10 kohm potentiometer till Icom IC-02E

SM5DFF

Well-Known Member
Brusspärrens potentiometer är trasig, kan någon ordna fram en från en skrotad apparat? Komponenten lär väl inte gå att köpa som reservdel, eller vet -FPD bättre?

Lennart
 
Först måste vi väl inse att IC-02E är till åren, den kom till världen redan 1983, Dvs den är 36 år.....
Men har man en som funkar för övrigt så är det ju kul att få den i fint skick.
Radion har ju mkt bra egenskaper, jag menar radioegenskaper, men kanske lite klent med minnen.....
Den har mikrofonförstärkare och modulerar riktigt, mottagaren ha deemphasis och låter utmärkt.
Saker som inte finns i dagens billiga KINA radio, dvs de har ingen som helst devaitionskontroll.
Ja, jag minns du renoverade ju batterilådan.
Jag minns inte att vi någonsin bytte pottar i den radion, huruvida de fanns som reservdelar minna jag inte.
Idag 5 år efter mig lär de i alla fall var slängda.
Så återstår en trimpot gömd i radion, brusspärren är ju bra och stabil så den behöver ju sällan justeras.
Eller att få tag på en sönderlagad, söndermodifierad eller söndertrimmad radio att plocka delar från.
Ja för går sönder av sig själv är sällsynt.

På IC-2E kunde potten gå sönder för tryck av 1750 Hz funktionen.
Men 1750 Hz är ju avslutat 2014.

de
SM4FPD
 
Jag har satt en trimpotentiometer som är åtkomlig utifrån med en smal mejsel. Radion är inte min, en kompis köpte den nyligen på radioloppis för en hundralapp ovetande om felet, men kommer det fram en originalpotentiometer sätter jag dit den.

Lennart
 
Back
Top