10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

Ang New York repeatern.
På 29,620 MHz FM.
Den gör ID då och då, men brus och insignaler gör att det inte har lyckats mig att tyda Morse ID,
Så jag googlade lite och fann många relästationer i New York, då med 146,2 Hz subton.
Men tydligen är det i alla fall KQ2H
Någon gång sänder den tal ID, men då fick jag KU2H, kanske dålig läsbarhet på talet, eller så är något ändå fel.
Än så länge är vågutbredningen såpass ostabil att FM inte är så roligt att lyssna på vid DX.
Men kanske kommande solfläcksmax blir bättre framöver.

Fyrarna är kul att identifiera i alla fall.
Alla med olik standard, vad gäller Morsehastighet, alltid bärvåg eller bara ibland bärvåg, olika tider förekommer, några få har kvar frekvensskiftnyckling, vilket gör det svårare att höra, då man ju måste hitta den ton som inte är inverterad Morse.
Verkar finnas oändligt många sätt att nyckla en radiofyr med.
Tydligen har man fallit för att: "en standard är bra, alla borde ha en"
Varför nyckla så snabbt att bara några få Morsekunniga kan läsa den?
Man får se det som en utmaning i alla fall, och nu har jag loggat 69 stycken fyrar.

På telefonidelen, tydligen omkring 28,4 - 28,550 MHz finns dock en och annan radioamatör som till och med kan berätta om sin station, antenn, väder och vind, kul!

Jag lyssnar på 28 MHz med min 2 x 40 m långa stegmatade antenn.
En 706:a står med min förkortade dipol på 5,3 MHz bandet, den har spolar och är 2x4 meter lång.
Innanför spolarna är den nära i resonans på 28 MHz så den lyssnar bra där oxo.

SM4FPD

1,5 kW säger man här: https://www.ssa.se/kom-igang-pa-fm-29-mhz/

 
Last edited:
Nu börjar New York repeatern komma in , kl 16.15 nu.
Men är rätt brusig.
Många försöker komma in, en del med så hög deviation att repeaterns mottagare ger distorsion och stänger brusspärren, andra försöker med extremt låg deviation, och hörs knappt trots brusfri insignal.
Och ovanpå alltihopa brummar subtonen.
Det här med Deviation och bandbredd har tydligen in gått in hos radioamatörer.

För övrigt har öppningarna på 28 MHz hållit i sig en tid nu, så kanske vi får ett max igen efter hand.
Under helgen var det tydligen telefonitest så då var det ingen ide att trycka på PTT.
Som tur är finns fyrar att lyssna på.

En fråga till forumet:
SK7TEN på 28,297 MHz finns den aktiv?
SK7GH/B på 28,298 MHz finns den igång?

Någon nämnde Stockholmsfyr, finns sådan och på vilken frekvens och anropsignal?

Hemsidor för fyrarna verkar sakna en del fakta och är daterade för många år sen. Så mycket kan ha hänt.

Hörde att man kör AM omkring 29,0 -29,5 MHz nån som vet mer om inom vilket band man kör AM?

SM4FPD
 
Hej

SK7TEN saknades i ett flertal år och det funderades en del på vad vi skulle göra. Vi tog då beslutet att starta upp SK7GH/B runt år 2012. (inför förra solmax) Den har sedan dess nycklat på 24/7/365. I en del uppdaterade listor står det att SK7GH/B ersätter tidigare SK7TEN. SK0CT tystnade för 3-4 år sedan, och så verkar även dom andra 10M fyrarna i SM ha gjort. Det kunde varit roligt med några fyrar i SM3 och SM2 för att studera öppningarna. Sommartid när MUF stiger upp mot 144 MHz brukar SK7GH/B även kunna höras på kortskip uppe i SM4.

Jag hör ofta SK7GH/B på webmottagare uppe i SM2 vid norrsken. Man kan då vanligtvis även se att OH9TEN är rapporterad här nere i söder.

Roligaste DX så här långt är Nya Zeeland, och om jag minns rätt så var det någon snabb öppning mot Indonesien helt oväntat. I dessa tider så är den rapporterad i staterna nästan varje eftermiddag.

