Vridtrafo med eller utan....

... så fixar det sig...
Det tror jag inte, sig har aldrig fixat nåt! Jag har nämligen den tråkiga erfarenheten att ingenting blir fixat av folk som ofta och slarvigt hasplar ur sig "jamen det fixar sig".

Men jag tvivlar inte på att du fixar det! ;)

Jag har ett liknande projekt på gång, för att på ett säkert sätt bygga in en gammal okapslad vridtrafo. Då tänker jag också sätta in en en glimlampa, som lyser om stickkontakten sätts felvänd i ett ojordat vägguttag. På så sätt riskerar man inte att axeln till svängarmen kan bli spänningsförande, även om själva ratten isolerar. Trälådan var en god idé!

Första gången använde jag trafon till att under ett dygn, steg för steg, höja spänningen till en rörbestyckad transceiver (Trio TS-510D) som inte varit inkopplad på många år. Det "fixade sig" och inga elektrolyter poppade! Nu vill jag att den ska vara säker.

/ Göstha
 
Tackar för tipset om glimlampan Göstha. Ska se om vi inte har en liggandes som jag kan använda.

Bjarne
 
Koppla lampans ena pol till det objekt (den ledare) som bör vara ansluten till nollan - i mitt fall chassit på vridtrafon!! - den andra polen till ett slags motvikt. Motvikten kan vara antingen en (isolerad) koppartråd på någon halv meters längd, uppklistrad litet kors och tvärs på den isolerande lådans insida, eller du själv. Lampans andra pol ansluts i det senare fallet via ett högohmigt motstånd till ett metallföremål (försänkt skruvskalle) på lådans utsida och som du kan nudda med en fingertopp. (Det första alternativet återstår att prova i praktiken.)

Fäst lampan på insidan och låt ljuset ledas genom en acrylglaspinne som limmas i ett genomgående hål i lådan. Om du använder ett motstånd, är det givetvis viktigt att det utan vidare klarar 240 V kontinuerlig spänning utan risk för genomslag.

Glimlampa och motstånd hämtas lämpligen från en testskruvmejsel, som finns att köpa för några tior på OK eller Clas Ohlson. Mejseln kan du sedan använda som ... mejsel! :)

/ Göstha
 
Typ en fast monterad spänningsprovare modell skruvmejsel med glimlampa...



Bjarne
 
Göstha, är vilken typ av säkring rekommenderar du, snabb eller trög? Det verkar som om det måste vara en trög. Min snabba säkring går pga strömrusningen när jag kopplar in vridtrafon.

Bjarne
 
Back
Top