

Wikipedia - Stahlpanzerrohrgewinde

Aha!
Då har jag antagligen ramlat på en av de som överlappar, det finns ju några få som passar sinsemellan metrisk / tum :)
Tack för info :)
 
Back
Top