10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

SK0CT/B

Hej!

Sitter och lyssnar på fyren uppe i stockholm som hörs fantastiskt väl så här på morgonkulan..... /Håkan
 

Attachments

  • img0002.jpg
    img0002.jpg
    101 KB · Views: 129
Körde precic YB0NFL på 10m på 28.470.1 , har kört honom på 20 och 12 innan gick "59" men det tar jag med en nypa salt men han hördes ca 5/1-5/2 men det gick bra utan qsb.
 
Hej!

Nu när det är bra fart på höga kortvågsbanden så rapporteras 10m fyrarna SK0CT/B och SK7GH/B med lite längre avstånd. Man kan även höra att det är bra fart på FM repeatrarna 29 MHz.

Hur låter det hos er som bor i närheten av en 10M repeater här i Sverige? är det någon aktivitet?

mvh Håkan
 
Helt otroligt vad bandet kokar......


hör dock inget på 50 MHz, någon annan?

last_28_W2LN.gif


73 Håkan SM7WSJ
 
Jag försökte köra cq på 10m, fick inga svar. Det blev dock ett trevligt QSO på 12m med VU2IOC utan bara ett 5NN:D
 
Jag försökte köra cq på 10m, fick inga svar. Det blev dock ett trevligt QSO på 12m med VU2IOC utan bara ett 5NN:D

Nä, inte mycket liv på bandet när jag lyssnade vid 17-tiden,
men jag fick iallafall kört en spanjor, han hade bara femnior att dela ut ;)
 
Otroligt fina konditioner på 10m sedan en kort tid tillbaka :) Har bara en trådantenn, monobands Deltaloop, men det går just nu jorden runt på 100W. Visst kokade det i helgen ... CQWW testen, är väl för många årets contest tokar (såna som jag) en höjdpunkt. Körde lite för kul mellan arbetspassen och 10m gav 135 Qso under lördag / söndag, Kul Kul!

Johan / SA3BYC

Ps. ja inte är det ju direkt läge för något Rag Chew en sådan här helg ... men kul ändå att se att antennerna man skruvat ihop under året fungerar ;)
 
Helt otroligt vad bandet kokar......


hör dock inget på 50 MHz, någon annan?


73 Håkan SM7WSJ

inte ett enda dx på 50MHz, 10m var helt full mellan 28.165 till 28.850 med SSB CQ contest.
Det krävs ännu högre SSN innan signalförlusterna minskar tillräckligt på så höga frekvenser, har för mig att det finns en regel för hur många dB/MHz varje extra steg i SSN genererar.
 
Lite kul att lyfta den gamla 10M tråden och konstatera att vi återigen hör New York repeatern på 29620.. Kul att den är kvar. Fyren SK7GH/B är rapporterad borta i staterna under flera dagar nu på reverse beacon. 10 år sedan det begav sig sist.. Skönt att åtminstone solen är pålitlig i sin cykel i dessa märkliga tider.

73 Håkan SM7WSJ
 
Lyssnar just på New Yourk repeatern.
29,620 MHz subton 146,2 Hz.
Stationen känns igen på ljudet av den kraftigt modulerade subtonen, det brummar.
Vid 1500 började den höras svgt och med fading
kl 1515 var den 59 periodvis
Nu kl 1542 är den stabilare i signalstyrka och brusfri .
Obs att man måste ha kontinuerlig subton för att komma in på den.
De flesta radiostationer. som IC-706alöl IC-756PROIII etc. kan skanna fram vilken subton som används.
Många gummitummar dock

Inga andra relästationer hörs just nu i bandet.

SM4FPD
 
Jag hör den också. Den går in på min scanner :eek: Den har en bilpiska som antenn på hängrännan.
De stora antennerna kommer jag inte åt i nuläget då det står en Hammarlund ivägen, hihi.

För ett antal årsedan kunde man lyssna på amerikansk räddningstjänst. Jag har glömt frekvensen men den låg på…tror 33,800 MHz eller ngt. Ngn som minns?
 
Fyrlyssning på 28 MHz är en lagom svår sysselsättning eftersom de flesta fyrar inte sänder kontinuerligt, det gäller att vara på rätt frekvens och effekten är vanligen så låg som 5 watt. Identifieringen kan utgöra god träning i morsealfabetet. Uppdaterad lista omfattar nu 115 st.

http://www.sm5dff.st/beacons.htm
 
Last edited:
Det fanns tidigare flera olika program för att identifiera fyrar.
BeaconSee var ett av dom och Beacon Light ett annat.
Funkar dom forfarande eller krävs det win98 ?
 
Ang New York repeatern.
På 29,620 MHz FM.
Den gör ID då och då, men brus och insignaler gör att det inte har lyckats mig att tyda Morse ID,
Så jag googlade lite och fann många relästationer i New York, då med 146,2 Hz subton.
Men tydligen är det i alla fall KQ2H
Någon gång sänder den tal ID, men då fick jag KU2H, kanske dålig läsbarhet på talet, eller så är något ändå fel.
Än så länge är vågutbredningen såpass ostabil att FM inte är så roligt att lyssna på vid DX.
Men kanske kommande solfläcksmax blir bättre framöver.

Fyrarna är kul att identifiera i alla fall.
Alla med olik standard, vad gäller Morsehastighet, alltid bärvåg eller bara ibland bärvåg, olika tider förekommer, några få har kvar frekvensskiftnyckling, vilket gör det svårare att höra, då man ju måste hitta den ton som inte är inverterad Morse.
Verkar finnas oändligt många sätt att nyckla en radiofyr med.
Tydligen har man fallit för att: "en standard är bra, alla borde ha en"
Varför nyckla så snabbt att bara några få Morsekunniga kan läsa den?
Man får se det som en utmaning i alla fall, och nu har jag loggat 69 stycken fyrar.

På telefonidelen, tydligen omkring 28,4 - 28,550 MHz finns dock en och annan radioamatör som till och med kan berätta om sin station, antenn, väder och vind, kul!

Jag lyssnar på 28 MHz med min 2 x 40 m långa stegmatade antenn.
En 706:a står med min förkortade dipol på 5,3 MHz bandet, den har spolar och är 2x4 meter lång.
Innanför spolarna är den nära i resonans på 28 MHz så den lyssnar bra där oxo.

SM4FPD
 
Back
Top