Tips om bra power supply

SM5DRY

Well-Known Member
På sommaren vill jag gärna ta med min IC-7300 runt i Sverige. Det ska lämna 13,75 V och tåla belastningen 20 A utan att spänningen dalar i tal-topparna. I dag tar jag med ett litet switchat data-aggregat men det stör över hela kortvågen.
Nu vill jag ha tips om ett bra mindre nätaggregat jag kan köpa. Alternativet är att bygga ett själv med en ring-transformator. Men en ring-trafo på 16 V 20 A kan vara dyr att få tag i. Är tacksam för alla tips!
 
Om du vill ha ett litet och lätt nätaggregat så blir det ett switchat.
Jag kör med ett modifierat PC-agg och det har jag lyckats störa av.
I min gamla IC-745 sitter ett switchat agg inne i lådan. Det stör inte!
 
Det är fullt möjligt att göra hackade nätaggregat små och kompakta utan att de stör ut radiomottagningen.
Som SMoGLD nämner gjorde ICOM för länge sen sådana som till och med satt inne i kortvågsstationen utan att störa, i IC-745 kunde det heta PS-740, eller ngt senare vid namn PS-35. Små och kan leverera 22 A länge utan att bli ljummet ens, ngt kilogram i vikt.
Många sådana agg finns "där ute" (hos radioamatörer begagnade) försedda med polskruvar och nätsladd för just ändamålet.
PS-35 byggde på bipolära transistorer, och en genomtänkt konstruktion som inte gav störningar.
Många störande PS bygger på MOS FET som ger lägre förluster, snabbare stigtider = mer störningar, men kan byggas kompaktare men alstrar störningar.
Att bygga in filter i sådant kostar mer och tar utrymme.
Ett agg som såldes flitigt på min SRS tid var SAMLEX SC1223, ngt mindre än PS-35, men avsett för bordsbruk. Störde mycket lite.
Trots det finns modifieringar som beskriver hur man stör av dem, /.../ ännu mer..
Detta är länge sen nu och idag förekommer senare fabrikat och byggen av användbara grejer.

Skall du bygga blir det en ganska tung toroidtransformator ändå, 16 - 20 V AC, likriktare och glättning ger 22 - 30 V att stabilisera med stora effektförluster, dvs stor kylare krävs. Vi talar om en klimp på kanske 10 kg.
Man kommer dock långt med ett mindre PS på 10 A kanske och köra max 40 Watt.

Att störa av ditt "data aggregat" är ett större projekt som kräver sin man och sin tid i EMC labbet....

Billigast möjliga hackat eller linjärt, kan lida av problem som HF känslighet, dvs kan ge fel spänning om det sänds i omgivningarna, och det gör du ju, vilket kan förstöra radion.

SM4FPD
 
Jag försökte att störa av det på 230 V ingången med ett jordat apparatintag som även innehåller filter. Men jag får väl göra ett filter för 13,75 V utgången. Har du några förslag på hur det kan se ut?
 
- FPD, allt du skriver är väldigt sant! Men kanske några här i forumet kan tipsa om relativt moderna nätaggregat som ger lite störningar?
 
Jag har försökt störa av nätaggregat, men det är svårt att lyckas.
Så det överlämnar jag åt andra.........
Men en fråga: hjälpte nätfiltret?
En del nätfilter är CM filter andra DM filter medan de mer påkostade är kombinationer av dessa.

För att komma vidare måste man verifiera varje prov med olika metoder.
Varje skillnad måste dokumenteras och varje experiment provas och se vad som hjälper och inte hjälper.

I PS-35 bygger det hela på att man har en sorts obalans mellan kapacitansen mellan sluttransistorerna och kylflänsen som är höljet, eller kan kallas jord.
Resp sluttransistor har olika kapasistans mot jord.
Dessutom olika filter på primär resp sekundärledningar. Kombinationer av CM och DM filter.
Samt gemensam jordpunkt.

Ja avstörning är förstås en intressant hobby, men tid för radiodelen av hobbyn lär man knappast få......

de
SM4FPD
 
Nätfiltret hjälpe bara lite grann. Ja, jag hade även ett proffsigt switchat Ericsson aggregat som störde på HF. Jag försökte att störa av det med skärmning och olika filter på in och utgång men det hjälpte föga. Det hela slutade med att en elektrolyt-konding exploderade inuti och spred en fruktansvärd lukt. På tal om detta hade jag ett annat fint Ericsson aggregat som också exploderade varvid flera hussäkringarna gick. Anledning var att en stor spindel hade byggt bo inuti och vid fuktigt väder blev det kortis.
 
Jag har ett switchat Diamond GSV 4000, och hittar inga störningar från det. Har visserligen satt en ferritklump runt 14V-ledningen ut nära agget. Det var också ett himla liv på fläkten akustiskt, så den bytte jag ut mot en annan. /Sture
 
Jag försökte att störa av det på 230 V ingången med ett jordat apparatintag som även innehåller filter. Men jag får väl göra ett filter för 13,75 V utgången. Har du några förslag på hur det kan se ut?
Ja du måste troligtvis ha ett bra filter på båda anslutningarna.
På nätsidan har du både CM och DM-störningar och det filtreras på olika sätt. På utgången räcker det oftast med ett CM-filter men det duger inte med en ferrite-clamp.

