10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

SM6WET/8S6T said:
Fina conds på 10m idag, LU och PY i loggen. Hörde även ZP och FY men tyvärr............

Fick dock ett nytt - UA2, som annars är för nära för E och för långt för markvågsQSO. Görskojj!

73 de Magnus

Då skulle man kanske kunna känna sig hedrad då jag till dags dato har 6 UA2 i loggen.Och speciellt med den skrala utrustningen jag har(lägenhet med mobilantenn på balkongen).
 
Igår var det fina konds på 10m och 12m, kom tyvärr i slutet men han att köra VP8LP med 59-rapporter i utbyte - snacka om att jag var förvånad, tyst i 2 månader o sen så....

Hörde en del PY och halva sydeuropa.
Kanske även idag?

73 de Magnus
 
I helgen hörde jag Tel Aviv-fyren lite då-å-då, men den, och
alla ni andra, kör väl vertikalt?
Då missar jag c:a 20 dB på S-metern.

73 de SM0ETT / Hans

Jag hade för mig att polarisationen inte är så viktig vid rymdvåg,
eller har jag fel?:confused:
73!
/Ingvar
 
Last edited:
hur gick det med DXen då ?
hörde py2cx, pu2va, 5l2ms, pp5cg m.m... med bra s-1 till s-7 signaler

körde bara py2cx, pga "pile-up" trots att vågutbredningen tillät bra weak-signal dxing

idag var dx-klustret ett riktigt pain-in-the-......
 
10M vågutbredning

Hej!


Det mesta angående 10 meters utbredning känns väl rätt säkert men något som jag inte är helt 100% på är att man nu i solfläcksminima kan se att det körs både SA NA från våra breddgrader.


Det bör väl inte vara F2 reflektion utan multihopp ES som kontakterna sker på eller?. Kanske även AU E inblandat?

73 Håkan SM7WSJ
 
Hej!


Det mesta angående 10 meters utbredning känns väl rätt säkert men något som jag inte är helt 100% på är att man nu i solfläcksminima kan se att det körs både SA NA från våra breddgrader.


Det bör väl inte vara F2 reflektion utan multihopp ES som kontakterna sker på eller?. Kanske även AU E inblandat?

73 Håkan SM7WSJ

Läst på lite om vad som gällde runt 25/10, hörde inget alls av DXen - blev nyfiken......

Det verkar ha varit ett ordinärt koronahål (CH296) som var geoeffektivt 21-22/10 och
det kan man också se på elektronflux och solvind som hoppade upp på tabellerna 25/10.

Ett koronahål kan ju skapa geomagnetiska stormar och verkar ge mest effekt strax efter "tillslaget" i ionosfären. I LA fotograferade man rätt fina au-gardiner sent den 25/10 och på dxklustret fanns många 2m och 6m au kontakter.

kanske är det sant att F regionen får en temporär "injektion" på lägre latituder, blir ionoserad och fungerar en tid in på natten just efter "tillslaget" - då kan det väl vara (IMHO) F-hopp som går igenom.

Sen var det ju lite Es, Ms (orionids) och Au (CH296) igång samtidigt.......
Solfläckarna hade varit usla i över 14-dagar innan och efter 25/10
 
Last edited:
Vet inte vad det är för skikt som är aktivt, men visst går det ofta att köra NA på natten när det är eller nyss varit aurora och det utan flutter.
 
Sk0ct-b

Hej,

Lyssnar lite på fyrfrekvenserna och ibland dyker tex SK0CT upp på min dåliga dipolantenn med förvånansvärt god signalstyrka.

Jag funderar lite på vilken vågubredning det kan vara men för tillfället verkar det vara någon form av scatter. (tror dock inte på meteorer i det här fallet.)

Hoppas bilden blir bra. (tråkigt med birdien i mitten,,)

73 Håkan SM7WSJ
 

Attachments

  • SK0CT-b.jpg
    SK0CT-b.jpg
    63,4 KB · Views: 114
är det bara vintertid du ser sk0ct/b på det sättet ?

distansen är väl 322km, dvs. troposcatter ligger "bra till" inom såna avstånd ?
kanske finns en koppling till vinter/sommar där vinter ger några dB mer signal.

enligt ips.au är regel för 10m markvåg: över land max.100km, över vatten max. 300km

ed: svårt att se, men är det sk0ct/b eller sm5hua/b som syns på bilden, ligger på 28.292 resp 28.294.
 
