totalt nybörjare

mårten

New Member
ja jag har inte ens börjat men jag är väldigt sugen på att börja men hur gör jag??


bor i kumla utanför örebro finns det någon vänlig skäl i närheten som orkar med mej :D
 
Hej mårten och välkommen!

Jag rekommenderar att ta kontakt med en klubb i närheten. Via ssa.se kan du hitta klubbar i ditt distrikt.
Har du tur så har klubben även en klubbstation där du kan köra radio innan du skaffat egna grejor.

73 SM0RVV
 
Ja Mårten det skall finnas minst två aktiva klubbar i Örebrotrakten.
Hos SSA finns en utbildningspåse, med böcker etc.
Kanske du har några förkunskaper? Tekniksk utbildning ? Jobabr med radio?
På SSA hemsidan kan du ladda hem provfrågor, dvs exempel på de frågor provet har, då kan du se Om du har chans att klara de kunskapskraven.

Vore kul att höra vad som lockar dig mest, kortvåg elelr Fm på VHF banden?

de
SM4FPD
Roy
 
har ingen aning vad du menar med kortvåg fm eller vhf men jag jag tycker om att ha en utmaning och att ta kontakt med folk långt borta
 
Kortvåg eller HF som det också kallas är frekfenser upp till 30 MHz. Det är på kortvåg som bl a långväga "AM"-radioprogram sänder. Sånna du kan ta emot på din klockradio/bilradio/etc.

Vill du prata med folk utanför sverige så är kortvåg det enklaste sättet. Du kan prata (kallas foni), "pipa" med morsetetecken (kallas CW), eller chatta via datorn (kallas digimode, PSK31, RTTY).

Vill du prata mer lokalt, hemmifrån, från bilen eller när du är ute och går. Då är VHF eller UHF bättre lämpat.
Där används mest FM för att prata med varandra. Här är frekvensen t ex 145 MHz eller 435 MHz.
Jämför med vår "vanliga" FM-radio 88-108 MHz.

Men som du skriver "jag tycker om att ha en utmaning och att ta kontakt med folk långt borta". Då tror jag det är kortvåg som passar det syftet bäst. Sedan väljer du själv om du vill pipa morse, chatta på dator eller prata i micken. Alla tre sätten använder samma kortvågssändare och mottagare.

Så, jag är lite nyfiken. Berätta gärna (på vanlig svenska) vad du vill göra med radion. Vi kan då försöka översätta det till vårat eget fikonspråk. FikonsprÃ¥ket - Wikipedia

73 SM0RVV
 
ja det är som sagt själva utmaningen och den får man best genom
att pröva sej fram vad som funkar

sen är det ju alltid kul att lära sej nya grejer


och jag tänker ta tag i radioelektronik

sorry för stav fel och annat jag är dyslektiker
 
Hejsan
Bästa klubben SK4TL kolla hemsidan för vidre info. Dock ingen klubblokal med alla dessa poblem Lennart SM4CJY
 
Back
Top