Vågar man demontera effektmotståndet från kylflänsen?

SA7ELF

Well-Known Member
Jag köpte en Exir konstlast med 7/16-kontakt med tanken att använda kylflänsen men någonstans finns det tydligen BeO vilket inte verkar vara vidare nyttigt. Jag hoppas att man kan pressa ut "klumpen" men anslutningen på men är berryliymoxiden applicerad mellan kroppen på konstlasten och kylflänsen eller inuti "klumpen"?
 

Attachments

  • PXL_20230430_141947983.jpg
    PXL_20230430_141947983.jpg
    197,2 KB · Views: 42
  • PXL_20230430_142001533.jpg
    PXL_20230430_142001533.jpg
    282,3 KB · Views: 40
Berylliumoxiden finns sannolikt nära det resistiva elementet, för att överföra värmet och isolera elektriskt.

Det är väl ungefär precis den här sortens övningar som varningsskyltarna är avsedda för att avstyra, att gissa/experimentera när inte demonteringsinstruktioner eller övriga nödvändiga förutsättningar finns tillgängliga...
 
BeO används som isolator och värmeledare mellan resistanselementet och kylkroppen.
Vanligen är den i form av en tunn bricka som sitter fast med metallisering+hårdlödning eller liknande,

Eftersom BeO är ganska sprött och lätt splittras ska man aldrig försöka lossa
en sådan bricka. Om man andas in BeO-damm får man riktigt obehagliga akuta lungskador,
och kronisk BeO-förgiftning riskerar att bli invalidiserande.
 
Så det är bara att lämna in hela kylflänsen på närmsta elektronikåtervinning? Jag hade hoppats använda själva kylflänsen till andra projekt.
 
Lite beroende på vad du har för planer kanske det går att låta det befintliga motståndet och kontaktdonet sitta kvar, orört? :)
 
Så det är bara att lämna in hela kylflänsen på närmsta elektronikåtervinning?
Hur är "pluggen" fastsatt, inpressadad?
Du kan väl stänga igen mitthålet och montera dina komponenter på utsidan.
 
Den stora frågan är ifall själva effektmotståndet är helt eller inte.
Är det helt är det dumt att inte använda det som konstlast.
 
Det verkar som om det föreligger någon sorts frågetecken om funktionen :oops:

IMG_5227.jpeg

Hursomhaver borde det inte vara så svårt att kontrollera hur det ligger till :)
 
Den är sannolikt defekt men jag tog kontakt med Exir som bekräftade att berylliumoxiden finns inuti motståndskroppen så det är i princip riskfritt att trycka ut kroppen ur kylflänsen
 
Back
Top