1 april en andra gång???

RM2D

Well-Known Member
Ni kan inte ha undgått att läsa den "eminente" SSA.SE webbredaktörens senaste alster i trilogin "Hur man konverterar SSA till en polisstat"???

ssa.se i nuvarande form kan aldrig få grundlagsskydd | Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Dårskapen inom föreningen andas verkligen morgonluft i och med ANDens halvlyckade motionsförsök på årsmötet...

Webbredaktören kommer med följande uttalande:

"Redaktionen har inget emot att moderator tillsätts för medlemsforumet samt att webbplatsen i övrigt organiseras så att ssa.se uppfyller kraven på utgivningsbevis. Därmed skulle webbplatsen också kunna anmäla en ansvarig utgivare."

Detta betyder på ren svenska att han på fullt allvar vill verka i följande riktning:

Modererade diskussionsforum kan få grundlagsskydd
”Om alla inlägg godkänns av redaktionen innan de publiceras är det däremot möjligt att få utgivningsbevis.”


På med säkerhetsbältet och invänta nästa kapitel i den spännande trilogin...

Vart är SSA på väg???

73 de LRR, Mats
 
Last edited:
Nja - jag tolkar webbredaktören så att han inte vill förändra SSA.SE
på det sätt som krävs för att få en ansvarig utgivare för siten.

Så vitt jag vet är man oavsett ansvarig utgivare ändå ansvarig för det
som skrivs - bara det att man inte har grundlagen bakom sig vad gäller
meddelarskydd med mera - vilket inte bör vara ett problem på SSA.SE
som ju inte publicerar grävande journalistik, snarare begravande dito.

Att han trasslar till det kring modererade forum är nog att han inte inser
att det handlar mer om siter som egentligen bara är rena hatforum med
anonyma användare, sådan ska ju absolut inte skyddas av yttrande-
friheten. Men det gäller ju varken SSAs forum eller detta då ingen är
anonym. Dessutom tror jag HAM.SE faktiskt räknas som modererat.
 
Last edited:
Det är mycket svårt att tolka vad som menas och vad syftet är Mats.

Jag reagerade nog mest på följande skrivning; "Ssa.se har ett medlemsforum dit varje medlem har access. SSA saknar moderator till forumet, vilket visat sig påverka såväl språkbruk som debattnivå. Ett stort antal funktionärer har också access till olika avdelningar av ssa.se. Sammantaget innebär upplägget att huvuddelen av det som publiceras på ssa.se kommer dit utan sammanhållen redaktionell kontroll."

Det kan finnas en önskan om att ha större redaktionell kontroll på vad som publiceras även på medlemsforumet. Eller så är det bara ett konstaterande av vad som gäller idag.

Vidare; "Redaktionen har inget emot att moderator tillsätts för medlemsforumet samt att webbplatsen i övrigt organiseras så att ssa.se uppfyller kraven på utgivningsbevis. Därmed skulle webbplatsen också kunna anmäla en ansvarig utgivare."

Redaktionen som åsyftas är väl redaktionen för nyhetsdelen på SSA.SE om jag fattat saken rätt. Någon annan redaktion har SSA inte (utöver QTC-red så klart).

En önskan om att uppfylla kraven för att erhålla ett utgivningsbevis skulle kunna motivera att man tillsätter moderatorer på forumet som städar bort allt som inte passar in enligt de instruktioner och regler som styrelsen utfärdar. Man får skilja på inlägg som bryter mot lagen t e x hets mot folkgrupp etc och inlägg som bara är allmänt opassande t ex överanvändning av svordomar eller direkta personpåhopp etc. De första måste väl tas bort medan de andra kan inskränka medlemmens rätt att få ha en åsikt och förmedla denna.

Jämför man innehållet på SSA-forum med andra forum och kommentarer på div nyhetssidor etc så tycker jag att inläggen på SSA.SE är tämligen harmlösa. Visst förekommer det kraftig kritik men så länge kritiken handlar om sakfrågor så borde den kunna vara tillåten. Sak samma här på HAM.SE där det faktiskt är mycket högt till tak och ändå är det sällan att någon går över gränsen. Därmed inte sagt att det inte skrivs en del rappakalja här också men det gör det ju också i vilken dagstidning som helst papper såväl som nätupplagorna. Den värsta smörjan finns för övrigt på Kultursidorna där språkbruket och personpåhoppen knappast skulle platsa på SSA-forum. Men så har de ju också utgivningsbevis som tillåter detta. Häpp!

