10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

ShortPath USA

Nån som körde nåt på 10m igår?

Det var öppen västerut. :D

K0HA 28292.3 SK0CT Bcn via short path! 1853 09 Mar 2004
K0HA 28290.1 SK5AE Bcn, still SP opening! 1941 09 Mar 2004

K0HA är Bill i Nebraska

Mycket Au igår och idag.

/Christer
 
Ja, jag slog på radion vid kl 22.30 svensk tid och körde ett par stationer på 10m:
WA4VSW Ed i Alabama på SSB
och
W4/VE3IKV/M Pete på CW, som var lite svag och försvann innan jag hörde vilket QTH han hade.
SM5DXV Sture
 
Körde 1 Vitryss, 1 Polack och 1 Brasse igår på 10m. Första QSOena på det bandet. Samtliga 59
73 Magnus
 
Mycket fin Es i Eu på 10m under två dagar nu,
körde lite Eu stationer, loggade fyrar samt ett QSO med PY4TNT.
På 6m var det lika fullt under gårdagen som på 10m, verkligen kul!!

/NCL
 
last night

Loggen från igår kväll 22:30 SST:
Hörda fyrar:
28.321 DL5KZ C NUMBRECHT, 5W, VERTICAL
28.2825 OKØEG C HRADEC KRALOVE,CZECH 10W, GP
28.257 DKØTEN C KONSTANZ , GERMANY 20W, GP
28.199 LU1FHH C SANTA FE, ARG 5W, VERT

/NCL
 
Var och lyssnade vid flertal tillfällen på 10m igår men hörde inte mer än spegelQRM från SJs förba.... ATC.
Även 12m var dött. Konstigt nog så var det full fart på 6m med bland annat EA8 och TA och JY.
Däremot lyckades jag få Antarktis på 15m :)
 
10m-repeater i Halland...?

Var /M häromveckan från Göteborg ner till SM7, och fick upp den nya repeatern i Halland. Utmed E6:an var den dock inte så stark. Strax norr om Hälsingborg låg den i bruset.
Var är repeatern belägen ? Nå´n som har en uppgift om tänkt täckningsområde ?

Rigg är IC-706, samt förkortad 1/4-våg.

73:s de Kenneth -0GXZ
 
Kärde ett 70tal QSOn på 10m i helgens test (IARU), Var öppet åt något håll i stort sett hela tiden men endast Afrika och Brasilien utanför Europa. Inte dåligt ändå med tanke på solfläckarna.

73 Magnus
 
Ny 10m FM-repeater i SM0

Hej,

för några dagar sedan sparkade ett gäng i SM0 igång en repeater i norra Stockholm på 29520/29620.

Idag fick jag möjlighet att kolla täckningen söderut mobilt, då jag åkte Sthlm - Motala, tur & retur. Med en IC706, c:a 40W ut, och en mycket förkortad 1/4-vågspinne (toppspolen från en 29MHz-pinne - måste kunna åka in i garaget...) på bilen, så kunde jag öppna repeatern ner till Järna, dock med tveksam läsbarhet.

På återvägen fick jag full kvittens en bit söder om Södertälje.
Enligt uppgift återstår några dagar av injustering innan repeatern är klar, men täckningen är klart imponerande. :)

Själv har jag kört mobilt 10m FM i många år, och fått tillfälle att utnyttja en del av SM-repeatrarna vid olika tillfällen.

Den repeater som har bästa täckningen - "so far" - är SK7RGI i Jönköping, som drivs av SVARK, och som kan rekommenderas för de som skall köra på E4:an under sommaren. Täckningen går från Ödeshög i norr, ner till Ljungby i söder. Frekvens: 29580/680.

Lite kort info för Dig som funderar på 10m FM mobilt:

Det som skiljer från trafiken på 2m & 70cm, är möjligheten till QSO:n med amatörer utanför landets gränser, men också den mycket påtagliga markvågsutbredningen med tanke på begränsning i antennförstärkning och uteffekt.

Mobilflutter förekommar knappt - signalen håller för det mesta en jämn styrka, även inne i storstan.

När SK0RVM - den första 10m FM-repeatern i SM0 var i luften - kunde man rulla in drygt 100 meter in i Södertunneln under Södermalm, innan man tappade sändarens signal.
SK0RVM - eller vad den nu kommer att heta, är f.n. nerplockad för service. Förhoppningsvis kommer den "i luften" efter sommaren. Frekvens 29560/660.

Täckningen var, precis som ovan, Ner till Järna, i väster bort till Strängnäs, I norr i höjd med Arlanda, i nordost uppåt Norrtäljetrakten, och i söder ner till Haninge/Brandbergen. Detta med 15 Watt och rundstrålande 1/4-vågspinnar.

För ett antal år sedan var jag på väg ner mot Göteborg, och åkte på riksvägen utmed Göta Älv. Göteborgsrepeatern på 580/680 gick igång, och jag fick tag på några amatörer. Under QSO:t noterade jag - med förvåning - hur signalstyrkan, trots 90 km/h, låg på en konstant nivå, utan tillstymmelse till mobilflutter, och sakta men säkert steg ju närmare Göteborg jag kom.

Är det nå´n som kan ge status på repeatern idag? Är den QRV ?

SM7FGG Agne, håller liv i en repeater i Karlskona på 29560/5660. Tyvärr begränsas repeaterns täckning av geografin, och kan nås utmed E22 från Karlshamn i väst och några mil öster om Karlskrona.

Jag kan definitivt rekommendera 10m FM från bilen.


Med förhoppning om att få höra fler /M både via våra repeatrar och på direkten,
samt tillönskan om en skön - och möjligen torrare - sommar,

SM0GXZ Kenneth :)
 
Last edited:
Tack för info.
Vi hörs...
Göran
ps Ropade på dig Kenneth igår. Fick svar av en ryss.
 
sm0ikr said:
Tack för info.
Vi hörs...
Göran
ps Ropade på dig Kenneth igår. Fick svar av en ryss.


Hej Göran,

Vill bara meddela, vad jag fått från säker källa - det var inte jag... :)

Skön sommar !
 
Back
Top