Yaesu FT-7 Problem ?!

Förlåt, förklarade nog otydligt. Jag har ingen S-meter/SWR mätare för HF. Jag har dock en frekvens räknare som jag kan köra efter en konstlast om det hjälper?
 
Förlåt, förklarade nog otydligt. Jag har ingen S-meter/SWR mätare för HF. Jag har dock en frekvens räknare som jag kan köra efter en konstlast om det hjälper?

Det finns ju en S-meter på stationen, eller är den borttagen? :eek:
 
Jaha :eek:... Jo den ligger stilla på botten när den är i RX (beror på att jag inte har någon antenn inkopplad) och när den sänder så rör den på sig som den ska.

EDIT: Nej vänta.. när jag drar bak RF gain så mkt jag kan går mätarn upp i topp!
 
Last edited:
Jaha :eek:... Jo den ligger stilla på botten när den är i RX (beror på att jag inte har någon antenn inkopplad) och när den sänder så rör den på sig som den ska.

EDIT: Nej vänta.. när jag drar bak RF gain så mkt jag kan går mätarn upp i topp!

Ingen antenn :confused: Hur vet du då att mottagaren inte fugerar? Sänder du med konstlast eller...?
 
Nej kört med en 27MHz antenn hemma och förut en G5RV, men sitter just nu i sommar stugan och här finns inga antenner tillgängliga för tillfället.
 
Rörlampa 12V 6x31mm. passar i stora säkringshållaren (6,3x32mm)

ELFA 33-523-66

Är du säker på att gamla "säkringen" var märkt 12A
kan det ha stått 12V?

73 de Peo
Heathkit SB-303 + SB-401
 
Last edited:
Har sett att Yaesu använder 14V 0.12A Fuse Lamp 5x20 mm i andra produkter.
 
Last edited:
Jag köpte en begagnad FT-7 för "några" år sedan. När jag packade upp den var den naturligtvis död trots att säljaren bedyrade att den var nyservad. Hmm......

Men när jag ryckt lite i modulerna och gnuggat kontaktytor med radergummi så funkade den klockrent.
 
När jag jobbade på LM Ericsson var vitt suddgummi det vi rengjorde kontaktytorna med. Dessutom mer miljövänligt än TRI.
 
Sommarloven 1962 och 1963 praktiserade jag på SJ, Teleavd., Södertälje Södra. Där lärde jag mig bl a rengöra sotiga kontaktytor i stationshusens centralur med plån från Solstickans tändsticksask. De matta silverytorna slutpolerades med ett blankt cylindriskt föremål av rostfritt stål.

Om jag inte missminner mig använde vi samma metod för att rengöra selektortelefonernas kontakter.

/ Göstha
 
Det blev inget större slitage av själva rengöringen. Slitaget skapades nog i första hand av brännmärkena. De två fjädrande kontaktytorna i centraluren var inte punktformade utan 2 mm breda och säkert 15 mm långa av silver med tunt fjäderstål inuti. Därtill kom en roterande kontakt. Reservkontakter fanns med i verktygsväskan, men jag minns inte om jag behövde byta några.

Fabrikatet på uren lade jag inte heller på minnet, men det finns säkert någon kännare i detta forum som vet besked om de fina pendelur som var i bruk på SJ på 1960-talet.

/ Göstha
 
Jag får ta och plocka ut varje modul och "rengöra" alla kontakter så det får kontakt. Om jag det inte funkar efter det så får jag banne mig skicka till någon som kan laga burken.

73 de SA0AZT
 
Jag får ta och plocka ut varje modul och "rengöra" alla kontakter så det får kontakt. Om jag det inte funkar efter det så får jag banne mig skicka till någon som kan laga burken.

73 de SA0AZT
Jag känner en duktig "burklagare" i Uppsalatrakten. Hör av dig om rengöringen inte hjälper och du inte hittar någon reparatör på närmare håll.

/ Göstha
 
är mottagaren tyst på alla band eller bara på ett eller flera band ?

som flera redan gjort inlägg på så är det vanligaste glapp i botten på korten där kortanslutningarna sitter, man får ta bort oxid (rengöra) och sen vicka lite på korten - brukar indikera vilket kort av korten som har problem just nu.

man kan även prova att lyssna via ext.spkr uttaget på baksidan samt på uttaget på framsidan, prova även att att dra i/ur proppen ett stort antal ggr. i varje jack - så ev. oxid i uttagen går bort.

har själv en ft-7 som fungerar (för det mesta) på alla band.
 
Tack för all hjälp! Ska först ta loss modulerna och rengöra, sedan kolla alla kontakter.
 
Back
Top