Tillverkningen av MFJ, Ameritron, Hygain, Cushcraft, Mirage och Vectronics upphör

Dags för en liten ros till MFJ!---Är väldigt nöjd med antenntunern MFJ-989C som varit i användning mest varje dag i över 20 år och avstämt diverse trådar på alla band. Aldrig minsta problem eller strul.
Jag har en MFJ-967 som varit i drift lika länge. Den har ett kvalitetsfel, löparhjulet eller vad det heter, på rullspolen är inte helt runt.
 
Äger bara två st MFJ-produkter, aldrig haft fler eller köpt några andra. Dels en enkel longwire tuner för portabelbruk köpt begagnad för länge sedan och en watt/swr mätare för QRP, köptes ny för 4-5 år sedan. I båda fallen togs lödkolven och tennsug fram och div kallödningar åtgärdades och lodpärlor togs bort. Funkade bättre efter detta. Nej jag kommer inte att sakna MFJ.
 
Trots all berättigad kritik om bristande kvalitet så har MFJ och K5FLU MartinF Jue tillverkat oerhört mycket olika grejor till relativt låga priser under hela 52år vilket är mycket imponerande. Det flnns nog ingen amatör som inte haft minst tre MFJ-produkter (och sedan skickat minst två vidare). Själv har jag såvitt jag kan minnas bara en enkel tuner kvar, den är korroderad och flagnad men funkar pga simpel konstruktion.
 
Ang SM5PHU och MFJ-1104
Ja det handlar ju om dryga 20 Amp, vid 13,8 V DC.
Och lödningarna kunde ju ha vätt lite mer på de tjocka lödpunkterna, tycker man.
Lätt att göra åt själv.

Jag har sett många dåliga lödningar på betydligt dyrare grejer, induktionshällar exvis, och ofta där det sitter reläer.
De har ju lite kraftigare öron som skall lödas, och lödningen kan bli dålig, värme och tennet förstörs, blir ännu varmare och en stor svart fläck,

I MFJ fallet så är det väl ändå manuella lödningar, och det borde ju gå med lite utbildning... kanske en liten liten kvalitetskontroll....

Sm4FPD
 
...Har en differentiell antenntuner, en MFJ 986 från sagda tillverkare. Ett loppisköp från Eskilstuna. Orginalkonstruktionen har en liten "flärp" som skall kortsluta induktorn vid en viss varvgräns för att få väck en falsk resonans. Ambitionen var bra men slutresultatet skräp. Konstruktören hade väl brådis. Resultatet: Usel kontakt hade resulterat i gnistor och sot. Fick bygga om den för att få till en fungerande lösning.

Amerikanska prylar i mindre serier har ofta en "rå charm". För industriell elektronik som byggs i småserier brukar detta inte vara några problem. De fungerar. För radioamatörprylar syns att kvalitetsapproachen inte alltid varit norm. Man får vad man betalar för. Dyra prylar pga usel köpkraft tack vare hög dollarkurs rådde inte MFJ för.

Jag hade gärna sett att själva komponentdelen på något sätt levde kvar. Ibland uppstår behov av enskilda delar som inte surplusmarknaden täcker men utvecklingen är nog sådan att alltmer av de äldre teknologierna går ur tiden.
 
GXV: just den detalj du nämner kan vara densamma som även jag haft problem med. Skruven som skulle hålla fast "flärpen", bottnade för tidigt i hålet, varför "flärpen" ej hölls fast ordentligt.

Någon hade tydligen glömt att lägga dit den bricka som skulle sitta under skruven för att få grejen fast installerad.
 
Jag hade gärna sett att själva komponentdelen på något sätt levde kvar. Ibland uppstår behov av enskilda delar som inte surplusmarknaden täcker men utvecklingen är nog sådan att alltmer av de äldre teknologierna går ur tiden.
Synd på antennerna Cushcraft och Hygain. Jag har en A3WS med 30m-tillsats som sitter väldigt utsatt. Den har suttit uppe i decennier och överlevt många svåra stormar. Inga superdata, men jag är nöjd bara den inte ramlar ned eller brinner upp. Fast enligt EHAM review verkar dom ha flippat ur på senare tid.
 
Back
Top