AM stämmer rätt bra med dom frekvenserna du angett. Förra solmax hörde jag New York Taxi på 31 MHz men inget så här långt.. (Dom har nog moderniserat sig..)

mvh Håkan SM7WSJ
 
Ja kanske man stänger av fyrarna, eller tröttnar på dem, när konditionerna avtar, det mesta dör ju ut då.
Txn info om SK7TEN då behöver jag inte lyssna den.
Verkar som jag svagt hörde SK7GH/B för nån timme sen, men så svag att jag inte är helt säker.

Ja ang NY Taxi på 31 MHz, förr kunde man ju höra massor av Amerikansk komradio i området 30 - 45 MHz ungefär.
Man kunde höra Sheriffen i Texas, stå utanför bilen, och hänga nonchalant över bilens tak, med en stor fet Motorola mikrofon och spiralsladden utdragen flera meter.
Jo det är ofta en järnklump i sådana mikrofoner så de skall verka gedignare.

Varför skulle de moderninsera sig? Underförstått byta radiosystem.
Funkar det gamla och har funkat till både far och farfar så duger det väl åt nuvarande TAXI oxo,
Sen konstar ju komradio pengar att installera.

I alla fall kan det vara kul i dessa och kommande tider ratta över bandet, 29,7 till åtminstone 45 MHz.
Men en del FM saker för komradio, använder 50 kHz kanaler och +-15 kHz deviation..... där borta.
 
NewYork på 29,620 rullar med bland övriga frekvenser i min Uniden-scanner som under stundom står och bläddrar i ett hörn.
I lördags kväll vart den igång som Roy säger med mest oljud. Varannan stn går in snyggt och varannan inte.
Till den har jag en såndär 4-band Diamond CR-8900 bilpiska sittandes på ett fäste direkt på hängrännan på andra sidan väggen här.
Antennen är ganska stor bredaxlad stöddig klump men funkar inget vidare @ tx på lägre band. Lyssnar gör den däremot helt ok från ca 20MHz och uppåt.

Häromdan sprang jag på två svenska stationer på 29,020 AM. Jag snacka bort en stund där också.

Periodvis kan man höra samma utländska ’freeband’ande man hör strax under 28MHz även över 29,7MHz runt 29,775 vilket verkar va en frekvens det samlas kring.
 
Varning OT.
Man har ju tidigare talat om sk "guldöron". Nu tycker jag att Roy platsar i den kategorin.
"Man kunde höra Sheriffen i Texas, stå utanför bilen, och hänga nonchalant över bilens tak,! :D
De e va jag kallar guldöra.
VY73 Göran
 
Det där med Scheriffen, är bilder som man använde i annonser för komradio .
Man visade en bild enligt min beskrivning och radiostationen i bilen.
Sen blev det modernt med en byggjobbare, med hjälm och allt utstyr, som håller en handapparat i näven.
Så vad du menar med "guldöra" vet jag inte, har inte hört ordet förr, vet inte om det är nåt bra elelr nåt dåligt???
Men jag tänker den bilden när jag hör.

Jag minns en gång i slutet v 60 talet, jag låg i lumpen i Kristinehman, A9 .
Av nån anledning skulle vi ta in radiostationerna på logemenetet, RA-145. Förmodligen under middagsuppehållet.
På den tiden var middag kl 12 - 13.......
Efter middagen tänkte jag att den där radion måste vi testa lite mer, dvs kolla andra frekvenser.
Och mycket riktigt det hördes amerikanska röster, på nån frekvens i 30 - 40 MHz området.
RA-145 var ju knappast känd som ha känslig mottagare, och det var inomhus i kasern, så signalstyrkor var det på den tiden.

Plockade just en ny fyr, (ny för mig) 28,3225 F1VJT/B dvs långt över den frekens där fyrbandet skulle sluta?

De
SM4FPD
 
Det där med Scheriffen, är bilder som man använde i annonser för komradio .
Man visade en bild enligt min beskrivning och radiostationen i bilen.
Sen blev det modernt med en byggjobbare, med hjälm och allt utstyr, som håller en handapparat i näven.
Så vad du menar med "guldöra" vet jag inte, har inte hört ordet förr, vet inte om det är nåt bra elelr nåt dåligt???
Men jag tänker den bilden när jag hör.

