10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

Intressant! Frågan är bara hur det blir med kanalindelning och step? Den lär väl inte ta 10kHz step?
 
SM6VTT said:
Intressant! Frågan är bara hur det blir med kanalindelning och step? Den lär väl inte ta 10kHz step?

Hej!

Om man tittar på länken nederst så ser det ut som man ska kunna hamna på 29600 och dom andra intressanta frekvenserna.

Skulle varit kul med ett uppsving på Ten FM även i SM.

73 Håkan SM7WSJ
 
NAC 10m

nån som vill prova nån digitalmod ikväll på 10m NAC ?

Är QRV på de flesta digitala,
JT6M, PSK31 ???
 
SM0NCL said:
nån som vill prova nån digitalmod ikväll på 10m NAC ?

Är QRV på de flesta digitala,
JT6M, PSK31 ???

Rikta norrut. Här är vi nog minst 4 st som kommer att igång i KP16, KP15 och KP07 kring 28.120.

RTTY eller OLIVIA funkar nog bäst om det är aurora i rymden men vi kollar nog PSK oxo.

73 de SA2Z / SM2(yp)Z
 
SM2YPZ said:
Rikta norrut. Här är vi nog minst 4 st som kommer att igång i KP16, KP15 och KP07 kring 28.120.

RTTY eller OLIVIA funkar nog bäst om det är aurora i rymden men vi kollar nog PSK oxo.

73 de SA2Z / SM2(yp)Z

missade inlägget innan testen....men noterar 28.120 inför nästa test!!!!!!!!!

psk verkar inte bra på 10m svaga ionosf.signaler,
borde inte DominoEX passa bra eller JT6M (smalbandiga mfsk)

hur fungerar Olivia på 10m svaga signaler, bättre än dom ovanstående ??
är Olivia kinkigt med kalibrering, osv ?

skulle vara kul att prova olivia vs. DominoEXFEC - nån som har möjlighet?
73 -. -.-. .-..
 
Last edited:
7S7TEN - repeatern på Hallandsåsen - ytterligare täckningsrapport

Hej Alla,

Här kommer en liten rapport avseende repeaterns täckning mot E4:n.
Åkte från Stockholm tidigare idag, med Malmö som mål.

Fick upp repeatern 2 mil N Markaryd, vid kommungränsen mot Ljungby, med 10 mil kvar till Helsingborg. Repeatern var då c:a 53. Från Markaryd och ner mot Örkelljunga höll den 59 konstant.
Inget mobilflutter - mycket njutbart. :)
Därefter steg den till "mätaren i botten" från Örkelljunga, söderut till Åstorp.
Signalstyrkan gick därefter sakta ner, och vid korset E4/E6 låg repeatern på 55.

Signalstyrkan droppade sakta ner under färden ner mot Malmö, för att stanna på 51-52 i norra delen av Malmö.
Utrustning, nu som tidigare, IC706 med inkopplad preamp, c:a 40W ut, förkortad, bottenmatad mobilpinne, 1,4 m, monterad på tak-rail. Uppskattad ERP c:a 20 W.

/ -GXZ
 
Last edited:
Förfrågan!!!!

Finns det någon/några som är intresserade av att under en tid utforska hur maskinella moder under normala "konditioner" klara sig på 10m bandet ?

Frekvens 28.120Mhz
Mod: FSK441 alt. JT6M medelst WSJT mjukvara
Tid: 21.00 - 22.00 varje dag

Som bekant är det redan möjligt att köra europeiska kontakter i stort sett närsomhelst, via JT6M, på 6m. Frågan är hur 10m klarar sig i en jämförelse.

Vore intressant att ta reda på vilken form av utbredning som går att använda, F2, Es känner vi till redan så dom räknas bort.

Det som finns kvar är prova(?), om det finns liknande effekter på 10m som för 6 och 2m,
är bla. meteorscatter, svag Au och ev. markvågsvariationer.
 
7S7TEN - repeatern på Hallandsåsen - komplettering, täckningsrapport

Hej alla !

En liten komplettering till täckningarapporten från den 13/2 ovan:
Under Onsdagen gjorde jag en avstickare från Malmö, till Trelleborg. Repeaterns täckning sträckte sig till Vellinge med en klart läsbar S1 i styrka, därefter kunde den bara anas i bruset, men jag fick alltid upp den med 1750, och kunde höra kvitteringspipet i bruset.
Den borde vara körbar från Trelleborg med nå´n form av vertikal basantenn.

