Vem är signalen VBDS???

sluggo

Well-Known Member
Hej.
Vet du vart signalen VBDS hör hemma?
Körde det idag på min tråddipol med 5/9+
Alla skrek som vanligt i munnen på varandra (jag åxå:mad:)
Varför var den eftertraktad? Det var på 14.297Mhz SSB

Hittar inte detta på nätet.
Tacksam för svar.
Erland SM6KTC
 
Hm, det är väl ingen riktig signal, saknar en siffra någonstans i mitten... :)

Jag sökte lite med hittade inget som riktigt passar in. När i tid var signalen igång på 20m?

73 de Lars, sm6rpz
 
Du har förmodligen kört V8BDS i Brunei.
Undrar om kontakter där motstationens signal inte har uppfattats räknas för DXCC...? :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hm, det är väl ingen riktig signal, saknar en siffra någonstans i mitten... :)

Jag sökte lite med hittade inget som riktigt passar in. När i tid var signalen igång på 20m?

73 de Lars, sm6rpz

Hej Lars.
Otroligt nog satt både jag och min son SM6SKZ Roger och lyssnade på denna station.
Han bokstaverade tydligt Victor Bravo Delta Sierra UTAN någon siffra, detta gjorde att vi båda blev så fundersamma.

Väldigt många stationer körde denna signal. Har åxå sökt på nätet men inget napp.

Undrar hur man kan få reda på detta?? Jag är ju medlem i våran förträffliga riksorganisation SSA som jag vid ett tidigare tillfälle mailade utan att få något svar. (refererar även om killen som är med i forumet ang. antennmast uppsättning där det varit ohyggligt svårt att få svar från SSA,,,,, kanske försöker jag ändå, de borde veta)

Kontakten med stationen var 16.14 GMT
Ha de gôtt / Erland
 
Du har förmodligen kört V8BDS i Brunei.
Undrar om kontakter där motstationens signal inte har uppfattats räknas för DXCC...? :)

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Hej på dig Karl-Arne.
Nej så är det nog, det räknas inte, men jag har V8 sedan tidigare :)
Märkligt nog (se svar till RPZ ovan) så hade han ingen siffra i signalen.

Man kan inte missa en sådan tydlig signal som bokstaverar, dessutam var vi två stycken som lyssnade och undrade vad det kunde vara...
Det ger sig nog, kanske jag skriver till SSA eller ARRL och frågar, man behöver ju inga frimärken numera:)
Ha de gôtt K-A
73 de Erland SM6KTC
 
Back
Top