Bara att läsa eller låta bli att läsa om man är känslig.

Dock, om man sätter in nyhetsnotisen Mats refererar till i ett större sammanhang med andra notiser som publicerats den senaste tilden om TV3:s trolljakt och div uthängningar av medlemmars e-mail, d v s medlemmar som klagat, på SSA.SE så får jag nog ändå intrycket av att det inom SSA diskuteras hur man kan styra upp forumet och få bättre kontroll på vad som får publiceras. Men det är ju helt upp till SSA och styrelsen att besluta om. Det gäller bara att inte styra så mycket att allt går överstyr och man går vilse i demokratin.
 
Det är som sagt inte alldeles lätt att förstå vad SSA avser med nyhetsnotisen.

Min tolkning är att man gärna ser ett forum som blir kemiskt rent från inlägg som innehåller några former av
kritik av eller avvikelser från styrelsens "Partilinje".
En hård moderering med 100% förhandsgranskning skulle lätt kunna åstadkomma denna effekt.

Då är frågan vad forumet fortsättningsvis skulle vara bra för. Vad jag förstått är det "dött" redan nu,
och ifall tillåtna inlägg skulle inskränkas till de som alstras av någon handfull vindflöjlar och "Parteigenossen" har jag på känn att aktiviteten snabbt går mot 0.

Hela frågan medför förresten funderingar över SSA:s legitimitet.

Är det rimligt att en förening som uppträder som en politiskt styrd sekt
ska göra anspråk på att representera alla radioamatörer i Sverige,
medlemmar som icke medlemmar?

Nu när man har skaffat ett årsmötesbeslut på att SSA i fortsättningen i praktiken ska
motarbeta både PTS och IARU-policy kanske det är värt att fundera på om Sverige på sikt ska vara
representerat i IARU R1, vars stadgar innehåller detta om medlemskapets villkor:

"11. The rights of a Member-Society may not be suspended, nor may membership in the IARU be terminated, unless:

a) The Member-Society has failed to fulfill its duties under this Constitution;

b) The Member-Society has acted contrary to the interests of Amateur Radio or the IARU; or

c) The Member-Society no longer adequately represents the interests of radio amateurs throughout its country and/or separate territory"


I synnerhet punkterna b) och c) kan lätt medföra i sammanhanget intressanta följdfrågor...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Instämmer helt Karl-Arne -AOM ovan.

Jag funderar även på denna text:

"Ssa.se har ett medlemsforum dit varje medlem har access. SSA saknar moderator till forumet, vilket visat sig påverka såväl språkbruk som debattnivå.// Sammantaget innebär upplägget att huvuddelen av det som publiceras på ssa.se kommer dit utan sammanhållen redaktionell kontroll."

Nä, men mystiskt bortplockade, mystiskt redigerade och tidigare utrensning av medlemmars samtliga
inlägg, är inte det en redaktionell åtgärd ? Kräver inte det med automatik "redaktionell kontroll" ???
 
Ja, det är sannerligen mycket i SSA-världen som gör att man lyfter på ögonbrynen!

När jag nu meddelat, både här och på SSA:s forum, att jag inte avser att förnya mitt medlemskap, har jag nu blivit beskylld för att vara allmänt illojal, att åka snålskjuts på SSA:s omfattande arbete för amatörradions väl och att jag därmed förorsakar extra kostnader för SSA och övriga medlemmar. Detta uttalat av en av föreningens och styrelsens trognaste stöttepelare.

Mitt svar blev att jag i så fall rekommenderar SSA att sända mig en specificerad faktura på av SSA utförda arbeten för min räkning, som jag då kan ta ställning till och även bestrida om så är påkallat!

Häpp!

/Lasse
 
Hej,

Själv tycker jag att det är lite lustigt att man lägger ut denna informationen på föreningens "framsida" mot omvärlden på internet och inte under en rubrik längre in på sidan. Det jag menar är att första sidan skall väl lämpligen vara en inbjudande sida som skall väcka intresse för föreningen och inte hamna direkt in i eftersnack från årsmötet?

