Yaesy Vr-5000

bastuper

Well-Known Member
Hittade en all mode mottagare, kanske det man ska skaffa då man mest är ute efter mottagning mer än sändfunktion.

För 7656 kr får jag en mottagare som klarar 0,1 - 2599 MHz.

Men för att komma åt så mycket som möjligt av detta,
hur mycket antenn behövs det då?
 
Du klarar dig i princip med 2 st antenner, en aktiv för kortvåg typ dressler ara 60 och en discone typ icom AH-7000. Sen kan du krydda på med en lågperiodisk riktantenn typ create clp-5130 ( Create Antenna - DX Store). Endast fantasin eller ekonomin sätter gränser :)
 
Alla bredbandiga mottagare av den där typen är väl mer eller mindre kompromisser. Därmed blir det sätt på vilket du avser använda den högst relevant för hur väl den passar just dig.

På eHam.net får den blandade betyg:

Yaesu VR-5000 Product Reviews

Men att notera är t ex att den får kritik för dåliga storsignalegenskaper och att switchen för att skifta mellan den balanserade och den obalanserade antenningången sitter på radions baksida (!).

Beroende på hur du tänker använda den bör du också studera hur minnesbankerna är indelade (står något om att den bara kan scanna antingen en bank, eller alla). Hastigheten för scanning av minnesbank respektive svepsökning kan också vara bra att veta när du jämför den med andra mottagare, liksom t ex villkoren för dual-watch-funktionen.

(Själv gav jag upp försöken att hitta en radio som var bra på "allt", och köpte en begagnad HF-mottagare från 80-talet för ett par tusen och en modern bas-scanner för högre frekvenser).

När det gäller antenn så instämmer jag med föregående förslag. En bredbandig (t ex discone) för höga frekvenser och t ex en enkel trådantenn för HF.
 
Last edited:
Yaesu VR-5000 är väl inte den bästa mottagaren på kortvåg och för övrigt tycker jag inte den är bättre på mottagning än en del andra billigare mottagare.

En VR-5000 finns nu till salu på DX radio där du säkert kan få ett bra pris om du prutar.
 
Se där ja, en sida som det pratas gott om, blir o spara lite så får vi se om det blir en radio eller en dator.....
 
Jag har faktiskt själv nyss köpt en nästan ny Yaesu VR-5000 till ett fantasikt bra pris.

Kan man få tag på en VR-5000 till rätt pris är den helt okey men jag har en Icom IC R75 för kortvåg .
 
Last edited:
Back
Top