Last edited:
Hej,

Tyvärr så har jag haft dålig koll på SK0CT/B 28.292 under sommartid då det lyssnats lite mer neråt EU.

I kväll ligger jag med 2 stationer riktade norröver med SK4MPI på den ena (144mhz) för att jämföra när meteor pingar och ev burstar kommer. (bevakar på så vis även AU samtidigt som man sitter och jobbar med annat på bänken, Smidig hobby HI!)

Som du skriver bör det vara troposcatter men det konstiga är att signalen stiger inte upp ur bruset i vanlig qsb utan den är plötsligt bara där för att försvinna efter ca 15 sekunder.


Se länken radar

73 Håkan SM7WSJ
 
Kanonfin Es öppning i eftermiddags och tidiga kvällen. starka signaler mot europa. Lättkört även med lilla ic-703 och vertikal.

Gott nytt år

de Örjan SM7PXS
 
SK0CT/B 28292 kHz...

SM0NCL:
Hej Christer !
Hörde SK0CT (/B) på 28 292 tidigare ikväll, när jag var på väg hem till SM0 från trakterna i Småland. Jag befann mig mellan Nyköping och Södertälje, närmare bestämt vid Sillekrog, utmed E4:an.

Detta var väl i.o.f.s. inte så konstigt, men jag körde med den minsta antennen för 10m jag hade, en "truckantenn" som är c:a 20 cm lång - i princip bara toppspolen från ett omtrimmat 29 MHz-spröt (använder den när jag kör i sta´n, och för att kunna komma in i garaget hemma...).

Avståndet är c:a 9 mil, vlket ändå får betraktas som hyfsat, då jag inte har nå´t minne av att ha hört fyren så långt bort från Stockholm utmed E4:an, även med denna pinne. I övrigt är riggen en äldre IC-706.
Har Du höjt effekten på fyren, eller var det bara lite extra vågutbredning ?

/ -0GXZ
 
Last edited:
Preamp för 10m

Har nu lyckats få upp en hyfsad antenn men skulle vilja testa en preamp för 10m, är det nån som har ett schema på en lågbrusig preamp för 10 m?
Behöver inte så mycket förstärkning, det är låg brusfaktor som är det intressanta.
 
SM0NCL:
Hej Christer !
Hörde SK0CT (/B) på 28 292 tidigare ikväll, när jag var på väg hem till SM0 från trakterna i Småland. Jag befann mig mellan Nyköping och Södertälje, närmare bestämt vid Sillekrog, utmed E4:an.

Detta var väl i.o.f.s. inte så konstigt, men jag körde med den minsta antennen för 10m jag hade, en "truckantenn" som är c:a 20 cm lång - i princip bara toppspolen från ett omtrimmat 29 MHz-spröt (använder den när jag kör i sta´n, och för att kunna komma in i garaget hemma...).

Avståndet är c:a 9 mil, vlket ändå får betraktas som hyfsat, då jag inte har nå´t minne av att ha hört fyren så långt bort från Stockholm utmed E4:an, även med denna pinne. I övrigt är riggen en äldre IC-706.
Har Du höjt effekten på fyren, eller var det bara lite extra vågutbredning ?

/ -0GXZ

Hej!
det beror på när du sist jämförde signalerna på den distansen.
Antennen hade ett (intermittent) fel under hösten 07.
Jag reparerade felet innan Jul.
Mätningen efter reparation visade bra svr och uteffekt >= 15W.

När felet uppträdde borde ERP minskat med rätt många dB!

/NCL
 
10M repeatrar

Hej,

Det skulle vara intressant att få en dagsaktuell uppdatering på vilka relästationer som är igång på 29mhz.

10m.htm



Det byggdes väl nytt både i Linköping och runt söderåsen vad jag kan minnas.

73 Håkan SM7WSJ

Jönköping är numera igång igen och låter och går riktigt bra. ska bli kul till kommande solaktivitet.
 
Last edited:
Back
Top