Jag minns en gång i slutet v 60 talet, jag låg i lumpen i Kristinehman, A9 .
Av nån anledning skulle vi ta in radiostationerna på logemenetet, RA-145. Förmodligen under middagsuppehållet.
På den tiden var middag kl 12 - 13.......
Efter middagen tänkte jag att den där radion måste vi testa lite mer, dvs kolla andra frekvenser.
Och mycket riktigt det hördes amerikanska röster, på nån frekvens i 30 - 40 MHz området.
RA-145 var ju knappast känd som ha känslig mottagare, och det var inomhus i kasern, så signalstyrkor var det på den tiden.

Plockade just en ny fyr, (ny för mig) 28,3225 F1VJT/B dvs långt över den frekens där fyrbandet skulle sluta?

De
SM4FPD
Jodå, jag kommer ihåg hur annonserna såg ut. Guldöra är de som t.ex hör skillnad på olika sladdar o kontakter till högtalarna. Så ta det som en positiv kommentar.
 
Så vad du menar med "guldöra" vet jag inte, har inte hört ordet förr, vet inte om det är nåt bra elelr nåt dåligt???

SM4FPD
Roy, läste du inte Radio & Television på 60-70-talet, när Ulf Strange var chefredaktör? Där kunde man verkligen läsa om "guldöron"!
 
Radio & Television på 60-70-talet, när Ulf Strange var chefredaktör? Där kunde man verkligen läsa om "guldöron"
R&T var en källa till förnöjelse...

Högtalartesterna som var inspirerade av vinprovning, "Fruktigt ljud", och strider om vilka sorts komponenter
som lät bäst. Göteborgsamatörernas klubbtidning QRO gjorde sig roliga över detta, vilket föranledde red. Strange att skicka ett argt brev till redaktören. Brevet kommenterades i ett senare nummer, vilket gjorde honom ännu argare.

"Guldöron" brukar ibland beskrivas med att de "hör det som inte kan mätas, och mäter det som inte kan höras"

Sedan kom dödsstöten till myterna om komponenters och kontakters inverkan på ljudupplevelsen i form av en artikel av ljudfilmsingenjören Karl Erik Ståhl, som efter att ha varit med i debatterna under något årtionde bestämde sig för att gå till botten med saken. Han gjorde en anordning som styrdes av en slumpgenerator vilken slumpmässigt kopplade in antingen en samling av de mest motbjudande komponenter som "guldöronen" kände till, eller en "rak tråd".

1667310592771.png

Det visade sig då att inga "guldöron" kunde höra någon skillnad mellan grenarna.
Ett gapskratt gick sedan bland de "icke-troende".

Annars kan man väl sammanfatta saken i vad en ljudintresserad doktorand som skrev sin avhandling om adaptiva hörapparater sade till mig i början av 80-talet;
"Ljudupplevelser styrs till övervägande del av förväntningar. Om någon bestämt sig för att det ska låta bra, t.ex. för att förstärkaren är dyr, så låter det också bra..."
 
Last edited:
Så sant:
"Ljudupplevelser styrs till övervägande del av förväntningar. Om någon bestämt sig för att det ska låta bra, t.ex. för att förstärkaren är dyr, så låter det också bra..."

;-) de p-a
 
OK då vet jag vad Guldöra är för nåt, eller vad man är då.
Konstigt nog har jag inte den kunskap i Stereo HiFi ämnet där det förekommer, läste Radio&Television, men det var nog en period då jag inte var intresserad som detta hände.
Och då hade jag byggt hornhögtalare, tre kansls stärkare med 150 W per kanal, Gammahögtalare, lagat kompisarnas gitarrförstärkare, ekmaksiner etc. och allt funkade, och alla var impade, grejerna spelar än idag. Men mkt sällan.

På något sätt gäller de kraftigt, med distorsion, försedda signalerna på kortvåg.

Idag funderar jag p varför den nya TV:en har så erbarmligt dåliga högtalare, trots fina LF slutsteg i klass
D, och digtial ljud och bild.
Men nu har jag byggt en liten stärkare och kör två högtalare så TV-låter utmärkt nu, men nån sändning med musik vekar inte finnas bara tal flabb och skratt.

