Jag fick en fråga via mail om ytterligare frågor om kopplingen och lite mätvärden, i detta fall elektrolytkondensator. Men det är samma resonemang med papper utom att dessa kondensatorer inte formateras, däremot är papperskondensatorer ofta fuktiga i lindan och torkar ofta lite då man lägger spänning över beläggen. Detta ser då ut som om kondensatorn "läker". Papperskondensatorer kan man torka i bakugnen på 50 grader i ett dygn eller två, sedan bör det vara betydligt lägre läckström.
Kompletterande svar:
Jag kopplar en strömmätare i serie med kondensatorn, sedan höjer jag spänningen till samma spänning som kondensatorn normalt är ansluten till. Strömmen sjunker snabbt i början, men efter några timmar har den oftast stabiliserat sig på ett förhoppningsvis lågt värde.
På högvärdiga kondensatorer kan strömmen gå ned till nA eller tom pA, detta är naturligtvis väldigt svårt att mäta, samt att de flesta har inga A-mätare som har den känsligheten.
Man kan då använda en vanlig multimeter som har en känd inre resistans som seriemotstånd. Säg att du har en voltmeter med 10 Mohm sin Ri. Kopplar du den i serie med kondensatorn så avläser du spänningen på voltmetern och räknar ut strömmen med ohms lag, I = U/R. Med denna uppsättning så motsvarar 1 volt = 100 nA.
Nu har elektrolyter i regel en mycket högre läckström, så det kan vara lämpligt att ha ett lägre ohm-värde, ex. 1 Mohm eller 100 kohm, och att mäta spänningen över detta motstånd. Ibland kan det gå ganska mycket ström (många mA) beroende på hur ”bra” kondensatorn är och hur stor kapacitans den har.
Själv använder jag en voltmeter som har Ri = 1 Mohm när jag testar elektrolyter, som spänningskälla har jag ett litet Oltronixaggregat.
När man mätt igenom några kondingar så börjar man snabbt att lära sig hur strömmen varierar med tiden.
Fördelar: det är väldigt bra koll på hur strömmen varierar i kondensatorn, man ser oftast väldigt tydligt hur oxiden läker då man ansluter en gammal elektrolyt.
Det syns att den processen kan pågå i flera dagar där läckströmmen sjunker i steg.
Det höga seriemotståndet ger ett bra skydd om kondensatorn blir ”kass” under mätningen, samtidigt som formeringen blir kontrollerad.
Nackdelar: det blir ”fel” (för hög) läckström om det finns brumspänning på mätspänningen.
Det tar ofta flera timmar innan man fått stabila värden.