10 m metspön: Inköpsställe

sm6rxz

Active Member
Hej!

Jag har lyckats hitta en firma där jag köpt ett 10 meter långt metspö. Det är av glasfiber och kostar 299 kronor, och med frakt på 50-100 kr tycker jag att det är väldigt billigt!
Jag har ännu inte fått det så jag kan inte uttala mig om kvaliteten, men de har sålt en hel del av det, både till fiskare och till samer som tydligen petar på renarna (?). Firman ligger i Kiruna, kan jag tillägga.

Jag tror att det finns fler amatörer som letar efter långa spön för skojiga experiment, men som inte vill lägga för mycket pengar. Därav detta tips.

Firman:
Jensens Fiske
Tallbyvägen 12
Kiruna

tel: 0768038829
www.jensensfiske.se/

73 de rxz/ Erik
 
Erik...var i menyraden till vänster på sidan hittar man detta 10m långa metspö?
 
FBJ: Man kan skriva "metspö" i sökrutan.

Erik, vilken diameter är det på metspöt i "foten"?
 
NFT---absolut kan man det. Men det dyker inte upp nåt spö på 10m för det.
 
Jag skulle rekommendera en titt på DX-wire.de. En 10 meters mast/metspö kostar 30 EURO.
Där finns en hel del annat smått och gott för portabelfantasten.
Tore SM7CBS
 
DX-wire låter ju också bra. Undrar vad frakten blir?
Jag har tidigare köpt några 6 m spön av den lokala fiskeaffären. Priset har varit 150 kr. Tyvärr kunde inte han få fram några 10 el 12 m spön, och sökningar på nätet har inte gett något (möjligen några karp-metspön från England, för runt tusenlappen).
I ljus av det blev jag glad när jag hittade spöt från Jensens fiske, och jag upplevde det som ett bra pris. Men som sagt, jag har inte fått det ännu (vet alltså inte hur det ser ut) så det kanske är för tidigt att ropa hej...

73 de RXZ
 
Vill man ha något mer gediget finns Hams 4 Hams med 18m fiberglasspö som verkar gediget.
"Price of one pole with accessories: SEK 1540 Shipment to your country: SEK 287 per pole"
Samt Spiderbeam© High Performance Lightweight Antennas 12/18/26m -77/199/499Euro

Men tråden gällde att hitta något billigt OCH bra glasfiberspö som testats för amatörbruk, får väl om någon kan leverera en testrapport. ÖB:s metspö i epoxipapp var iallafall skit när jag gjorde misstaget att prova...
 
Last edited:
Men tråden gällde att hitta något billigt OCH bra glasfiberspö som testats för amatörbruk.....

Frågan är kanske, vad innebär bra? Med ett spröt på 6m (95 kr hos classe) så kör man 10-40m ganska så effektivt, lite beroende på "motvikterna" Ett spröt på 10m är ju en kvarts våglängd på 40m, men 6m går bra. Jag hade velat prova ett 10m spröt på 80m, men andra "halvan" av antennen måste stå i paritet på något vis.

Man kan "utveckla" ideerna hur mycket som helst, tills man sitter med antennsystem som DX-expeditioner använder. Men det är ju bara för en härlig fielday i solen vid stranden/skogsbrynet på sommaren.....eller?.....:)
 
sm6rxz, har du fått ditt spö? Eller någon annan som beställt? Jag är på jakt efter ett på minst 10 m.

Eric SA5BKE
 
sm6rxz, har du fått ditt spö? Eller någon annan som beställt? Jag är på jakt efter ett på minst 10 m.

Eric SA5BKE

Jag beställde för ca 1 månad sedan och fick besked att de skulle komma inom 14 dagar men har ännu inget hört...

/ Peter
 
Nu har metspöt kommit. Frakten blev dyrare än beräknat, 150 kronor. Totalt pris alltså 450 kronor.
Det väger 1,4 kg, känns förvånansvärt tungt.
Godstjocklek ca 1 mm.
Antal segment är 10 st, och innerdiametern på det nedersta är ca 45 mm.
Längden ihopfällt är 115 cm.
Det översta segmentet blir mycket tunt, ca 2mm, i toppen. Undrar om det orkar bära upp en matningspunkt för en dipol, kanske får jag sätta den en bit ner.

"Designed and imported in Italy" står det på en stor en färgglad dekal, men på en liten rund dekal på botten av spöt står det i alla fall "Made in China"...

Kvaliteten känns bra. Den här vikten/längden/storleken är helt rätt för mig. Jag är mycket nöjd!

73 de rxz
 
Beställde metspö från Jensen fiske och tänkte ta det via postförskott... Trots att det var postförskott så vill han ha postens kostnader i förskott för att huvudtaget packa ordern.
 
Jag skulle rekommendera en titt på DX-wire.de. En 10 meters mast/metspö kostar 30 EURO.
Där finns en hel del annat smått och gott för portabelfantasten.
Tore SM7CBS

Kan rekommendera DX-wires 10-meters. Det är något kraftigare än dito metspö till unegfär samma kostnad. Toppsprötet är också något tjockare än på metspöet. Kommer inte ihåg vad frakten från Tyskland var. Nån hundring. Oftats billigare med frakt från Tyskland än inom Sverige :)
 
Back
Top