Bara min reflektion. :)

BDZ:

Det är en intressant inställning bland vissa att man anses "åka snålskjuts" på SSA:s arbete mot nationella myndigheter och internationella samarbetsorgan bara för att man inte är medlem. Det blir ett dilemma för en förening som faktiskt inte "bara" kan förhandla åt sina egna medlemmar utan även påverkar de övriga icke medlemmarna. Problemet att icke medlemmar får vara med och skörda frukterna är trots allt föreningens problem och inte den som står utanför. Sedan kan man kalla en för illojal till denna blir blå, man är faktiskt lojal mot sig själv om man anser att man vill stå utanför och har goda skäl för det. :)

Själv står jag i valet och kvalet vad gäller mitt medlemskap i SSA. Jag vet inte vad jag skall välja, spara pengarna till andra räkningar, glass pengar till ungarna under semesterresan eller ett medlemskap....

Mvh

//Anders
 
Ja det är mycket som är konstigt. Ang det AOM skrev om IARU:s statuter och ståndpunkter etc så är det ju så att den nya målbilden och fokusområden som är tänkt att kunna antas på ESR Årsmöte den 12 april bygger på såväl IARU:s ståndpunkter som vad telemyndigheterna inom CEPT-samarbetet redan enats om.

Motionären vars motioner behandlades på SSA Årsmöte den 5 april fick igenom sitt yrkande på bifall till motion 1 vilket nu innebär att SSA:s linje att tills vidare motarbeta PTS blivit tydligare. Styrelsen uttalade ju också i sitt yttrande till motionen att man arbetat i linje med denna etc.

Det som nu blir intressant att se hur SSA kommer att hantera detta ärende i fortsättningen.

På SSA-forum pågår en diskussion om vad besluten på årsmötet egentligen innebär och vad de kan få för följder. Motionären vars motion nr 1 gick igenom skriver bl a så här riktat till mig personligen;

"Du är ordförande och tillhör styrelsen för ESR och kan då enligt min mening inte samtidigt vara medlem i en organisation med samma intresseområde men med en annan inriktning av verksamheten. Tror Du verkligen att en ordf/styrelsemedlem i tex moderaterna samtidigt skulle tillåtas vara medlem i tex vänsterpartiet?"


Ja, det är ju en bra fråga som vi kan fundera på. Jag svarade att jag inte är med i Vänsterpartiet. Personligen tror jag att jag kan vara med i SSA samtidigt som jag är ordförande i ESR, men det är ju inte min sak att avgöra så klart.

Vidare skrev motionären följande, även detta riktat till mig;

"...så kommer jag utifall ESR vid sitt årsmöte tar beslut om sin avvikande linje och om Du efter ESR årsmöte fortfarande kommer att representera ESR i frågan om certifierings/kravnivåer att aktualisera uteslutningsprocessen från SSA eftersom SSA stadgar paragraf 19 fortfarande är gällande."

Ja det är ju ett dilemma det här. Mycket tyder på att den nya målbilden kommer att antas av årsmötet och att jag blir omvald till ordf och att detta då skulle vara grund för ett uteslutningsärende ur SSA.

Tidigare i diskussionen på SSA-forum klargjorde motionären vad den avvikande linjen bestod i genom att citera de punkter i ESR:s måldokument vilket är tänkt att kunna antas på Årsmötet den 12 april. Här nedan följer dessa punkter plus den inledande ingresstexten för tydlighetens skull:

ESR skriver;
"3.5 Arbete för att säkra framtiden för amatörradio
Arbetet att säkra framtiden för amatörradio är avhängigt ett gott samarbete med myndigheter liksom med andra organisationer och intresseföreningar samt att man har en god omvärldsbevakning.
Det är nödvändigt att rekrytera ungdom och andra intresserade och förvalta deras intresse genom att erbjuda bra utbildning och lämplig certifieringsnivå.

ESR skall verka för:
• Att amatörradion i Sverige har en stark ställning internationellt.
• Att tillgängligt frekvensspektrum bevaras eller utökas.
• Att det unika undantaget från krav på CE-märkning enligt R&TTE-direktivet bibehålls
• Att bidra till ökad rekrytering av ungdomar.
• Att de svenska certifikaten harmoniseras med andra CEPT länders certifikat.
• Att ett instegscertifikat enligt CEPT Novis införs för att underlätta rekryteringen av ungdomar."


De första fyra punkterna är härledda ur IARU:s dokument och inriktning medan de två sista är vad telemyndigheterna inom CEPT-samarbetet enats om och som PTS nu arbetar för att implementera på ett bättre sätt än tidigare. Främst punkten om att de svenska certifikaten harmoniseras med andra CEPT länders certifikat där ju provfrågebanken breddas för att kunna uppfylla kompetenskraven som PTS ställer.

