VRIDKONDENSATOR och OMKOPPLARE

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Jag är på jakt efter en vridkodensator ca 20-130pF (minst) som klarar 100W.
Helst inte en kilowattjätte.
Behöver även en omkopplare 1p, 4-10 lägen, även den ska klara 100W.

73 de SM0IXY/Stefan
 
100W säger dessvärre inte så mycket om hur stora komponenterna behöver vara...
Vid vilken impedans, ungefär, ska de arbeta?

73/Lasse
 
Hej Lasse
Ja tänkte bygga en LC-anpassning för 0.5 våglängd tråd (longwire) inom 10-80m. Så impedansen er ganska hög. Jag vet inte vilket luftgap som behövs på vridkondingen.

/Stefan
 
Hej Stefan! Då behöver du nog lite rejälare plattavstånd på minst ett par mm för att vara på den säkra sidan eller också väljer du en vakuumkonding. Jag antar att du menar att tråden är en halv våglängd för 80m vilket då innebär att den i änden kommer att presentera en mycket hög impedans för alla band utom 30m. När det gäller omkopplaren så är det även där spänningståligheten som är avgörande, om den sitter i en högimpediv punkt. En keramisk omkopplare är nog att föredra.

73/Lasse
 
Tack för infon. Om jag inte får tag på vridkonding får ja tillverka fasta värden mha koax.

/73 Stefan
 
100 W och 5kOhm => 707 Veff, dvs ca 1000 V toppspänning, får jag det till, hoppas det blev rätt.
Jag har gjort min fjärrstyrda atu för en 41 m ändmatatd tråd med reläer som kopplar in spolar (5 bitar(=reläer) = 32 lägen, ca 30 uH max) och kondingar (7 bitar = 128 lägen, 250 pF max, 2,2 pF min). Funkar för 100 W (fast jag stämmer av med lägre effekt). Numera kör jag bara QRP så spänningståligheten är inget problem längre...

72/73 de p-a
 
Back
Top