10-80m aktiv mottagarantenn

airikka

Member
Tjenare!

Jag äger en Kenwood TS-520s, men har ingen licens och bor i lägenhet.

Är för tillfället ute efter en liten antenn för montering på balkongen. Jag är bara ute efter att lyssna på trafik på 10-80m.

Har hört att en aktiv antenn kan vara på sin plats... någon som kan ge tips på bra aktiva antenner som man kan bygga själv?

Tack!
 
Det är inte så "bara" det airikka.
Jag skojar lite, men 10 meter dvs 28 MHz är sällsynt med öppningar numera då vi har ett solflcäksminima.
80 meter dvs 3,7 MHz är översållat med störningar från folk som släpper ut sin signaler från alla datorer i luften.
Har du provat med en passiv antenn? Bara en trådbit, 5 till 15 meter, kanske på ett metspö 5 meter ut från balkongen?
Hör du något i så fall är du ju på rätt väg. Ställ in dig på 3740 - 3770 kHz LSB så bör du höra radioamatörer att börja med. Hör du abra brus och störnigar, ja då lär du höra det med en aktiv antenn oxo.
En aktiv antenn har fördelen att den ger en ganska stark signal, du kan ha 30 meter RG-58 utan vidare, och framför allt att den kan placeras lång bort ifrån störkällorna, dvs högt uppe på taket.
Det lär finns massor med byggbeskrivningar på nätet.
 
Det är inte så "bara" det airikka.
Jag skojar lite, men 10 meter dvs 28 MHz är sällsynt med öppningar numera då vi har ett solflcäksminima.
80 meter dvs 3,7 MHz är översållat med störningar från folk som släpper ut sin signaler från alla datorer i luften.
Har du provat med en passiv antenn? Bara en trådbit, 5 till 15 meter, kanske på ett metspö 5 meter ut från balkongen?
Hör du något i så fall är du ju på rätt väg. Ställ in dig på 3740 - 3770 kHz LSB så bör du höra radioamatörer att börja med. Hör du abra brus och störnigar, ja då lär du höra det med en aktiv antenn oxo.
En aktiv antenn har fördelen att den ger en ganska stark signal, du kan ha 30 meter RG-58 utan vidare, och framför allt att den kan placeras lång bort ifrån störkällorna, dvs högt uppe på taket.
Det lär finns massor med byggbeskrivningar på nätet.

Tack för svaret!

När jag skrev metrarna, så var dessa ungefärliga... och nu kom jag ju dessutom på att kan välja 1.8MHz-bandet också...

Det är en bredbandig (nu när jag kom på att jag har 1.8MHz, så är det ca 10-160m jag vill lyssna på... skulle räcka med 20-160m också) liten/kort antenn jag är ute efter då jag bor i lägenhet. Den kanske inte får vara mer än 1 meter lång ca...

Jag har hört lite, dock inte så mycket. Jag har en ca två meter lång "trådbit" som jag haft inomhus.

Problemet med metspön är att man inte får montera något som hänger ut ur balkongen (m.a.o, de flesta parabolantenner är felmonterade, om man inte låtit en fackman göra installationen)
 
Jag kör en Wellbrook ALA1530+ från balkong. Det är en aktiv loop, och den presterar
helt klart bättre än något annat balkongalternativ som jag har provat. Om man dessutom sätter den på en rotor så blir det ännu bättre.

Edit: jag har provat andra "små" aktiva antenner, t ex Dressler, men mitt
intryck var att i stadsmiljö så förstärktes störningar i alltför hög grad.

Som du skriver så är det svårt med en kort tråd i hyreshus. Jag har samma erfarenheter. Man kommer inte undan från brusmattan som omger byggnaden,
och antennen hamnar inte "fritt".

Wellbrook ALA1530+
 
Last edited:
Back
Top