Ang den sista punkten om instegscertifikat har PTS meddelat ESR att man först vill få den nya provfrågebanken på plats och se att rutinerna kring denna fungerar men att frågan om flera certifikatsnivåer kan tas upp senare. Alltså en framtida möjlighet.

Det som blir märkligt här är ju då att SSA genom sitt beslut att anta motion 1 valt en linje som går stick i stäv med vad IARU, CEPT och PTS arbetar för och att ESR genom beslutet på SSA Årsmöte blivit den som har den avvikande linjen där då dess ordf kommer att bli ett fall för ett uteslutningsärende. Tack tack...

Ja, det blir onekligen mycket spännande att se hur styrelsen väljer att hantera denna soppa och jag kan inte för allt smör i Småland tänka mig att krypa på knäna för denna typ av hot eller utpressning enbart för att få kvarstå som medlem i SSA. Jag klarar mig nog bra ändå utan det medlemskapet om man vill driva den frågan till vägs ände. Jag är inte heller säker på att SSA skulle vinna något i längden.

Förhoppningsvis är detta bara ett försenat aprilskämt eller så drömmer jag...
 
Själv står jag i valet och kvalet vad gäller mitt medlemskap i SSA. Jag vet inte vad jag skall välja, spara pengarna till andra räkningar, glass pengar till ungarna under semesterresan eller ett medlemskap....

Glass är ju gott! :D
 
Jag tror att Robert Aschbergs trollprogram har gjort stort intryck på herr webredaktören. Såpass stort att det nog genererat ett missförstånd i tolkningen av Yttrandefrihetsgrundlagen YGL, Tryckfrihetsförordningen TF.

Vad jag får ut av texten från hr. redaktören så handlar det om att han vill anskaffa ett utgivningsbevis. Ett sådant är nödvändigt när det gäller tryckta alster, t.ex. QTC. Ett utgivningsbevis erhåller man efter ansökan som ska innehålla uppgift om vem som är utsedd till ansvarig utgivare. När ett utgivningsbevis är utfärdat kommer trycksaken och dess text i stort och smått att omfattas av TF. Här finns en del som är olagligt att skriva om, t.ex. sådant som är landsförrädiskt vilket mestadels handlar om skadlig propaganda om landet är indraget i krig, eller möjligen i fredstid om någon publicerar kvalificerat hemliga dokument etc. som är till men för rikets säkerhet. Vidare finns begränsningar när det gäller hur man uttrycker sig om någons ras- eller folkgrupp, religion, sexuell hemvist osv. Så också om man kränker någons personliga integritet. Här handlar det om att värna om ens persons familjeförhållande eller sådant som omfattas av Personuppgiftslagen PUL.

För en websida däremot finns inte det här kravet. Jag kan förstå om hr. webredaktören är osäker om ansvarsförhållandena för websidan. Med ett utgivningsbevis så är ansvaret för vad som skrivs tydligt, då är det den ansvarige utgivaren. Utan utgivningsbevis så är det ägaren av skriften, om inte den kan spåras är det den som trycker skriften. Först i nästa led är det den som skrivit texten som ansvaret faller på. Men det här gäller egentligen tryckta publikationer och jag tror inte att lagstiftningen riktigt hunnit med internet i alla dess yttringar ännu.

Jag tror att Robert Aschberg lutar sig emot Skadeståndslagen 2 kap. 3§: " Den som allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära skall ersätta den skada som kränkningen innebär".

Men, nu handlar det om ett slutet internetforum tillgängligt för medlemmar i en förening. Här gäller YGL. Vad som får avhandlas på forumet är i det närmaste obegränsat. Likaså hur det uttrycks. Man skiljer i ovanstående lagar på vad som uttrycks mot det allmänna, vilket regleras, och vad som uttrycks inom begränsad krets. Vi har t.ex. ett riksdagsparti som hårdbevakas i vad de säger till allmänheten. Säger man något som inte är politiskt korrekt så slår först media till hårt, därefter blir det möjligen också rättssak. Vad de säger till varandra inom lyckta dörrar har däremot ingen något att skaffa med.

