1/4 vågs vertikal 80m

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Nu har jag nya antennfunderingar.
Har aluminiumrör av olika grovlek och längd.

Ett rör är ca 10m långt. (mekaniken bortser vi ifrån nu)
Om jag får upp detta rör med ett innuti för att kunna justera i höjd, samt gör en spole längst ner av 2.5 kvadrats el.installationskabel, lindad på ett plaströr (kanske avloppsrör 2 tums eller liknande, beror på hur pass bra det passar med nedanstående isolerings/monteringsmaterial.

Stagning: hockeypuckarna längst ner med 4 skruv med öglor. 1 puck på mitten av röret oxo med skruvöglor. 3mm persiennsnören 4st. som stagar utmed radiatorn mellan puckarna.
Isoleringsmaterial ISHOCKEYPUCKAR.

Radialer som vanligt 45 grader lutning neråt ca. 20m långa (skall kolla i antennhandboken på exakta måttet)
Detta var en grov beskrivning. Kan utveckla det mera.
Någon som har testat??
73 de Erland SM6KTC
 
vertikal

sluggo said:
Hejsan.
Nu har jag nya antennfunderingar.
Har aluminiumrör av olika grovlek och längd.

Ett rör är ca 10m långt. (mekaniken bortser vi ifrån nu)
Om jag får upp detta rör med ett innuti för att kunna justera i höjd, samt gör en spole längst ner av 2.5 kvadrats el.installationskabel, lindad på ett plaströr (kanske avloppsrör 2 tums eller liknande, beror på hur pass bra det passar med nedanstående isolerings/monteringsmaterial.

Stagning: hockeypuckarna längst ner med 4 skruv med öglor. 1 puck på mitten av röret oxo med skruvöglor. 3mm persiennsnören 4st. som stagar utmed radiatorn mellan puckarna.
Isoleringsmaterial ISHOCKEYPUCKAR.

Radialer som vanligt 45 grader lutning neråt ca. 20m långa (skall kolla i antennhandboken på exakta måttet)
Detta var en grov beskrivning. Kan utveckla det mera.
Någon som har testat??
73 de Erland SM6KTC

ta ett aluminum rör på 8 meter och inhandla en spider mast 12 meter för 800 kr lägg en tråd på sidan. gör ett fäste nertill så du kan sätta upp vertikalen en meter ovan mark. lägg ut 60 radialer ca 20 meter långa.
 
Back
Top