Tog mig därefter upp mot Småland, via E22 och Rv 23 norrut.
Noterade att repeatern, i höjd med Hässleholm, endast låg runt S1-S2.

Hässleholm verkar ligga runt 5-7 mil från Örkeljunga, där repeatern var som starkast utmed E4, S9++.
Var lite förvånad över denna stora skillnad i signalstyrka, men då jag inte är så insatt i geografin i trakten, så kan jag tänka mig att det kan finnas nå´n hög ås som är i vägen.

Utustning, som tidigare: IC706+bottenmatad förkortad 1/4-antenn, 1,4 m.
 
Last edited:
SM0NCL said:
Förfrågan!!!!

Finns det någon/några som är intresserade av att under en tid utforska hur maskinella moder under normala "konditioner" klara sig på 10m bandet ?

Hej Christer ! Tycker det låter mycket intressant. Just vi bor nog för nära varandra, men med lite spridning över landet borde man kunna få intressanta resultat. Nå´n mer...?
 
Last edited:
Häråt gick det mycket åt Frankrike, fick äntligen Guernsey #82 på 10m. :p
12m Gick ganska fint också.
Såg på klustret att många kontakter mellan södra Europa och Afrika loggades så det verkar som om E-säsongen börjar dra igån nu. Vem vet, det kanske blir sporadiskt E på nästa 10m test.

73 de Magnus
 
Har varit bra uppningar i många dagar nu. Var riktigt fina konns för nådra dagar sedan då jag hörde Argentina.

Mest Europa nu men det finns även "russin" i den kakan. Fick kört Guernsey och Malta för någon dag sedan. Det var iallfall nytt för mig på 10 meter.

Något som är väldigt positivt är att vi är aktiva på 10 meter. Jag har ALDRIG hört så många utlänska stationer som har vait i kontakt med Sverige förut. Kul!
 
I helgens Es öppningar passade jag på att monitorera 28.120 +/- 1kHz
och det var bra aktivitet bitvis, plöjde igenom ett 10-tal bpsk31 qso'n
allt mellan UA och G. Även 50.220 +/1 20kHz fanns möjlighet till enkla sked

mycket trevlig att slippa sitta och mala i mikrofonen:
- beacon CQ = ON
- QSO på tangentbordet (ej macro)

rekommenderas!
 
Varför är det bara öppningar på 28 MHz när det är test?
Jag har en IC-706 stående med egen dipol för 28,5 MHz för passning all tid jag är hemma.
Det kan vara stendött i veckor, men en testhelg bubblar det av aktivitet.
Varför bara conds när det är test?
 
-4FPD,
ett gammalt amatörradioordspråk säger:

"bandet är dött när ingen ropar!"

Så ropa lite då-å-då så blir det nog svar.
Har en HR2510 (20W PEP) och 2 "element" Y-U horisontellt
riktad ner över Ö Medelhavet.
I helgen hörde jag Tel Aviv-fyren lite då-å-då, men den, och
alla ni andra, kör väl vertikalt?
Då missar jag c:a 20 dB på S-metern.

73 de SM0ETT / Hans
 
SM4FPD said:
Varför är det bara öppningar på 28 MHz när det är test?
Jag har en IC-706 stående med egen dipol för 28,5 MHz för passning all tid jag är hemma.
Det kan vara stendött i veckor, men en testhelg bubblar det av aktivitet.
Varför bara conds när det är test?

var hemma 21/5 förra veckan och det var Es då,
riggen stod på 10m alternativt 6m hela dagen,
och det fanns en del sporadiskt aktiva stationer, körde bpsk31 QSO och 6m SSB,
Det var en annars en rätt vanlig "Es-dag", som började på Må-förmiddagen med väldigt många ryskor som ropar ut taxikörningar(?),
sen svängde Es path'en söderut och fyrarna i Italien, Tyskland kom upp över brusgränsen och mer, sen kom QSO'na in eftersom där finns fler aktiva dagtid än i UA, och på eftermiddagen dök enstaka G upp.
kör uteslutande horisontellt.
 
Fina conds på 10m idag, LU och PY i loggen. Hörde även ZP och FY men tyvärr............

Fick dock ett nytt - UA2, som annars är för nära för E och för långt för markvågsQSO. Görskojj!

73 de Magnus
 
Last edited:
Antar att alla jagar 3B7 och 9X, gjorde en QSY till 10m och det är fina conds mot SA. Äntligen ZP i loggen och #89 på 10m.
 
Back
Top