Men, för att återkomma till Robert Aschbergs trolljakt. Är det någon som uttrycker hot, uppmanar till brott, ger sig på hur någon ser ut eller kränker PUL osv. Då ska det lagföras.

Så tänk er för, ni för gärna påstå att jag är korkad, har totalt fel åsikter, missköter min syssla som ordförande i Svenska Bilsport och Rusdrycksförbundet. Det går också att påstå att ingen kan bo i Ångermanland som inte har sinnena fulla med bruk. Men skriver ni att jag är ful, tänder på randiga getter eller att vi här uppe tillber Robert Lind i Kramfors, då bör moderatorn agera.
 
SM0AOM DE SM3ZBB

Nja egentligen har jag "stulit" föreningen från en kamrat som är musikant och Land Rover-ägare liksom jag. Han var i ungdomen med i denna exklusiva förening som hade sitt säte nånstans i Dalarna. Kravet var egentligen att man skulle åka i en gammal årgångs-Volvo med minst 20 års proviniens. Kamraten som inte hade Volvo utan en gammal Land Rover fick dock vara med efter styrelsebeslutet: "Dispens pga innehav av bizarrt fordon."
 
SM3ZBB;81106 Så tänk er för said:
Hej alla och SM3ZBB!

Tänkte nyss tanken om en ihopslagning av föreningar med olika inriktning.

T.ex. Svenska Bilsport + Rusdryckförbundet + ESR.

Då kunde man för första gången, mäta längden av en bilantenn i centiliter. :)

HàDè!
Hans
 
Det slog mig en sak. Ett par lokaltidningar i trakten, Sundsvalls Tidning och Tidningen Ångermanland har/hade möjlighet att kommentera nyheter man publicerade i sin webupplaga. De som kommenterade måste först registrera sin mailadress (som inte publiceras) för ev. återkoppling. Vidare granskas alla kommentarer innan de publiceras vilket förstås skapar lite fördröjning. Orsaken är såvitt jag kan bedöma helt enkelt att deras webupplagor har försetts med utgivningsbevis hos respektive tidning. Detta medför att allt som skrivs, även kommentarerna, står tidningarnas respektive ansvarige utgivare som huvudman för. Påföljden för lagstridiga kommentarer faller alltså på den ansvarige utgivaren som inte stoppat åsiktsyttringen. Hur högt i tak man har för tidningen blir alltså högst subjektivt utifrån censorns rädsla för att göra fel och sätta dit husse.

Man ska emellertid komma ihåg att i detta fall så rör det sig om en publikation jämställd med en tryckt tidning som riktar sig till allmänheten för att förmedla nyheter enligt god publicistisk sed, inte en medlemstidning eller ett medlemsforum på internet. Nyckelordet enligt TF är vad jag förstår "allmänheten".

Nå, Tidningen Ångermanland la ner möjligheten att kommentera. Jag misstänker att det i deras fall inte alls handlar om risken för hatiska eller andra lagvidriga kommentarer, det här kontrollerar man ju fullt ut eftersom allt måste läsas innan publicering. Orsaken till att man skrotade kommentarerna tror jag var att väldigt många klagade på dålig journalistik, undermålig svenska, dålig faktakontroll etc. Men dagens journalister har väl genomgått journalisthögskolan, inte som förr när vem som helst som kunde skriva fick titulera sig redaktör eller journalist? Jaa.. ännu ett bevis på begreppet "kunskapsfascism" apropå en annan tråd här. :cool:

Men webforum då, ska det censureras eller modereras? Märk skillnaden i de här två begreppen. Med censur så ska någon godkänna åsikten först innan den publiceras. Med moderering publiceras åsikten först och granskas i efterhand vilket gör det lättare att hålla högt i tak utan att drabbas av hemlig subjektiv censur. Sådant som är lagstridigt ska bort. Men vad jag vet så finns ingen egentlig praxis på hur lång tid som kan förflyta mellan åsiktsyttringen och en eventuell radering av inlägget av moderatorn. Jag tror att en del avarter på webben använder det här i system till viss del, man får en del onyttigt sagt åtminstone kortvarigt.

Sen är det skillnad på vilken publik man har. Ett osmakligt inlägg som passerat gränsen i detta forum skulle inte överleva många minuter utan först folkstorm från forumets skribenter för att inom kort städas bort av moderatorerna. Här finns tillräckligt många med sunt förnuft och god allmän rättskänsla.
 
Last edited:
Back
Top