THE NEW DXER’S HANDBOOK

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Bryce K7UA författare till e-boken The new DX-ers Handbook erbjuder sitt alster till fri nedladdning på hans hemsida. http://www.k7ua.com/

Boken som primärt vänder sig till nybörjare som vill lära sig mer om att jaga DX-stationer på kortvåg tål nog att läsas även av de mer erfarna för att snappa upp ett och annat tips.

Avsnittet om betydelsen av en högpresterande mottagare tycker jag dock är lite överdrivet. Det var mer relevant med en god mottagare med höga IM-prestanda för 30 år sedan när banden var mer utnyttjade och signalnivåerna från rundradiostationer på angränsande band var högre. Numera vet vi att ganska enkla mottagare hör tillräckligt många och svaga stationer.

I övrigt en bra och lättläst bok med många användbara tips och förklaringar.
 
Bra skriven bok med många viktiga råd.

I synnerhet de om att vägen till framgång ligger i att kunna telegrafi och att kunna lyssna.
Tyvärr egenskaper som håller på att försvinna.

Boken skiljer sig även från åtskilligt annat amerikanskt att den inte är så förtvivlat mångordig,
och att författaren verkar ha lite distans.
Annars är det ofta så att DX-jägare i allmänhet och amerikanska sådana i synnerhet kan vara påfrestande ego-trippade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ja sådana böcker med allt värt att veta samlat på ett enda ställe fanns inte när jag började jaga DX 1969 även om nog en del tips fanns att ta del av i QTC och QST. Avsnittet om hur man listar ut hur DX-stationen lyssnar är bra. Precis så går det till och fortfarande hör man ganska "erfarna" operatörer ligga och ropa på fel frekvens i timma efter timma. No luck där inte.

Nu när vi har DX-pile ups och operatörsteknik uppe till diskussion så passar jag på att ventilera en fråga eller snarare en fundering. Som vi alla vet så är medelåldern inom amatörradiokollektivet mycket hög och en stor del av de som trafikerar telegrafidelarna på banden är till åren komna för att uttrycka sig milt. Jag har noterat att det blir allt vanligare att samma station som jag nyss kört ropar på mig igen bara en stund senare när jag är ute på mina DX-peditioner. Några av dessa vill köra mig 3-4 gånger på samma eftermiddag och jag låter dem göra det ty rent tidsmässigt så tar det ju längre tid att försöka berätta för dem att vi just kört ett QSO. Jag undrar dock hur det kan komma sig att de inte nöjer sig med ett (1) QSO per band och operation. Kan det vara så att åldern spelar ett spratt så att de helt enkelt inte minns att de för fem minuter sedan kört mig eller är det så att aktiviteten på banden numera är så låg att vissa "skjuter på allt som rör sig" eller "skjuter först och frågar sen" CALL?

Jag kommer ihåg att jag som nybörjare på 70-talet var ganska het på gröten när det gällde att jaga DX men ändå väldigt försiktig att inte råka ropa på någon som jag nyss kört samma dag. Var det super-DX vågade jag inte ropa en gång till på samma band då jag var rädd att jag skulle bli struken i loggen. Det fanns och finns sådana DX som är ganska hårda. Det hände ändå ibland och det var pinsamt på något sätt. Dock tyckte jag att det var OK att ropa på mindre rara DX nästa dag eller på något annat band så klart. En station som jag och många andra av mina kompisar körde nästan varje dag under en lång period var Dick KV4AA, på 14080 kHz om jag inte tar fel. Han var lika aktiv som en radiofyr och körde pile up i ett rasande tempo. Alltid stark sen kväll på 20 m. Långt senare fick jag veta att han försökte kvalificera sig för ett rekord i Guiness Record Book. Jag har inte kollat om det är sant. Någon som kan verifiera? Han blev nog glad för de upprepade anropen. Kanske någon av de som ropar mig stup i kvarten också har sådana ambitioner där varje QSO då blir ett nytt poäng. Kör någon mig 50 gånger på en dag så finns det ju 50 poäng att hämta. Man kan undra.

Nå, för min del spelar det ingen roll om samma station vill köra mig många gånger samma dag. Konditionerna varierar ständigt och på så sätt finns ju ett visst värde i att göra förbindelseprov eller "radio check" många gånger. En del svenskar gör samma sak men där har det varit lättare att avgöra att de inte är senila eller lider av minnesluckor då det ofta blivit sagt mer än bara 5NN TU. De har helt enkelt bara velat hoppa in för att berätta att mina signaler fortfarande hörs bra i SM trots att få svarar på CQ-anropen eller att konditionerna har gått upp eller ner. Helt klart bra information så fortsätt med det.
 
