Vad sänds på 2182 kHz numera?

SM4FPD

Well-Known Member
2182 kHz som var så viktigt att kunna när jag tog cert. Internationella nödfrekvensen.
Förr fanns telefoni med båtar där ungefär som en anropsfrekvens, trafiklistor etc. likt 156,800 MHz på VHF.
Nu spelar en konstig ton där.
På övre sidbandet finns tre bärvågor, och några IMD produkter över och under.
Allt låter som en musikalisk "tongegga"...
Vad är detta? Har aldrig hört en sådan sändning förr.
Gäller inte nöd och anropsfrekvensen numera?

SM4FPD
 
I den uppdaterade versionen av KonCEPT kan man läsa följande:
En äldre nödfrekvens är 2182 kHz, men den är ej längre en primär frekvens för nöd- och säkerhetstrafik. Det finns inte längre krav på att fartyg ska ha radiopassning på frekvensen vilket framgår av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radioutrustning på fartyg TSFS 2009:95 22 §. Kustradion i Sverige upphörde med sin radiopassning, vakthållning, av frekvensen i början av 2005 och US Coast Guard slutade radiopassningen i augusti 2013.

Numera gäller passning med digitalt selektivanrop på 2187,5 kHz med flera frekvenser. Vad som sänds på 2182 kHz vet jag inte.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jo 2187,5 kHz känner man till .
2182 kHz var till för kanske bara någon månad sen telefoni anrop och trafiklistor på.
Men som sagt nu tutar det.....


SM4FPD
 
Gäller inte nöd och anropsfrekvensen numera?
2182 kHz är fortfarnade nöd- och anropsfrekvens på MF, även om den (förut obligatoriska) manuella passningen har avskaffats. När selcall har skickats på 2187,5 kHz, ska vidare talanrop eller nödtrafik ske på 2182 kHz, så frekvensen saknar inte betydelse. I vilken utsträckning det alls förekommer trafik vet jag inte eftersom det är många år sen jag lyssnade där. Jag skulle ändå tro att både PTS och flyg-/sjöräddningscentralen (JRCC) är intresserade av att veta om något stör på 2182 kHz.
 
Nu är sändningen i fråga slut på 2182 kHz.
Den var stark och hördes landet runt, så knappat någon störning från pirat eller så.
Knappat någon sändare i fartyg som hängt sig heller.
Vad kan detta ha varit?

SM4FPD
 
2182 kHz som var så viktigt att kunna när jag tog cert. Internationella nödfrekvensen.
Förr fanns telefoni med båtar där ungefär som en anropsfrekvens, trafiklistor etc. likt 156,800 MHz på VHF.
Nu spelar en konstig ton där.
På övre sidbandet finns tre bärvågor, och några IMD produkter över och under.
Allt låter som en musikalisk "tongegga"...
Vad är detta? Har aldrig hört en sådan sändning förr.
Gäller inte nöd och anropsfrekvensen numera?

SM4FPD
Hej,
2182 kHz är lika aktuell idag som tidigare.
Anrop sker med DSC (digital selective calling) digitalt på 2187,5 där man i anropet anger att man tex och kanske vanligast vill ha telefonikontakt på frekvensen 2182.
Detta fungerar och jag har nyligen testat mot MRCC (Sweden Rescue).
Stockholm Radio har inte en egen MMSI för denna funktion vad jag vet.
Systemet heter GMDSS och är indelat i zoner A1 (inomskärs), A2 (kustnära), A3 (på oceanerna) och A4 när polerna där satelliten saknar täckning.
Arbetar man i kustnära zon A2 så är det gränsvåg och bland andra frekvenser 2182 som gäller ( i så kallad Telecommand anger man hur man vill upprätta kontakten).
Internationellt är GMDSS systemet obligatoriskt men på senare tid har Sverige gjort det frivilligt för annat än passagerartrafik (SOLAS).
Allt regleras av IMO och SOLAS - att Sverige där avviker är lite märkligt:-(
Kort och ofullständigt och flera akronymer att Googla på:)
H.
/Jonas
SA0ABA
 
Back
Top