Vad tänkte de på?

SM6VJE

Well-Known Member
I en annan tråd förekommer det en apparat, med dc-plugg med minus på mittstiftet, IC-215

Då finns det minst två, den och Yaesu FT290R.

Nån bra idé om varför man valt detta?

Jag kan också upplysa om att det är obra att ha en folkabuss, med massor av exponerad metall överallt, och riggen liggande på golvet. Som tur var fick jag stopp på den begynnande brasan innan det gick överstyr....
 
med dc-plugg med minus på mittstiftet,
Förekommer på ett otal olika elektronikprodukter både gamla som nya.
Har nyligen hittat en fin nästan ny Asus router i grovsoprummet.
Den var försedd med en nätdel med "fel polaritet" så ägaren slängde den som varande trasig.
Med rätt polaritet funkade routern.
Denna gång var det nätdelen som var polvänd.
 
JA ICOM hade först en 3 polig kontakt för likspänningsanslutning.
Senare kom den numer väl kända DC kontakten med mittstift.
På IC-215, 202, 402, var den kopplad med minus på stiftet, avsikten var nog så från början med dessa kontakter, med den kopplingen kunde hylsan vara plus och gå via brytaren, dvs man bröt inbyggda batterier den vägen, tänker man efter verkar det vara självklart, men senare blev det plus på mittstiftet.
Den här tiden fanns apparater med en DC plug som hade en fjädrande isolerande hylsa över kontaktens hylsa, dvs dåvaranade plus, då riskerade man inte att få kortis i bilen.... även en version med tjock fläns så den inte gick in i vanliga DC jackar.
Men senare in på 80 talet blev det plus på stiftet och är så än idag.

När det gäller IC-215 så hände det att LF steget gick hädan, som talas om i annan tråd, uPc575 kretsen. Den tålde inte polaritetsfel......eller överspänning.
I alla fall inte om det fanns tillräckligt med ström bakom, och avsaknad av säkring på DC-sladden, för att blåsa skyddsdioden i radion.
uPC575 kunde gå sönder "av sig själv" oxo om man tror många som åberopade garantiservice på radion....

uPC575 på E-bay funkar väl, jag har köpt och använt kretsen i många hembyggen. Lite mer effekt än 386:an, och stabil funktion.
Tror inte att det finns Kinakopior av en sådan krets som numera bara används i 80 tals grejer.

SM4FPD
 
uPC575 på E-bay funkar väl, jag har köpt och använt kretsen i många hembyggen. Lite mer effekt än 386:an, och stabil funktion.
Tror inte att det finns Kinakopior av en sådan krets som numera bara används i 80 tals grejer.

SM4FPD
Då kanske jag vågar köpa en sådan krets på ebay. (Inte min radio eller jag som har polvänt den f.ö.)
 
Back
Top