Precis som FPD skriver så kan det gå lite tid i EMC-labbet innan man blir nöjd men eftersom så många i dag har SDR-mottagare så kan man använda den för att "titta" på störsignalerna.
 
I PS-35 bygger det hela på att man har en sorts obalans mellan kapacitansen mellan sluttransistorerna och kylflänsen som är höljet
Den metod som ICOM använder är enkel att reproducera. En transistor som sitter mot en kylfläns "pumpar" CM-ström till jord och det kan ofta vara helt förkastligt. Därför has ICOM (och andra) en kopparskärm under transistorn som då bildar en kapasitans som är större än den till jord. Denna kopparskärm avleder då CM-strömmen tillbaka till sin källa dvs emittern på en bipolär eller source på en Mosfet. Man ansluter helt enkelt denna isolerade kopparfolie till emittern. Ett annat alternativ är att man låter kylflänsen flyta i förhållande till jord och ansluter då denna kylare med en Y-kondensator till en lämplig punkt nära mellan halvledarna som sitter på kylflänsen. Det finns många metoder och många olika switchaggregat som kräver olika trix för att få det hela störfrittt.
 
Nätfiltret hjälpe bara lite grann. Ja, jag hade även ett proffsigt switchat Ericsson aggregat som störde på HF. Jag försökte att störa av det med skärmning och olika filter på in och utgång men det hjälpte föga. Det hela slutade med att en elektrolyt-konding exploderade inuti och spred en fruktansvärd lukt. På tal om detta hade jag ett annat fint Ericsson aggregat som också exploderade varvid flera hussäkringarna gick. Anledning var att en stor spindel hade byggt bo inuti och vid fuktigt väder blev det kortis.
 
Jag har ett litet agg någonstans i gömmorna. Tror det heter SEC 1223. Kanske samma som Roy nämner. Du kan få låna och prova, och köpa om du tycker det duger. Mvh Sture
 
SA5A, jag såg just ett Samlex SEC-1223 på Tradera. Jag kollade omdömena och det verkade ganska OK. Det stod också att det finns en modifiering att göra. Hur kan jag kontakta dig? Email eller telefon?
MVH
 
Du kan börja med ett mejl på
s snabela lofnet punkt se
Du kan ju också buda på det på tradera. Jag hade kanske tänkt mig 700. Men det kanske blir ett fynd på tradera? Men kan vara klokt att prova först också. Jag är nu på resa och kommer hem på lördag kväll. Bor i Björklinge, jobbar på Kungsholmen. Mvh Sture Löf
 
Jag har för mig att, precis som Roy skriver, sec 1223 är ganska bra. Men att det går att förbättra. Det har ju också betydelse vad man kopplar in i antennväg och om transmissionsledningen fungerar som antenn och fångar upp störningar i närzonen. Mvh Sture
 
SEC 1223, ser lite enkelt uppbyggt ut, med enkel plåtlåda, bak finns på de tidigare två stora skruvklämmor, andra årgångar kan ha polskruvar. Bara ett kännetecken.
Som jag nämnde och som flera antytt, finns trots ganska tyst en del modifieringar att finnas på detta PS.
Att bjuda på TRADERA denna tid efter jul kan ge skapliga priser, för den som har pengar kvar......

Ett sådant PS, kan om det är mycket kört, ha åldrade kondingar, effekten av det är att det låter om agget, piper tjuter och kvittar vid last.
Att byta de elektrolytkondingar som det gäller är ganska enkelt. Och det finns kondingar att köpa som är avsedda för högt rippel.
Få agg är dock så mycket körda. Med största sannolikhet bidrar dåliga kondingar förmodligen till andra hackade nätaggregats dåliga egenskaper.


SM0DRY skriver att nätfiltret hjälpte lite grann.
Det låter ju bra. Till EMC jobbets svåra sida måste vi då inse att filtret kanske hjälpte vid den eller de frekvenser man lyssnar, men som i värsta fall kan ha noll verkan, eller till och med öka störningarna på andra frekvenser. Eller helt enkelt få sämre verkan när annat vägguttag används, eller andra sekundärledningr, dvs CM filtets egenskaper minskar beroende på nätkablagets längd.

På nätfilter, kan man ofta se olika symboler som säger vad det innehåller, i sämsta fall är symbolerna förväxlade, i andra fall bara kopierade från konkurrenters filter.
De kan se ut som en cirkel med olika pilar. Plus diverse kondingar. Dvs man kan inte lita på vad man ser.....
Så dessa annars utmärkta komponenter kan man bli lurad av. Eller få störningen i jordledaren istället.

Jag vet elallergiker som gått till botten med detta, och det är ingen rolig erfarenhet.

SM4FPD
 
- FPD, tack för synpunkterna! Sture har ett sådant power supply som jag kanske kan prova.
 
Mitt SEC 1223 störde så jag satte in mer filtrering, framför allt på nätsidan men även vid utgången, och det hjälpte. Det finns en artikel i QTC nr 4 2004 av SM2SXA att studera.

Lennart
 
Back
Top