Nå nu handlar det om vågutbredningen på 28 MHz.
Någon funderade på om man skall ange frekvensen i MHz eller i kHz på vårt 28 MHz band.
För frekvensen i meter är uteslutet om man vill lyssna med smala filter.
I PTS listan sätter man gränsen för kHz vid 27500 kHz, så 28,205 MHz är en fyrfrekvens då.
Någon SI standard finns inte så vitt jag vet. (mer än att saker som händer per tidsenhet mäts i Hz.) Man får väl ha en egen standard för prefixet då.

En gång i historien gällde ju kortvåg, resp ultrakortvåg, var gick gränsen där UKV började, tro? Kanske vid 10,909091 meter????
FM BC-bandet vars frekvens mäts i modulationssättet, dvs FM är ju vad UKV var förr,, idag kan det heta 88 -108 MHz.

Jag försöker höra SK7GH/B på 28,298 MHz CW, men hör en K4JDR
Och något annat supersvagt.

SM4FPD
 
sändning med musik vekar inte finnas bara tal flabb och skratt.
Välkommen till "Brave New World", där ingenting ska tas på något allvar,
och serveras konsumenten färdigtuggat.

Den som läste Ray Bradburys mästerliga "Fahrenheit 451" i sin ungdom känner igen sig.
 
Ja eller som jag brukar säga, skall man få något ordentligt gjort får man göra det själv.
Skall man skaffa en grej man är nöjd med får man göra den själv
och vidare i samma anda.

Trots det går de åt mer kunskap och lärande, (läs fler hjärnceller) än någonsin genom tiderna bara för att använda och lägga på minnet de saker som man "måste" köpa.
Däremot ger det en vis tillfredställelse att göra själv.

SM4FPD
 
Grattis RME, ditt inlägg har snart levt i 2 solfläckscykler. Fyrar kommer och går, NCDXF beacon project består.

/KNL
 
Kul med de kommande roliga vågutbredningsfenomenen på 28 MHz.
Men vad har hänt med sättet radioamatör ropar allmänt anrop, och hur man genomför sina kontakter?
Jag ser ju på spektrat på IC-756PROIII att det finns många stn igång, men de flesta sänder så korta pass att man inte hinner ratta in dem.
"Får man in en radioamatör" så ropar han: CQ ten meter xx5fgh..... på det snabbaste sättet han överhuvudtaget kan tala.
Ett allmänt anrop tar max två sekunder, sen om igen.
Det finns ju maximal möjlighet att missa anropet, man ratttar sakta över bandet och missar.
får de en kontakt så är det snabbaste sättet det överhuvudtaget går att tala som gäller, och QSL efter varje ord i stort set.
Så efter 7 sekunder gäller: "73 QRZ"......
Varför är det så extremt bråttom, att radiokontakter måste genomföras med testens snabbhet.
Inte kul tycker jag.....

Visst finns långpratare, på våra låga frekvenser, men det måste ju finns lagom, eller är ordet bara förekommande i Svenskan?

För övrigt har jag ännu inte hört SK7GH/B på 28,398 MHz, men 3 andra fyrar på samma frekvens i USA.

SM4FPD
 
Amatörradio är rent allmänt ett "asocialt medium", och detta har accentuerats genom att i mer modern tid
allt flera ointresserade har rekryterats. Om man varken är intresserad av teknik eller ifall sina medamatörer
har något att säga, ligger det nära till hands att göra kontakterna korta.
 
Jo men det händer ju faktiskt att någon frågar sin motstation om namnet, vilken rig han kör etc.
Men sällan han får svar då motstationen redan ropar QRZ och CQ och därmed inte brytt sig att lyssna på sin motstation.
Ett stort mått av att härma ta efter etc, finns tydligen, så nu tar man efter det här med snabbheten, prata fort och snabbt, låta riktigt stressad, är på modet.
Tror inte direkt att det beror på assosialt hos radioamatörerna utan att man gör som alla andra bara.
Är man mest intresserad av själv vågutbredningen gör det ju inget.....

SM4FPD
 
Back
Top