1 elements trippel-band loop?

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hej,

Jag har med framgång länge använt en vertikal loop för 10 meter monterad med fiskespön. Alltså som en 1 elements quad, fast med spetsen nedåt. Denna funkar bra med en kvarts våglängd 75 ohms kabel som anpassning. Nu är frågan om jag kan utöka denna konstruktion till att täcka 15 och 20 meter också? Alltså med tre loopar monterade innanför varandra. Att det funkar råder ingen tvekan om, frågan är bara om jag kan mata alla tre med samma kabel och en trafo med lämplig omsättning? Min fråga blir alltså vad impedansen blir på de tre olika banden? Jag vill ju inte hålla på med olika matningar och baluner, utan drömmen vore att kunna mata alla tre banden parallellt. Är det någon som är hajj på antennsimulering och kan se vad impedansen blir?
 
är det bara impendansen som ska vara OK är det ju bara att koppla in och köra......

att looparna slutar fungera som dom ska är en annan fråga....
 
Uffe,
kolla t.ex. på "Cobweb Antenna" - t.ex.

Cobweb Antenna

Problematiken med att trimma in "koncentriska loopar" matade i parallell är dock densamma som med parallellkopplade dipoler -- när man börjar klippa händer det lätt att alla looparna blir för korta så småningom 73/JanneG
 
Hej Janne!

Denna har jag aldrig påträffat tidigare. Intressant konstruktion! Om jag förstår skisserna rätt, så handlar det alltså om vikta halvvågsdipoler för varje band som man har arrangerat kvadratiskt. Blir ingen "vanlig" loop alltså, men skulle vara intressant att höra om någon provat denna. Får nog ta en titt i EZNEC och se vad som går att simulera fram!

73/Lasse
 
Roade mig med att göra en simulering i EZNEC av 20 m-elementet i denna antenn. Antennhöjd 18 m. Vertikalt monterad.

I modellen har jag använt mig av vanlig, icke vikt dipol - en "single wire". Som visas av source data nedan så blir då matningsimpedansen rätt låg, runt 10 ohm. Tanken med att använda vikta dipoler i detta fall är att transformera upp impedansen till ett hanterligare värde runt 40 ohm.

Man kan konstatera att antennen förefaller att bli förhållandevis smalbandig med 3:1 bandbredd = 200kHz. Elementet i denna modell blir för kort och hamnar därför i resonans på 14,6 MHz, men med inverkan av alla övriga element torde resonansen sjunka och hamna inom bandet.

Klipper in bilder nedan. Far field diagrammet visar strålning i vertikalplanet. I horisontalplanet blir antennen närmast rundstrålande.

73/Lasse
 

Attachments

  • cobweb.jpg
    cobweb.jpg
    36,6 KB · Views: 102
Last edited:
ska man byta antenntyp till "manipulerad dipol" för att göra en trippelbandsantenn i "delta-format" och med singlematning är det väl enklast att kopiera den öppna triangelantenn som beskrivs i hamradio august 1971 (även i QTC nr3 1972) som går på (40) 20-15-10m, nackdelen är att man måste bekanta sig med bandkabel och en dito kapabel avstämmare.

många som försökt sig på quad/deltaloopar med en enda matare ihopkopplad till alla element , och gjort mätningar & prov av antennens prestanda, rekommenderar att byta till en switchad lösning eftersom egenskaperna på looparna på de högsta banden (15-10m) försämras ijfm med en monobandlösning.
 
Jo-men-visst! En kompromiss är alltid en kompromiss.
Nu är ju detta ingen loopantenn men helt klart kommer, som du skriver, de olika elementen att påverka varandra. Frågan är kanske vad man är ute efter.

Som jag ser det så skulle denna antenntyp kunna vara ett intressant alternativ för den som vill ha en flerbandsantenn som tar liten plats i anspråk.

Denna blir inte större än en loop för 10 m, drygt 6m2 i yta, och uppvisar ungefär samma egenskaper som en fullt utsträckt dipol, fast rundstrålande, och kan monteras vertikalt eller horisontellt, allt efter vad som passar bäst.

73/Lasse
 
Efter vad jag kan förstå efter vidare forskning är att impedansen blir ca 120 ohm oavsett band, så i princip borde det funka med en typ 2:1 trafo och sedan en portion tålamod för att klippa till längderna rätt. Tror jag försöker när snön försvunnit. Risken är väl förstås att snön ligger till kräft-premiären dock.....




Hej,

Jag har med framgång länge använt en vertikal loop för 10 meter monterad med fiskespön. Alltså som en 1 elements quad, fast med spetsen nedåt. Denna funkar bra med en kvarts våglängd 75 ohms kabel som anpassning. Nu är frågan om jag kan utöka denna konstruktion till att täcka 15 och 20 meter också? Alltså med tre loopar monterade innanför varandra. Att det funkar råder ingen tvekan om, frågan är bara om jag kan mata alla tre med samma kabel och en trafo med lämplig omsättning? Min fråga blir alltså vad impedansen blir på de tre olika banden? Jag vill ju inte hålla på med olika matningar och baluner, utan drömmen vore att kunna mata alla tre banden parallellt. Är det någon som är hajj på antennsimulering och kan se vad impedansen blir?
 
Uffe,

En simulering av ett quad-element i EZNEC säger att impedansen ligger mellan 130 - 140 ohm för 20, 15 och 10m, vid höjden 10-20m över markplanet och "normal jord" , så din slutsats att använda 2:1 balun stämmer nog rätt väl.

Varför vänta? Antennvädret är väl alldeles perfekt nu ! :)

73/Lasse
 
Back
Top