KV4AA låter bekant på något sätt.
Har för mig att han hastigt "dog på sin post" i början av 80-talet, 1982 eller så.

Någon av "likströmsbandentusiasterna" på SK6AB minns jag talade om att KV4AA hördes på
DX-banden i princip dygnet runt, och att hans rekordnotering i Guinness rekordbok var dryga 48000 QSO under kalenderåret 1978.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
KV4AA försökte på sin tid att "uppfostra" dem som aldrig väntade med att slänga iväg sin signal utan orsakade QRM ”hela tiden”.
Han sände deras signal och ”no QSO cos QRM” eller liknande.
Idag skulle han ”go bananas” med tanke på hur pajlapparna låter med de ständigt ropande som ofta inte ens begriper att
vara tyst när annan station efterfrågas eller har QSO. Mitt första QSO med KV4AA var i september 1971. Tiden går!
 
Ang KV4AA. Det kommer jag också ihåg. Men rent generellt så var det inte så många som anställde oreda i pile-up:sen på 70-talet. Inte ens i de stora pile-up:sen.

Efter att jag fått min SDR-mottagare för ett drygt år sedan så började jag djupanalysera vad som egentligen händer på banden och då även beteenden i samband med pile-up:s. Min slutsats är att ju rarare DX-stationerna är ju mer medvetna störningar genereras utan att det finns en tydlig koppling till hur stor pile-up:en är. En super-rar DX-pedition kan ibland behöva ropa CQ ganska ofta och ändå ligger det någon som medvetet försöker störa. Det finns också åtskilliga exempel på relativt stora pile-up:s för mindre rara stationer som löper helt problemfritt timma efter timma om vi räknar bort kortvariga misstag som alla gjort och gör. Glömmer split-knappen etc.

Det kan vara så att den lilla klick radiohuliganer som har som sin hobby att medvetet störa noga väljer ut just de DX-peditioner där de vet att de kan ställa till mest kaos. Att störa en tysk som är på chartersemester på EA8 är ju ganska meningslöst eller hur? Det finns massor av aktivitet från EA8 och det vet så klart även de som stör medvetet. Dessutom har "alla" kört EA8 så skadan som kan anställas är begränsad till någon enstaka svordom.

På mina senare DX-peditioner som inte har varit till några rara länder så har jag inte kört split då mängden stationer som ropat samtidigt varit ganska begränsad även om det smällt till vid några tillfällen. Men jag har ändå noterat att om man är mån om att försöka hålla en jämn trafikrytm så synkar de flesta in fint och ytterst få ropar i fel tid. Inga medvetna störningar noterades under min vecka på Tilos i våras.

Räknar vi bort det totala kaoset som skapas av de jättestora DX-peditionerna så är ordningen på telegrafidelarna fortfarande mycket god eller har den verkligen blivit sämre de senare säg 30 åren?
 
Skjønner at dette er en gammel tråd, men det går vel bra... :)

Pådro meg i vår en annen DX-håndbok - W9KNI's 'The Complete DX'er'.

Lite revolusjonerende nytt for de av oss som har vært litt radioaktive i noen år, men relativt kortfattet, relativt underholdende og ingen ublu pris fra Idiom Press (Som drives av W9KNI's harmoniske). Største minus er at endel av anekdotene nærmest antar preg av disse historiene som omreisende emissærer fortalte på bedehusene i gamle dager - strippet for detaljer og med en nærmest pinlig åpenbar moral helt fra innledningen av. Uansett - verdt å lese en dag med råtne conds.

Absolutt en bok jeg ville vurdere å kjøpe 5-6 eksemplarer av for å ha liggende i shacken til man plutselig møtte en fersk amatør.

Hva uppfostring angår, blir jeg fortsatt nostalgisk av å tenke på alle pile-upene med 9K2ZZ som jeg hørte på rundt årtusenskiftet - typisk replikk i pileupen - 'Golf Tango station, 59, QRZ?' - hvorpå en panisk fyr som hadde forsøkt seg på en 'last two' forsøkte å bryte inn i neste QSO for å forklare hva hele kallesignalet var. Det mest fascinerende var at dette kunne gjenta seg titalls ganger på få minutter; folk FORSTOD rett og slett ikke hva som var galt... Sukk.
 
Kv4AA:s slogan har i alla fall anammats eller kanske rent av "snotts" av andra...:D. Har själv inget direkt minne av detta call.
 
Back
Top