Yaesu FT-221R

igge

Well-Known Member
Är det någon som har erfarenhet av Yaesu FT-221R eller FT-225RD?
Jag tycker det ser ut att vara en trevlig apparat men den tillverkas kanske inte längre?
Finns det någon motsvarighet i så fall?
 
Last edited:
Har för mig att dess tillverkades under slutet av 70 talet, förra århundradet.
De är tyspiska för dåtidens lödfel.
Nej sedan 30 år görs nog inga VFO bstyckade stationer.
 
Ft221r Mycket Bra Radio

Hej Igge.
Jag ägde en FT221R som jag köpte ny 1977, den kom nog ca 1976.
Ft221R var Mycket populär bland de seriösa 2 mtrs amatörena åtminståne här i Örebrotrakten. Det finns säkert mycket info på nätet om den, bland annat av Leif SM5BSZ.
Engelska Mutek tog fram ett Rf bord som säkert var bra. det som slets på stationen var kuggarna i VFO av allt vevande.
Roy nämner dåliga lödningar!! Det är inget som jag känner till på denna modelen.
Dock tror jag att FT221R var bättre än efterföljaren FT225 som hade digital display WOW.
Min Ft221 a körde jag EME, Auroa MS med mera och jag kan bara lovorda den.Min Bästa VHF kompis SM4GVF nu SM7GVf har om jag inte minns fel sin FT221R kvar.
Så hittar du någon station köp den om inte VFO är utsliten!!!!

Lycka Till
Lars SM4IVE
 
Ang dåliga lödningar på 70 tals grejerna.
Den mesta elektroniken i Japan under slutet av 70 talet byggdes med dubbelsidiga kretskort, över och undersidan förbands genom att man satte in en liten pinne. dessa hade dålig lödbarhet och blev efter en tid glappa.
Jag har lött om åtskilliiga den tiden det begavs sig.
Mer känt är samma sak i IC-245, IC-211 som kom samtida, de såldes i kanske en faktor 20 så många och de dåliga lödningarna märktes mer. Dessa små pinnar kunde vara blåanlöpta och då tar ju inte lödningarna.
Total omlödning och kanske byte av ett femtiotal kondingar som är strategiska kan göra en sådan gammling som ny.
Förmodligen är stora mängder av eleketronik HAM, Radio TV Video etc slängda av detta skäl.
Senare kom en metod där man satt in rörnitar i hålen och lödde båda sidor, dessa var bättre, men genomplätering var nog slutet för dessa problem.
 
Jaha, gammalt och utgånget.
finns det någon ersättare för 2-meter, stationär som kan rekomenderas, all mode.
Det behöver inte vara just Yaesu, ICOM eller Kenwood.
 
Jag hade en FT-225RD för 7-8 år sedan. Den var utrustad med MuTek- kort.
Jag tog med den till en "radioträff" för att få den testad med riktig mätutrustning. Det exakta resultatet av testet kommer kommer jag inte ihåg, men jag kommer i alla fall ihåg uttalandet från killen som testade den:
- Du kan inte köpa en ny rigg som har bättre prestanda.

Jag var mycket nöjd med den och körde en hel del DX. Med ett slutsteg på 800w och 4st. 9-el. antenner så körde jag även en del EME. Det gick bra trots att jag inte hade någon preamp och dessutom 20 meter H-100 till antennerna.

Det bör kanske tilläggas att den först gick igenom alla "operationer" som SM5BSZ hade rekommenderat. Med lite omvårdnad så är det en superrigg som kommer att stå sig i många år.
 
FT-221-familjen med MuTek-kortet var nog bland det bästa som gjorts av fabriksbyggd materiel för 144 MHz CW/SSB.

Redan från början var konstruktionen bättre än genomsnittet; enkelsuper med ett 10,7 MHz kristallfilter ganska långt fram i apparaten, och en väl avvägd förstärkning före blandaren.
MuTek-kortet med sitt extremt lågbrusiga ingångssteg och ringblandare gjorde det hela ännu bättre.

Syntesen, som var inspirerad av G3PDM:s extremt lågbrusiga rörbestyckade kretslösning från 60-talet ,var också bättre än det mesta, och blev i "toppklass" efter ett antal modifieringar.

Det är synd att det inte tillverkas materiel av den typen längre.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top